Tenkte å friske opp denne tråden her, for å fortelle litt om MINE opplevelser av de ulike HD pakkene jeg har fått anledning og tid til å teste den siste uken. Ikke store greiene, men ett kjapt overblikk med plusser og minuser. Dere vil fort se, at det ikke finnes noe optimalt....enda... Jeg har forøvrig, brukt de siste utgavene som er tilgjengelig for nedlasting og prøve (trial eller demo kaller noe det)
Test Hardare (av betydning)AMD 9350e Phenom X4 CPU
Gigabyte GA-MA78GM-S2H hovedkort (AMD 780G (HD3200)+SB700 chipsett)
2GB Crucial BAllistix PC8500 minne
LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L optisk drev
Asus Xonar HDMI 1.3 HD lydkort
Windows Vista Home Premium SP1
avspilt på en fullHD LCD BenQ LCD monitor (1920x1080p)
SÅ..
CyberLink PowerDVD 8 Ultra http://www.cyberlink.com/multi/products ... en_US.html (7 av 10 poeng)
Den eldste i 'klassen', og er alltid i forkant på nye standarder. Denne utgaven har testens lekreste GUI, hvis man er svak for sterke farger og store knapper. Det går dårlig i butikken deres, og de har skrudd ned prisen med 25%. Koster nå (desember 2008) 75 daler.
Dette la jeg merke til i min minitest:
+ Lekkert og logisk GUI
+ Relativ rask på BD (ni sekunder)
+ Lynrask på DVD
+ Bra utnyttelse av HD akselerasjon på grafikkkort (lav CPU load)
+ Bra på vanlig DVD bilde
+ FØLES 'best' på BD bilde..
+ Bredest støtte av de ulike multifjernkontrollene på markedet
+ Testens beste på hurtigtaster
+ Støtter alle lydformater (inkludert HD formatene) men fikk det ikke til å spille av mot lydkortet..(hdmi) Dette utbedres nok snart.
+ Hardware nøytral
- Ikke støtte for HD DVD (de fjernet faktisk støtten fra versjon 7 til denne (8)).. DET er svakt
- Implementeres IKKE i WMC og/eller MCE
- Tyngst av de tre å starte, og bruker definitivt mest resurser av PC
- Reagerer noe tregt på noen kommandoer (f.eks pause og eject)
- Har en lei tendens til å crashe til tide og utide.. Fikk to 'hikker' i denne lille testen på ti munutter og ene resulterte i BSOD*
- Mye oppgraderinger, HELE tiden
Corel WinDVD 9 Plus Blu Ray http://store.corel.com/webapp/wcs/store ... &langId=-1 (8 av 10 poeng)
Litt misvisende tittel på produktet, siden den faktisk ikke bare støtter Blu Ray, men det meste av format som er kommet. Vel, noe skal man da kalle produktet sitt. Går tydeligvis ikke bedre i den butikken, og de har også nå i desember 2008 skrudd ned prisen noe. Koster 80 riksdaler.
Dette la jeg merke til i min minitest:
+ HELT RÅ på DVD (SD) materiale. Egenutviklet HD skalerings fuksjon, som utnytter grafikkchippen til det ytterste (både ATI Avivo og nVidia PureVideo). DVD ser NESTEN ut som ekte HD. Du vil bli 'lamslått' når du ser dine gamle DVD'er på nytt her.
+ Bra på BluRay/HD DVD (egentlig like bra som de to andre)
+ Virker kontant på alle kommandoer
+ Lekkert GUI (hvis du like det helt ryddig og rent)
+ Rask installasjon og lett å komme igang
+ Bruker lite resurser, fantastisk utnyttelse av hardware akselerasjon (best i klassen)
+ Bred og god avdeling for videreutvikling, gode og sjeldne oppdateringer ( = kvalitet )
+ Grei på hurtigtaster
- Støtter IKKE HD lydformatene, hverken software messig eller støtte for lydkort som kan ta seg av det. Den downsampler.
- Lagrer ikke alltid instillingene man 'applyer' eller 'lagrer'..
- Implementeres IKKE med WMC eller MCE
- Noe treg på BD og HD DVD (klokket den inn på 15 sekunder begge format)
- Dyrest
- Siste mnd har de begynt fordelaktig å utvikle for Intel grafikkkort (ikke ATI og/eller nVidia), men det merkes lite foreløpig
ArcSoft TotalMediaTheatre http://www.arcsoft.com/products/totalmediatheatre/ (8 av 10 poeng)
Skal du ha alt, pakket i en og samme pakke, men på bekostning av kvalitet, så er dette ditt riktige valg. Vil nok forbedre ting ettervert, men er fremdeles litt i betaverdenen virker det som (stabilt er det likevel). Disse sliter nok mest for tiden, og har skrudd pakken ned til 70 blanke daler.
+ Eneste som integreres i VMC og MCE, fullstendig smertefritt, og DET er en fordel skal du ha 'WAF' på plass.
+ Testens lekreste GUI om du skal imponere noen (her er det heftig Java i bunn)
+ Raskest å starte opp
+ Raskeste på BD/HD DVD ( 6 sekunder )
+ Støtter alle lyd format - støtter alle bilde format - støtter HD hardware, både bilde og lyd på HDMI
+ Merkes lite på bruk av resurser
+ Billigst
+ Lite bugs
- Ikke spesielt imponerende på DVD (sammenlignet med de to andre pakkene)
- Litt udefinert lyd, men skal gi de en sjanse da det virker som om de jobber intenst for tiden med de nye lydformatene.
- Fordelaktig utvkling mot ATI og til dels nVidia (ikke Intel), men de jobber SAMMEN med ATI og nVidia og det er bra på sin måte.
- Finner ikke noen måte å implementere denne mot en Harmony fjernkontroll.. Tror det ligger i at den er litt ny enda.
- Lite oppdateringer enda.. Går noe tregt der, men hvorfor forandre på noe som virker (pleier jeg å si
- Reagerer ikke alltid like raskt på komandoer
- Håpløs på hurtigtaster
Skal jeg summere opp, og finne hvem som bør kjøpe hva, så tror jeg listen er som følger:
Cyberlink PowerDVD 8: Hvis du har kun behov for BluRay, og en DVD i ny og ne er nok dette pakken for deg. Litt usikkert rundt dette med HD lydformatene, da det ikke virket i denne testen når den faktisk fikk hardware den kunne benytte seg av. Har du en solid HD DVD samling du vil spille av, så styr langt unna denne pakken (finnes likevel en workaround her, PM meg for en 'gråsone' detalj)
Corel WindDVD 9 Plus Blu RayEr du på utkikk etter nær HQV bilde på DVD'ene dine, er dette det naturlige valget. Jeg ble lamslått før i år, men ble bergtatt IGJEN under denne testen. Helt suveren på SD. MEN, har ikke støtte for de nye lydformatene, men downsampler både BD og HD DVD lydsporene.
ArcSoft TotalMediaTheatreSkal ting 'bare virke' og vil du ha høy 'WAF' så er dette pakken for deg. Tror ikke du skal belage deg på så fantastiske bilder/lyd som på de to andre, men styrken med denne pakken er som nevnt.. den 'bare fungererer'
Personlige preferanser:Jeg hadde nok valgt Corel WinDVD da den har suverent beste bilde på SD materiale, og at den utnytter hardwaren til det ytterste. Når det er sagt, så holder jeg døren oppe for 'nykommeren' ArcSoft som har ett voldsomt potensiale om de klarer å holde seg flytende. De jobber intensivt mot både ATI og nVidia, samt at de jobber sammen med/leverer softwaren som er sydd for HD lydkortet fra ASUS. Cyberlink PowerDVD er det 'sirkreste' valget, jeg vet hva jeg får, men kontra WinDVD på SD materiale (min samling består av 99% DVD'er) så blir det foreløpig en liten knapp på WinDVD for min del.
God helg, og god jul
Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U