Logo

HD-DVD / Blue-Ray offisiell tråd

Skriv et svar
12.08.2006 19.09.47 #46 av 421
Postet av: dvdjan
Jeg er i hverfall superfornøyd med min A1 og bildekvaliteten er jo veldig, veldig bra på min LG 110 proje :) Angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte Toshibaen 8)

Og jeg har da heller ikke hatt noen problemer med min HD spiller, heldigvis :D

+++ at mine vanlige sone 1 filmer har fått ett nytt liv også :lol:
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2006 19.14.45 #47 av 421
Postet av: Torja
Ja så dette, ser ut til at Blu-ray stadig skuffer, og det til en høyere utsalgspris på avspillerne. Blir spennende framover dette her. Men sammenligningen var med en samsung blu-ray mot Toshiba sin HDdvd. Får se når sony og Pioneer kommer på banen, om de klarer å snu den noe ufordelaktige trenden vi ser konturene av.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2006 19.17.28 #48 av 421
Postet av: Rune
Misunner deg det oppsettet ja. Får håpe det vil være mulig å kjøpe en europeisk modell i løpet av vinteren.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2006 19.22.26 #49 av 421
Postet av: dvdjan
Skal vel ikke se bort i fra at det kommer en spiller her i Europa innen kort tid, det er jo annonsert 10 stk HD DVD filmer her i Europa i Oktober eller November ?

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=710117


Og når det gjelder Pioneer og Sony sine spillere så blir jo de ennda dyrere enn Samsungen som allerede koster rundt 1000 $ så spillere i prisklassen 15-1800 $ blir vel i første omgang ikke "allemannseie" og der ligger vel litt av Blu sitt problem ( dyrt :shock: ) + de foreløpige problemene med bildekvaliteten da :?

Og PS3 kjøpes vel stort sett ikke for og se film med men for og spille på, tror jeg. Så den er vel heller ikke den store "redningen" for Sony.

Men jeg kjøper gjerne Blu også jeg hvis det blir nødvendig men da må prisene ned og kvaliteten bli bedre :wink:
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2006 19.29.16 #50 av 421
Postet av: kWern
Blueray feiler pga valg av codec på de første utgivelsene. Bluerayss MPEG2-video og kun Dolby Digital-lyd kommer til kort mot HD-DVDs MPEG4 videokompresjon og lydspor i Dolby TrueHD og Dolby Digital-Plus.

Dette vil med all sannsynlig bli bedre for blueray med tiden, eller rettere sagt - dette MÅ bli bedre.

Synes det er fint vi får HD-DVD i hybridformat, slik som "Rumour has it".

Men;
Det vil nok ta lang tid før antall HD-spillere kommer opp på antallet vi har av DVD-spillere idag, om det noen gang kommer til å skje. HD-film har etter min mening for lite å fare med for at menigmann skal se noe poeng i å hoppe over på NOEN av de nye formatene.
Overgangen fra VHS til DVD var mye større; Krystallklare bilder og lyd, som ikke ble dårligere ved bruk, holdbart, lite og hendig format, ekstramateriale og menyer, og kapitler og ingen tilbakespoling.
Alt HD-platene har å tilby over DVD er litt bedre bilde, og i de færreste tilfeller, bedre lyd...

Skeptisk....

Jeg var tidlig adoptivfar av DVD (min oversettelse av "early adopter"), og fikk min første spiller i 1999, men det tar nok tid før en dedikert spiller kommer under fjernsynet her i huset. En HD-DVD addon til XBOX 360 i høst, og en PS3 i løpet av neste år - når prisen er anstendig - kan nok komme på tale.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2006 19.46.40 #51 av 421
Postet av: Rune
Jeg er også veldig skeptisk til om Blu-Ray eller HD-DVD kommer til å bli noen suksess. DVD er 90% mer enn godt nok slik at jeg er rimelig sikker på at det mestselgende formatet om 7-8 år fremdeles er DVD.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2006 20.16.06 #52 av 421
Postet av: Amadesus
Hvorfor denne skepsis til de nye HD spillerne, nå når neste alle kjøper HD klare tv'er vil vel folk snarest få utnyttet disse skjermenes potensiale, vel snarest mulig når prisene synker litt. Jeg tror at når den HD-dvd spilleren til Xbox360 kommer så vil dette salget ta helt av. Samtidig så vil PS3 uten tvil bli årets julegave hit og hvis det da er kommet en del Bluray filmer så vil nok mange av disse også ligge under juletreet i år. Det tok ganske lang tid å skifte til vanlig DVD for de fleste men vi tar stadig raskere imot ny forbruker elektronikk, samtidig som vi får stadig bedre økonomi (hvis ikke rentebarometeret fyker iværet). Så jeg tror nok at prisnivået på disse spillerne vil ligge mellom 4-8000 kroner om få år for at folk flest skal kjøpe disse spillerne. Kanskje det blir en priskrig også for å få folk flest til å velge format?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2006 22.04.07 #53 av 421
Postet av: Rune
Den vanlige mann er ikke interessert i å betale 4000 for en spiller når de kan få en DVD rimelig spiller til 295,- og en helt kurrant til rundt tusenlappen.

At det i tilegg er to formater gjør at folk i stor grad også vil holde til seg til DVD formatet som man er sikret at sin favorittfilm kommer ut på.

Hadde man kommet opp med ett nytt format isteden for 2 og det het HD-DVD (for det navnet syns jeg er langt bedre en Blu-Ray), og man ga ut alle filmene som hybrid ville jeg trodd at man klarte å få en stor del av brukerene over på HD i løpet av 5-8 år.

Folk kjøper HD-ready apparater fordi de har fått med seg at de må kjøpe det for de tror at de må ha det for å kunne se TV i fremtiden. Som tidligere selger vet jeg at en stor del av kundene rett og slett ikke klarer å skille mellom HD-ready og digitalt bakkenett.

Jeg håper jeg tar feil og at HD-DVD/BLu Ray blir en stor suksess, men jeg er redd det skal mye til før de store kjedene fjerner sine hyllemeter med rimelige DVD filmer for å erstatte den med formater som er ukjent for de fleste. Jeg jobber innen it og stort sett alle mine kollegaer kjenner til HDTV og begrepet HD-ready. Men det er langt færre som kjenner til arvatakeren til DVD. Slik tror jeg det er for mange vanlige forbrukere.

Men jeg har tatt feil før....
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2006 13.22.13 #54 av 421
Postet av: orso
Tror Rune har rett. Vanlige mann i gata er ikke villig til å kjøpe en ny DVD spiller til 4000 kr eller mer. For oss tekno intereserte er jo selvfølgelig saken litt annerledes :wink:
Det er også slik som Rune skriver at mange kjøper HD-ready skjermer fordi de tror de må det for å få se TV i fremtiden. Mange tror også at HD-ready er et kvalitetsstempel.
Det vanlige DVD formatet vil nok leve i mange år til og også være det mest dominerende i flere år (tipper minst 5 år).
Jeg har også liten tro på HTPC og Mediacenter.

http://forbruker.no/digital/nyheter/dvd ... 418465.ece
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2006 14.44.19 #55 av 421
Postet av: knutinh
"Rune" skrev:Som tidligere selger vet jeg at en stor del av kundene rett og slett ikke klarer å skille mellom HD-ready og digitalt bakkenett.


Enig. "Folk flest" har plass til bare en term i hodet i gangen. Det er noe helt annet enn oss galninger som støvsuger nettet etter info hver gang det kommer en ny annonsering =)

Det mest frustrerende er at når noen av oss setter oss inn i problemstillingen så er det likevel en andel venner og kjente som velger å stole på guttungen på elkjøp "denne tv-en oppskalerer alt til digital hd".

=)

-k
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2006 16.29.54 #56 av 421
Postet av: Johnny Denon
Aaah... Dette vekker minner fra Laserdisc-tiden :D MÅ HA! MÅ HA!!!
- Assumption is the mother of all FUCK UPS!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.08.2006 04.48.43 #57 av 421
Postet av: Torja
Mission Impossible III lanseres i alle dvd formatene, "DVD, HD DVD og Blu-ray".
http://www.dvdnett.no/html/news/29585643.html
Men verken HD DVD eller Blu-ray Disc-utgaver av filmen slippes i Norge, eller for dens saks skyld i hele Europa, før tidligst neste år. :cry:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.08.2006 19.22.35 #58 av 421
Postet av: dvdjan
Da får vi bare kjøpe den fra den andre siden av dammen :) Og HD DVDen er jo sonefri :D
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2006 10.04.06 #59 av 421
Postet av: orso
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.09.2006 07.32.51 #60 av 421
Postet av: Torja
"DMP-BD10 Blu-ray disc player heter den første Blu-ray-spilleren fra Panasonic. Den skal etter planen være på plass i butikkene i oktober. Prisen er ikke ennå ikke fastsatt, heter det i en pressemelding."
Klippet uten blygsel fra http://www.dvdnett.no

Toshiba skal lansere sin første spiller, HD-E1, 15. november i Europa. Den skal vistnok koste rundt 5.000 kroner.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar