Logo

HD DVD og lyd til receiver

Skriv et svar
17.01.2008 13.58.35 #1 av 5
Postet av: gruffalo
Hei,

jeg har kjøpt en toshiba hd dvd spiller, og prøver å forstå hvordan jeg kan få best mulig lyd ut av den.

HD DVD filmene jeg har er med Dolby Digital Plus lydspor. Det overføres bare med HDMI 1.3, noe som jeg ihvertfall ikke har utstyr til å støtte.

Spilleren har optisk og coax digitale lydutganger i tillegg.

Jeg har lest på wikipedia at utstyr som spiller av DD+ må støtte nedskalering til vanlig DD/AC3.

Men jeg får ikke noen annet enn PCM 2-kanals stereolyd ut av spilleren.

Den andre instillingen er "bitstream" i følge bruksanvisningen, og det sier meg ikke noe. Den gamle HK AVR 75 receiveren min kjenner det ihvertfall ikke igjen som DD 5.1.

Hvordan får jeg vanlig Dolby Digital 5.1 / AC3 ut av den når jeg spiller HD DVD plater? Vil en "gammel" receiver med DTS støtte fungere bedre?

(Når jeg spiller vanlige DVD på denne spilleren får jeg vanlig DD 5.1 lyd.)

Er det noen hjelp i å oppgradere Receiveren, da nesten ikke noen støtter HDMI-lyd uansett?

Hvordan får dere andre surround-lyd ut av den?

MM
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2008 19.37.38 #2 av 5
Postet av: Ken-Anders
Hei hei! Henger meg på Gruffalo her.I tilegg til det han lurer på,er det noen som kan si litt om forskjellen mellom "vanlig" forsterker,en som kan ta pcm lyd(som noen av de litt rimelige gjør) og de med HD lyd?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2008 22.47.23 #3 av 5
Postet av: Rune
"gruffalo" skrev:Den andre instillingen er "bitstream" i følge bruksanvisningen, og det sier meg ikke noe. Den gamle HK AVR 75 receiveren min kjenner det ihvertfall ikke igjen som DD 5.1.

Hvordan får jeg vanlig Dolby Digital 5.1 / AC3 ut av den når jeg spiller HD DVD plater? Vil en "gammel" receiver med DTS støtte fungere bedre?


Instillingen som spilleren skal stå på er spdif out = bitstream. Spilleren vil da konvertere lydsignalet til DTS. Dette fungerer utmerket. Hvis det er slik at din HK AVR 75 ikke støtter DTS så er det nok ingen måte for deg å få surroundlyd desverre.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2008 22.50.29 #4 av 5
Postet av: Rune
"Ken-Anders" skrev:Hei hei! Henger meg på Gruffalo her.I tilegg til det han lurer på,er det noen som kan si litt om forskjellen mellom "vanlig" forsterker,en som kan ta pcm lyd(som noen av de litt rimelige gjør) og de med HD lyd?


Det er vanskelig å si noe generelt om forskjellene. Ta min Yamha RX-V2700. Den har "alt" bortsett for dekoding av de nye HD formatene. Dette er fordi det er fjorårets modellen. Sammenlignet med årets modell (RXV-3800) er det bort i mot samme forsterker og ikke spesielle forskjeller. (bortsett fra en ekstra hdmi, som ikke er rellevant)

Når det gjelder de som hverken har støtte for PCM eller HD formatene er som regel dette forsterker som utstyrt uten HDMI, eller har kun svitsjing av HDMI signal. Hvis HD er aktuelt vil jeg ikke kjøpt en slik forsterker i dag. (PCM støttes av ganske mange rimelige forsterkere med HDMI)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2008 13.30.05 #5 av 5
Postet av: Ken-Anders
Men hva er forskjell på de som har pcm og de som tar de nye hd formatene?Foruten flere tusenlapper?Har en Sony BDP-S300 som kan sende opp til 8 kanaler i pcm via hdmi.Har til nå funnet ut at Onkyo har den rimeligste HD receiveren mens Sony har noen HD kompatible (STR-DA1200ES).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar