Jeg håper jeg tar feil om utbredelsen av HD formatene, men siden jeg tidligere har jobbet 5 år som selger er jeg desverre redd for at jeg har sett hva som er viktig for Ola Nordmann når de handler.
Det største problemet for produsenter av DVD spillere er at prisen er blitt veldig lav og at "alle" har DVD spillere. Det er bare et mindretall som oppgraderer spillerne, og de få som gjør det. (grunnet at f.eks ungen har knekt skuffen eller at den har sluttet å virke) stikker på Elkjøp og kjøper en spiller fra Philips til 599 eller en kinaspiller til 299,- Jeg antar at 95% av DVD spillere som selges i landet i dag koster 1000 eller mindre. (av de 12 spillerne som Elkjøp selger koster 11 under 1000)
Med andre ord tjener ikke produsentene av DVD spillere noe lenger, og utvalget av spillere har derfor blitt redusert de siste årene. Det er jo dette de håper å fikse med Blu-Ray og HD DVD. Men jeg tror at forbrukerne er blitt forvente når det gjelder pris.
Jeg tror at prisene på spillere kommer til å bli slik at det vil være tilgjengelig spillere til under 2000,- i løpet av 2 år og da vil allle som i utgangspunktet ville vært så sær at de brukte 1500 på en DVD spiller i dag, kjøpe dette når de bytter, mens resten kjøper DVD spillere til 499 eller billigere. Men selv når disse kjøper spillere vil det være nødvendig at filmene på Blu-Ray/ HD DVD er like billig som DVD utgivelsen for at de skal gidde å kjøpe de. Folk er generellt veldig "gniene" på slikt og har opplevd mange ganger at når f.eks butikken selger en film på tilbud til 99 en uke og når noen kommer tilbake en uke senere for å handle og deretter for å se t tilbudet er over og at filmen koster 119 så handler de ikke filmen i det hele tatt. (selv bare turen til butikken har kostet langt mer en prisforskjellen)
Når DVD kom var det en revolusjon i kvalitet, og for meg var det fra det tidspunket jeg fikk en DVD spiller (høsten 98 ) innom døren totalt uaktuellt
for meg å se en VHS film (og jeg har heller ikke gjort det siden) Kvalitetsforskjellen var bare alt for stor. (selv om VHS spilleren min er/var den klart dyreste spilleren jeg noengang har kjøpt).
Denne forskjellen opplever jeg ikke med Blu-Ray/HD DVD mot DVD selv om selve bildekvaltieten nok kanskje oppleves som dobbelt så god som DVD. Jeg minnes også at i perioden 97-98 når DVD kom på markedet så viste "alle" at noe nytt var på gang og at VHS skulle erstattes av film på plate. I dag føler jeg det er helt annerledes.
Hvis vi tar min arbeidsplass som stort sett består av tekniske interesserte gutter og jenter som eksempel, vet jeg bare om 1 annen person som har kjøpt seg HD spiller av et eller annet format. Vet om 3-4 som har XBOX 360 (uten HD DVD drive) og noen som har Wii. (men foreløpig ingen som har PS3). Selv om mange av disse har flatskjerm (og merkelig nok så blir jeg som regel dratt inn i en diskusjon før de kjøper flatskjerm om hvilken som er bra
), men jeg har enda til gode å høre om noen som kjøper flatskjerm grunnet HD/HDTV. Det er skjermstørrelse og at den er flat som gjør at folk vil kjøpe. Jeg snakket tilfeldig med naboen også for noen dager siden (fyr i 40 årene) og vi snakket litt om hjemmekinorommet og han lurte litt på om jeg lastet ned filmer fra internett eller leide DVD filmene. Da jeg forklarte han at jeg kjøpe filmene og hadde noe som var enda bedre enn DVD var han overrasket. For det hadde han aldri hørt om
Kort sagt:
Det beste HD DVD/Blu-Ray kan håpe på er at de får kanskje 1/3 av filmsalget i verden. Resten vil fortsatt være DVD (wild guess fra min side)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998