Logo

HD-DVD / Blue-Ray offisiell tråd

Skriv et svar
17.02.2008 13.22.30 #376 av 421
Postet av: Torja
Utmeket, da var vi ferdig med den diskusjonen. Da er det bare å brette opp armene og starte en ny tråd med Blue-Ray vs DVD diskusjon. :P He, he..
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2008 14.17.33 #377 av 421
Postet av: petre2006
Skal jeg med glede gjøre, godt å 'være ferdig' med dette vaset. Likevel, jeg leser på fremsiden av VG om at Toshiba trekker seg ut av HD krigen, og leser man artikkelen så skriver de:

'...Av de store filmstudioene er det kun Warner Bros som nå gir ut filmer på HD DVD...'

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=503798

Da ligger der mye fagtyngde hos artikkelskriver (ironisk) eller leser jeg så dårlig?

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2008 15.17.25 #378 av 421
"Torja" skrev:Utmeket, da var vi ferdig med den diskusjonen. Da er det bare å brette opp armene og starte en ny tråd med Blue-Ray vs DVD diskusjon. :P He, he..


Ja, man kan si at denne tråden har gjort nytta si nå. En velfortjent pensjon :P
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2008 17.35.20 #379 av 421
Postet av: Rayteck
"petre2006" skrev:Skal jeg med glede gjøre, godt å 'være ferdig' med dette vaset. Likevel, jeg leser på fremsiden av VG om at Toshiba trekker seg ut av HD krigen, og leser man artikkelen så skriver de:

'...Av de store filmstudioene er det kun Warner Bros som nå gir ut filmer på HD DVD...'

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=503798

Da ligger der mye fagtyngde hos artikkelskriver (ironisk) eller leser jeg så dårlig?

Petter


Jeg har gjort artikkelforfatteren oppmerksom på det som står skrevet. Riktignok så stemmer det at Warner fotsatt støtter HD DVD til en viss grad, men dette tar jo slutt ved utgangen av Mai måned. Det er vel i dag bare Universal, Paramount og Dreamworks som i dag støtter HD DVD eksklusivt. Hva som skjer nå derimot, er forløpig et åpent spørsmål. De blir nok nødt til å gå Blu-ray eksklusivt de også, selv om det vil falle dem tungt for brystet :)

Når det gjelder hva Toshiba gjorde feil, så trur jeg ikke de gjorde så mye feil. De gjorde faktisk mye riktig, kanskje med unntak av i sluttinnspurten vi nå har sett. Jeg vil nok heller spørre hva Sony gjorde riktig. Å bruke Blu-ray-spiller i Playstation 3 var et modig trekk, spesielt med tanke på all usikkerheten rundt formatene på den tiden. Sony kunne virkelig få problemer dersom ting ikke gikk deres vei. Blu-ray-spiller i PS3 gjorde at Sony og Blu-ray allerede da fikk et forsprang på Toshiba og HD DVD.

Det at sony har fått med seg andre store produsenter til å produsere spillere, blant annet Panasonic og Pioneer, mens Toshiba var de eneste som lagde HD DVD spillere, var ikke akkurat til hjelp for Toshiba. Godt salg av Blu-ray plater, ikke minst på grunn av PS3, samt en del attraktive features for studioene i Hollywood hos Blu-ray, gjorde nok at Sony fikk dra-hjelpen de trengte. Toshiba kom rett og slett med for lite, for sent, og klarte ikke å gjøre formetet sitt interessant nok.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 07.09.58 #380 av 421
Postet av: teebee
"petre2006" skrev:Det som Toshiba 'gjorde feil' var å ikke ha soneinndeling på filmene. Ene og alene. Det gagnet forbrukerene, men filmselskapene liker bedre å gi ut tittelen tre ganger = mer profitt. Det var ikke forbrukerene som fikk det som de ville, det var derimot produsentene.

blir vel ikke mer profitt av det. trur det er få som kjøpre en film i hver sone. dessuten er vel de fleste blu-ray filmene som har kommet sonefri?

de fimene som har kommet i forskjellige soner, er det forskjell på ekstramaterialet på usa og europa? er det prisforskjell mellom sonene på nett?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 07.31.14 #381 av 421
Postet av: petre2006
"teebee" skrev:blir vel ikke mer profitt av det. trur det er få som kjøpre en film i hver sone. dessuten er vel de fleste blu-ray filmene som har kommet sonefri?

de fimene som har kommet i forskjellige soner, er det forskjell på ekstramaterialet på usa og europa? er det prisforskjell mellom sonene på nett?


Hei,

Blir nok det ser du :-) En 'launch' av en tittel, tre ganger på samme kalenderår holder 'poteten varm' igjennom hele året istedet for kun ett slipp, da blir ofte tittelen mindre husket på. Snakket med en som jobber i bransjen om dette og jeg ble veldig overrasket over dette fenomenet selv. F.eks en launch ett sted vil ofte påvirke prisene på samme tittel ett annet sted i verden og der den allerede er i ferd med å 'bli kald'. Dette er nøye kalkulert ut av filmselskapene, dette er deres våte drøm ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 07.54.40 #382 av 421
Postet av: teebee
men en som bor i norge og kun kjøper sonen som gjelder for norge får vel ikke med seg en launch av dvd i australia og usa. trur heller det er noe de liker å tru for å pisse på forbrukerne. sone inndeling burde avskaffes. synd ikke filmselskapene og de som lager lovverket ser det på samme måte. minst mulig forbrukervennlig vil de ha det.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 08.03.11 #383 av 421
Postet av: petre2006
"teebee" skrev:men en som bor i norge og kun kjøper sonen som gjelder for norge får vel ikke med seg en launch av dvd i australia og usa. trur heller det er noe de liker å tru for å pisse på forbrukerne. sone inndeling burde avskaffes. synd ikke filmselskapene og de som lager lovverket ser det på samme måte. minst mulig forbrukervennlig vil de ha det.

Det var akkurat det samme spørsmålet jeg stillte, men det var visst slik det var. Forklaringen er enkel, Launch USA - Dyrt, folk der kjøper og noen utolmodige sjeler i resten av verden kjøper. Så, launch Europa, mange kjøper her prisen blir halvert i USA og dermed blir den på tilbud, ergo flere kjøpere. Så, launch resten av verden og den går på 'dumping' i USA (om det ikke er en bestselger tittel) og halvert i europa, mer kjøpere. Dette er nøye beregnet mattematikk.

Og siden du spør, så får vi i europa med oss launchen i USA, og selvsagt i europa, men ettervert ser vi filmen i en kasse med tilbudsfilmer, og da vet du at den er halvert i pris i den siste sonen ;-) Og såklart, det burde avskaffes. Var hele grunnen til at jeg muligens hadde valgt HD DVD var det ikke for at Blu Ray vant :-) Bransjen har en tendens til å pisse på oss, de gjør ikke dette fordi de synes det er morro, dette er business as usual.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 08.34.54 #384 av 421
Postet av: teebee
spørs om det hadde blitt noe bedre med hd-dvd. sikkert noe de kunne slått på i ettertid.

dvdene ville blitt billigere uansett. hvilken rekkefølge slippes de forskjellige sonene i da? usa først så europa, australia eller asia? når det gjelder dvd så slippes den først i russland med dårlig kvalitet før den kommer til usa med bra kvalitet.

trur de norske distributørene taper på at det ikke er felles release. da de som vil ha en film fort kjøper den amerikanske utgaven. dessuten kommer jo den amerikanske utgaven rundt den tiden filmen er på kino i norge. kanskje det har blitt litt mere avstand nå, men før var det iallefall på samme tid.

jeg kjøper for det meste sone1 dvd eller sone2 uk. kun norske serie\filmer og tegnefilmer jeg kan finne på å kjøpe i sone2 norsk. kjøper også som regel 2 disk eller directors cut \ special edition. så jeg bryr meg veldi lite om når ting slippes, bare det er billig og rett sone\utgave.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 17.39.11 #385 av 421
Toshiba nekter fremdeles å gi seg. Nå begynner dette bare å bli litt irriterende, kan ikke krigen slutte snart? Eneste måten jeg kan se at HD-DVD kan vinne på er at det selges så mange HD-DVD spillere slik at filmselskapene går over, evt at HD-DVD blar opp i lommeboka igjen:

http://itavisen.no/sak/510616/Nekter_%C ... p_HD_DVD_/
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 20.58.39 #386 av 421
Postet av: Torja
Artig nok sa Dagsreyven på NRK/eller var det på TV2 i kveld at Toshiba hadde lagt inn årene i forhold til HDDVD. Spørs om ikke den enorme mediaoppmerksomheten dette har fått er det som nagler siste spiker i kista uansett. HD-DVD er nok dødt uansett.

Edit; la til tilleggs opplysning..
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2008 02.43.30 #387 av 421
Postet av: Rayteck
Toshiba har nå satt opp en pressekonferanse kl 17.00 på Tirsdag i Tokyo (Tirsdag Kl.09.00 her i landet). De fleste medier mener at Toshiba på denne pressekonferansen vil offisielt bekrefte at de gir opp HD DVD.

http://www.highdefdigest.com/news/show/ ... ected/1479
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2008 08.37.43 #388 av 421
Postet av: Asbjornp
Ja, da var det slutt på krigen, 2 1/2 år etter at denne tråden ble opprettet omtrent.

http://www.engadget.com/2008/02/19/offi ... r-is-over/

Hele pressemeldingen fra Toshiba. Der de sier at de avslutter HD-DVD produksjon fra mars.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2008 10.00.40 #389 av 421
Postet av: petre2006
Da kan vi endelig se fremover :-)

Hurra for oss!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2008 10.08.18 #390 av 421
Postet av: petre2006
En ting som slo meg, dvs, som jeg har nevnt før meg nå VIRKELIG er høyaktuelt! Hva med de som besitter en gedigen samling med HD DVD'er når spilleren deres svikter og er utenforbi garranti? Hva må de gjøre da? Hive samlingen og kjøpe nytt eller kommer det multispillere som er billigere enn idag, som kanskje blir fremtiden om det i det hele tatt blir noen HD fremtid (etter salgstallene å bedømme virker det nesten ikke sånn)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar