Logo

HD-DVD Player på XBOX 360 og lyd

Skriv et svar
27.08.2007 08.57.13 #1 av 8
Postet av: flotepewz
Hei hei!

Nå har jeg en fin HDTV i stua mi med en aldri så liten Xbox 360, Onkyo TX-SR605 er på vei med en sorroundpakke i tillegg.

Det jeg mangler nå er HD-DVD avspiller og mulighetene blir jo større for hver dag som går. Men en billig mulighet for meg som XBOX eier er jo denne tilhørende HD-DVD spilleren som selges separat for 1500 kroner.

I denne sammenheng lurer jeg mye på hvordan lyd&bilde er på denne kontra f.eks Toshiba HD-EX1 og greier? Jeg er ganske ny i hjemmekinoverden og har fått mange forskjellige svar i min omgangskrets angående HDMI 1.3, som er utstyrt på Onkyoen, tydelig at ikke alle helt har fått med seg hva det er. Noen sier også at det er totalt ubrukelig, men så vel.

Spørsmålet er henta litt i fra både XBOX verden og lydverden, jeg vil gjerne ha muligheten for Dolby Digital-HD og DTS-HD, men får jeg det KUN med hjemmekinorecieveren jeg har kjøpt nå? Spiller det ingentrille hvilken HD-DVD spiller jeg kjøper?

Mottoet er det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar :)

Med vennlig hilsen
Sveinung Sandnes
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2007 10.48.36 #2 av 8
Hd-dvd addon spilleren er en smart og billig løsning til å få HD ja, men husk at de andre spillerene vil falle i pris.

Kan nevne at den ikke støtter de nye hd-lydformatene og vil bare si at den kun har usb, ulempen med det er at ICT, forbeholder seg retten til kun å la HD DVD-spilleren levere høyoppløst video som digitale og kopibeskyttede signaler(HDCP/AACS). Da kan du sitte der med en HD DVD-spiller som kun viser analogt bilde på HD DVD-Filmene.

Jeg anbafaler deg egentlig å kjøpe en ordentlig spiller, som denne:
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... EOV.I03xiL

Da får du bedre lyd og bilde og med 5 filmer som "dekker" prisforskjellen.

Noen tester på 360 Add on spilleren:
http://forbruker.no/digital/tester/dvd/ ... 657339.ece
http://www.dingz.no/php/art.php?id=371076

HD-E1 har fått mange gode tilbakemeldinger, også her på forumet.

Faktsik så er det meget få eller ingen filmer som støtter de nye lydformatene,(ennå) de blir sendt som PCM (ukomprimert lyd).

Men gratulerer med fin reciver! Hadde vært kjempe fint hvis du hadde kunnet skrevet en mini anmeldelse på den offisielle tråden om de nye Onkyóne.

Selvsagt spiller det en rolle om hvilken HD-DVD spiller du kjøper, men her er det jo lommeboken og dine behov som avgjør. Det som skiller HD-E1 og X1 er hovedsakelig HDMI 1.3 og 1080p, så spørsmålet er om du trenger 1080P? Har du en stor skjerm med støtte for dette kan det være en forddel, ellers vil du ikke merke noe særlig forskjell. Kan også nevne at Onkyo kommer med en HDDVD spiller snart.

Kan si meg enig i at det ikke finnes dårlige spørsmål, så får håpe på at du syntes ikke dette var ett dårlig svar. Så bare å skrive hvis det er noen andre spørsmål eller noe jeg må omformulere.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2007 10.50.31 #3 av 8
Glemte dette, men her står nok alt du trenger å vite:
http://hjemmekino.no/guide/kobling_hdmi.asp
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2007 12.37.41 #4 av 8
Postet av: flotepewz
Tusen takk for et fantastisk svar, absolutt ingenting å klage på :) Fikk svar på det meste jeg lurte på, blir nok å legge litt mer penger i Toshibaen, om det blir E1 eller XE1 får vel egentlig tiden vise. Snakket med en kamerat på Elkjøp og det var klare diskusjoner i toppen om prisen allerede skulle kuttes mer, noe som er positivt.

Igjen, tusen takk, flott med gode hjelpere :)
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2007 15.35.45 #5 av 8
Postet av: Torja
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Selvsagt spiller det en rolle om hvilken HD-DVD spiller du kjøper, men her er det jo lommeboken og dine behov som avgjør. Det som skiller HD-E1 og X1 er hovedsakelig HDMI 1.3 og 1080p, så spørsmålet er om du trenger 1080P? Har du en stor skjerm med støtte for dette kan det være en forddel, ellers vil du ikke merke noe særlig forskjell. Kan også nevne at Onkyo kommer med en HDDVD spiller snart.
Lykke til!


Den viktigste forskjellen er at i X1 sitter det en bildebrikke fra silicon optic som gjør underverker på vanlige dvd filmer. Det kan jeg skrive under på.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2007 16.22.53 #6 av 8
Postet av: Rune
Det som er viktig å legge merke til er at XBOX 360 IKKE konverterer Dolby TrueHD lyden til PCM og sender det ut via HDMI. Den støtter kun vanlig Dolby Digital og DTS.

De fleste har dog ikke HDMI og dermed er man uansett begrenset til Dolby Digital og DTS.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2007 11.21.45 #7 av 8
Postet av: ingobingo
Har hd-dvd tll xboxen og den er ikke noe å skryte av.. greit bilde men ikke så godlyd..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2007 15.40.17 #8 av 8
Postet av: flotepewz
Takk skal dere ha folkens, blir vel Toshiba på meg tenker jeg :)
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar