Logo

Har kjøpt brukt plasma

Skriv et svar
19.01.2005 20.55.48 #1 av 11
Postet av: Trond Erik
Jeg har kjøpt meg en Fujitsu 42" plasma. Den er nesten 2 år gammel. Problemet er at det ikke fulgte med noen brukerveiledning på den. Den har ikke tv-tuner, men den har innebygde høyttalere(skjulte).

Så til spørsmålene. På innstillingene så er det noe som heter "gamma". Der kan jeg velge mellom "motion" og "still". Synes at bildet blir litt bedre når den står på "still", men er neimen ikke sikker. Og en ting til; når det blir vist litt mørke scener så blir skyggene veldig rare. Det blir liksm en markert grense mellom de forskjellige fargenyansene. Ser det spesielt godt på ansikter. Er dette typisk for plasma? Var på Expert og så på de forskjellige skjermene der. Der viste de fra NRK2, og der så jeg også det jeg snakker om. Veldig lite på 37" og veldig mye på en Pioneer 50", og litt mindre enn på min (tror jeg) på 42". Men på LCD skjermene så jeg ikke antydning til dette, men det har kanskje noe med størrelsen og gjøre.
A good friend will come bail you out of jail.... but a true friend will be sitting next to you saying: "damn.. we fucked up"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 22.28.30 #2 av 11
Postet av: Rune
Denne graderingen du ser i fargene er et normalt problem med plasmaskjermer med såkalt 8 bits bildeprosessering.

Nyere Fujitsu, Pioneer og Panasonic har ofte 10 bit eller mer som gir mindre graderinger, men foreløpig har jeg til gode å se en skjerm helt uten graderinger.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2005 05.57.51 #3 av 11
Postet av: Trond Erik
Hva med denne gamma innstillingen da, hva er det egentlig :?:
A good friend will come bail you out of jail.... but a true friend will be sitting next to you saying: "damn.. we fucked up"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2005 17.52.07 #4 av 11
Postet av: Trond Erik
"Rune" skrev:Denne graderingen du ser i fargene er et normalt problem med plasmaskjermer med såkalt 8 bits bildeprosessering.

Nyere Fujitsu, Pioneer og Panasonic har ofte 10 bit eller mer som gir mindre graderinger, men foreløpig har jeg til gode å se en skjerm helt uten graderinger.


Noen ganger blir skjermen full av graderinger (helt ekstremt til tider) for så å plutselig forsvinne helt. Er det skjermen det er noe galt med eller er det en kopling et sted som ikke er helt hundre. Kjører s-video kabel.
A good friend will come bail you out of jail.... but a true friend will be sitting next to you saying: "damn.. we fucked up"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2005 18.48.56 #5 av 11
Postet av: detteermeg
Det høres ut som at du har kjøpt en eldre industriskjerm, og
den er for det første ikke laget for å vise video på noen god måte.
Den er optimalisert for å vise Excel, Powerpoint og lignende.
Kontakt importøren , og sjekk om du kan få kjøpt en bruksanvisning av dem, så får du i alle fall rimelig greit utnyttet skjermen din. Utover det så må du gå i alle ledd og sjekke: kabler, tuner (bruker du videospiller?) signal fra kabelanlegget eller parabol. Du får nok gjort noen fininstillinger som vil hjelpe deg, og også kanskje byttet en kabel eller to (sjekk at alle kabler du har er godt skjermet, det betyr mye for en plasma som blir sterkt påvirket av eventuelle støykilder).
Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2005 19.07.56 #6 av 11
Postet av: Trond Erik
"dettermeg" skrev:Det høres ut som at du har kjøpt en eldre industriskjerm, og
den er for det første ikke laget for å vise video på noen god måte.


Er det derfor graderingene forandrer seg mener du, eller må dette være en signalfeil? Eller er det det at jeg kjører alle video- og lydsignaler gjennom en Denon AVR2700 surround receiver (7 år gammel)?

Og jeg som trodde plasma var plasma :( Håper ikke dette var 10.000,- ut av vinduet da. Fikk i hvertfall med veggfeste :roll: . Men det er kanskje det man får for 10.000 av plasma.
A good friend will come bail you out of jail.... but a true friend will be sitting next to you saying: "damn.. we fucked up"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2005 09.40.17 #7 av 11
Postet av: detteermeg
Ok. Flere produkter innvolvert....
Jeg kjenner ikke receiveren din godt, men det kan kanskje være noe i forholdt til koblinger som også bør sjekkes.

Kan du liste opp hvilke produkter du har, og hvordan du har koblet dem, så er det lettere å komme med tips.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2005 10.34.46 #8 av 11
Postet av: Typhoon7
Prøv å koble rett fra bildekilde til TV.

Hva bruker du av kabler?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2005 13.14.05 #9 av 11
Postet av: Trond Erik
Jeg har som sagt Denon AVR2700 surround receiver, Force D-Master 1155S parabolmottager (denne er stilt inn til å sende med s-video). Videre har jeg en Panasonic DMR E55 DVD opptager. Jeg bruker kabler fra techlink. Har også en gammel VHS fra Nokia. Dette er koblet inn i receiveren min og fra receiveren og inn i plasma'en (s-video hele veien). Jeg skal prøve å koble rett fra Force'en og inn i plasma'en når det kommer neste gang.

Jeg pratet også med en servicemann hos InfoCare, som kunne bekrefte at dette var en såkalt industriplasma. Han trodde også at grunnen til de ekstreme graderingene var en varmefeil. Rett og slett at plasma'en blir for varm. Har gjort noen forandringer med hensyn til kjøling av skjermen, så jeg er nå litt spent på om det hjelper. Tiden vil vise.

:? Skulle nok ha kjøpt en 37" fra panasonic, som den opprinnelige planen var... sukk!!!!!!!!
A good friend will come bail you out of jail.... but a true friend will be sitting next to you saying: "damn.. we fucked up"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2005 13.24.16 #10 av 11
Postet av: Typhoon7
Prøv også DVD rett inn på plasma hvis du opplever disse problemene her også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2005 09.22.25 #11 av 11
Postet av: Trond Erik
"Trond Erik" skrev:Jeg pratet også med en servicemann hos InfoCare, som kunne bekrefte at dette var en såkalt industriplasma. Han trodde også at grunnen til de ekstreme graderingene var en varmefeil. Rett og slett at plasma'en blir for varm. Har gjort noen forandringer med hensyn til kjøling av skjermen, så jeg er nå litt spent på om det hjelper. Tiden vil vise.


Kan se ut som om det hjalp med litt bedre lufting. Hadde ikke problemet igår, og da stod den på fra ca 13:00 til 24:00.

Men det er jo bra med lyd på disse viftene da. Er det fordi det er en industriskjerm, eller er det vanlig på litt eldre plasma'er?
A good friend will come bail you out of jail.... but a true friend will be sitting next to you saying: "damn.. we fucked up"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar