Logo

HD-DVD / Blue-Ray offisiell tråd

Skriv et svar
22.08.2007 06.44.00 #166 av 421
Postet av: kWern
Nå ble vel posten til Michael Bay (regissøren av Transformaers og The Rock, bl.a.) skrevet i affekt, etter litt vel mye børst samme kveld ilag med noe feilinformerte, men sikkert velmenende venner. Han dementerer det hele her: http://www.michaelbay.com/blog/files/Michael-Bay-HD-DVD.html.

Bluray har nok til tross for Paramounts skifte fortsatt støtte av flest filmselskaper, men er ikke favoritten min. Det har god lagringsplass, men har ikke stadfestet alle spesifikasjonene sine tidlig nok (menysystemet er ikke støttet 100% bakover, og det er ikke krav til nettverkskontakt), og selv om det sikkert forbedres, så er overflaten på lagringsmediet for skjørt.
HD DVD har fordelen av at det er rimeligere å produsere, og tidligere produksjonsutstyr for vanlig DVD kan benyttes uten total utskifting (miljøvennlig, faktisk!). Også spillerne bruker vel etablert teknologi. Frie soner er kanskje hovedgrunnen til at jeg handler mest HD DVD - det er ingenting som slår det å se en film som går på norske kinoer hjemme i stua i bedre kvalitet enn noe av det de kommunalt ansatte latsabbene klarer å vise (om de i det hele tatt klarer å vise noe som helst, da. Mer enn annenhver gang jeg har sett en film på kino har det vært noe tull med lyd eller bilde. Nå går jeg kun på de filmene som vises digitalt (det er såpass nytt for dem at de ikke har fått til å rote det til ennå, og utstyret er vel såpass dyrt at ikke de verste grønnskollingen får slippe til).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2007 19.39.02 #167 av 421
Postet av: petre2006
God post KWern!

Uansett, ser at det er to år siden idag denne tråden ble startet, og at vi nå er inne i den tolvte siden på tråden og at det ikke er noen direkte avklaring på hvilket format vi kan forvente vinner krigen.

Vil fortelle en liten sak siden dette er et lite 'jubileum' på denne tråden. Var i Japan i Oktober 2005 og såg da en Blu-Ray spiller utstillt på Den-Den City (elektronisk verdensmetropol i Japan) og ble forundret at den faktisk bare stod i en krok der stuet sammen med en haug av diverse DVD spillere.. Følelsen av bare å ha sett en HD spiller 'så tidlig' fikk blodet til å bruse, men når jeg såg prislappen på den spilleren (en Sony faktisk, ja jeg VET at de ikke kom med en før nå, til Europa kanskje?) så skjønte jg at jeg fikk drømme videre... :-)

Vel, idag, på min egen 31 bursdag, så har jeg oppdaget en spiller ved å lese Hd format guiden her på hjemmekino.no, som jeg mest sannsynlig vil gå for. Det må bli Onkyo DV-HD805 (HD-DVD) jeg tror jeg hopper på, og bare lar det stå til, om det blir en standard eller ei, så tror jeg dette blir likevel et fornuftig valg.

Hurra for trådens 2 års dag, og la oss snart få vite litt hvor pilen peker.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
23.08.2007 20.07.02 #168 av 421
Postet av: Rune
Det blir spennende å når denne tråden er 4 år om det er kommet en avklaring. Jeg syns både Toshiba og Sony burde skjemmes over at de ikke klarte å bli enig om et felles format, uansett så gleder jeg meg over å ha ordentlig HD i kinoen endelig.

Til vinteren blir det sikkert en rimelig Blu-Ray spiller på meg. Bare så synd at de ikke er ferdig spesifisert.
Kjøper man den nye S300 spilleren som kommer i slutten av neste mnd så kan den ikke spille av filmer med Dolby TrueHD engang. (noe som storebror heller ikke kan)

Det hadde jo vært gøy om Fox ble nøytral, men det er vel å håpe for mye.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
27.08.2007 17.19.33 #169 av 421
Postet av: petre2006
Hepps igjen,

Sittet å lest hjemmekino.no's guide i HD jungelen, og sitter faktisk bare igjen med ett spørsmål, så er jeg rimelig stødig i HD jungelen tror jeg :-)

Vel, er det sånn at både HD-DVD og Blu-Ray formatet har kun en versjon av filmen på platen i 1080p, eller har de faktisk 720p og 1080i også? Jeg spør jækla nærvøst og dumt nå.. Det er bare det at opp og nedskalering er noe av de styggeste ordene jeg vet om. Jeg er av den tro at det skal være en til en, og ikke skvising eller strekking for at det skal bli 'sånn der'

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
27.08.2007 18.15.38 #170 av 421
Postet av: dvdjan
1080p 24 på begge formatene ja :)
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
27.08.2007 18.31.10 #171 av 421
platene har en høyest mulig oppløsning på 1920*1080P, resten blir da på en måte nedskalert til 1080i, 720p,576p.
Og nei det blir ikke strekking osv av den grunn, bare skalerer til det som passer din skjerm. (høyest mulig oppløsning som mulig)
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
27.08.2007 19.15.07 #172 av 421
http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=140643

27.08.2007 19.34.15 #173 av 421
"Tommy(Actionchicken)" skrev:http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=140643

Bare synd at denne spilleren ikke takler Dolby TrueHD eller DTS HS Master Audio.

S300 er har samme funksjonalitet men en del rimeligere.
Mvh
Rune
27.08.2007 19.41.10 #174 av 421
En artikkel om HD DVD og Blu-Ray
http://www.technewsworld.com/story/59014.html
Mvh
Rune
27.08.2007 19.44.52 #175 av 421
er det så kostbart å å gjøre slik at den støtter dette?
Hvorfor lager ikke BD noen spillere som kan utnytte diskens potensiale, slik som HD-DVD gjør?
:arrow:

27.08.2007 19.47.32 #176 av 421
"Tommy(Actionchicken)" skrev:er det så kostbart å å gjøre slik at den støtter dette?
Hvorfor lager ikke BD noen spillere som kan utnytte diskens potensiale, slik som HD-DVD gjør?
:arrow:

Det er vel rett og slett at Blu-Ray ikke har spesifisert formatet godt nok. Dolby TrueHD dekoding er f.eks påbudt på HD-DVD.

Syns det er alt for dårlig å lansere en spiller i september 2007 som ikke har støtte for dette når flere filmselskap har sagt de skal begynne å bruke Dolby TrueHD som beste lydformat.
Mvh
Rune
27.08.2007 20.38.13 #177 av 421
Postet av: orso
Er det kommet noen Blu-Ray spillere som "har alt"?
Jeg reiser til Bulgaria på fredag og det hadde vært artig å sjekke prisene der nede. Er mest interessert i Blu-Ray, men kjøper ikke en spiller som ikke er 100% framtidsrettet. Da er det bedre å vente til neste år.

Er HD-DVD spillerne grisebillig der nede, så kan det jo tenkes jeg kommer hjem med en slik en. Men da skal det være skikkelig billig og helst den toppmodellen som bruker Realta brikken.
27.08.2007 20.44.36 #178 av 421
Foreløpig er det ingen Blu-Ray spillere som har alt. Denon sin er kanskje den første (selv om den heller ikke har alt, mangler BD 2.0 profil)
Mvh
Rune
27.08.2007 20.59.41 #179 av 421
Postet av: orso
"Rune" skrev:Foreløpig er det ingen Blu-Ray spillere som har alt. Denon sin er kanskje den første (selv om den heller ikke har alt, mangler BD 2.0 profil)

Men det har vel ingenting å si om spilleren mangler Dolby TrueHD og DTS HS Master Audio, hvis man kjøper en receiver senere som har dekoder for disse lydformatene?

Dersom bildebrikken i spilleren er bedre enn den som sitter i receiveren, kan man da sende signalet uendret gjennom receiveren? Ellers ser jeg for meg at man må sende bildedelen direkte fra spiller til skjerm via HDMI og lyd til receiver med analoge kabler. Veldig ofte er nok bildebrikken bedre enn den sitter i receiveren. Virker ut som om receivere med virkelig gode bildebrikker koster flesk.
27.08.2007 21.03.40 #180 av 421
"bomholt" skrev:
Men det har vel ingenting å si om spilleren mangler Dolby TrueHD og DTS HS Master Audio, hvis man kjøper en receiver senere som har dekoder for disse lydformatene?

Det er ikke noe problem hvis spillerne sendte ut Dolby TrueHD eller DTS Master Audio som bitstream signal via HDMI for ekstern dekoding, men det gjør sonys S1 og S300 desverre ikke. (noe som ingen Blu-Ray spillere gjør til nå)

Problemet med Sony sine spillere er at de ikke engang har innebygd dekoder for dette slik at man helt mister muligheten for den bedre lyden.
Hadde de hatt konvertering til PCM så hadde det jo vært greit, men desverre ikke.
Mvh
Rune
Skriv et svar