Logo

Har jeg kraftig nok kurs?

Skriv et svar
26.03.2005 22.33.51 #1 av 6
Postet av: Labbetuss
Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe meg hjemmekino. Foreløpig har jeg Rotel RB-1090, Rmb1095 og Rsp-1068. Skal kjøpe meg klipsch høyttalere og Velodyne subwoofer (DD18).

Problemet mitt er at jeg har en 10A sikring på den kursen. Jeg har ikke så veldig mye greie på elektro og slikt så jeg lurte på om det går fint å kjøre dette oppsettet på denne kursen?

Så vidt jeg har prøvd så går det fint å kjøre Rotel forsterkerne, men er litt skeptisk til om kursen klarer seg når jeg kobler til Velodyne'n?

Snakket med min far og han sa at anlegget var overdimensjonert i hele huset. Alle uttak har 2,5mm2 ledninger selv om de ikke har 16A kurs eller mer. Han snakket også om at det skulle være mulig å trekke 5,5kW samtidig i alle etasjer uten at det fikk konsekvenser......, men har dett noe å si selv om uttaket der jeg skal ha anlegget bare er lagt opp på 10A kurs?

Jeg er så usikker og frustrert at jeg ikke kan beskrive d med ord!

Er d noen som har peiling på dette? Jeg er desperat på svar!! Vær så snill!

Takker på forhånd!

Mvh

KML
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.03.2005 22.38.57 #2 av 6
Postet av: Rune
På en 10 A kurs så er vel den teoretiske wattstyrken 2300 Watt du kan trekke fra kursen før sikringen går. Jeg tror du skal spille rimelig ekstremt høyt før utstyret ditt trekker såpass mye av kursen, selv om hvis man tar å legger sammen maks effekten av utstyret ditt så vil man få mer enn det.

Det som i værste fall skjer er at sikringen ryker. (og du redder hørselen)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2005 18.37.52 #3 av 6
Postet av: Bengtu
Der jeg bodde tideligere hadde jeg 10A automatsikring i stua. Når jeg slo på min RB-985 gikk denne sikringen. For å få på anlegget måtte jeg slå av alt annet forbruk som var på denne kursen og prøve et par ganger så lå den inne. Årsaken er at når du slår på en forsterker er det i startøyeblikket kortsluttning i spolene i et brøkdel av et sekund.

En sikring på 10A leveres i flere forskjellige karakteristikker, for å si det enkelt fås de som "trege" og "kvikke" sikringer (finnes flere). Hvis din sikring holder inne når du slår på forsterkeren så tror jeg ikke du skal støte på noen problemer. Dette avhenger selvfølgelig av hva annet du belaster samme kurs med (varmeovner, belysning osv..)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2005 19.23.04 #4 av 6
Postet av: tommyan
Hei, Tror ikke det er noe problem. Jeg har en 10A i hele kjelleren min der har jeg både hjemmekinon min med 1500w varmeovn + 1000w i i data romet mitt + masse anna stesj og den sikringen har ikke gått så lenge jeg har bod her. Ikke engang på det kalleste i vinter når alt er på( Prosjektor,dvd.tjuner,forsterker,sub,varmeovn 1500w+1000w,laptopp+masse xtra ekstern shitt).
Så tror din fra har rett her. For jeg har bare 1,5mm kabel jeg da og ikke 2,5mm i tilegg.

Mvh Tommyan
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 09.39.03 #5 av 6
Postet av: Bengtu
Bare for å presisere, så lenge sikringen holder når du slår på forsterker så skal det mye til at dette ikke skal gå bra.

Når det gjelder tverrsnittet på kabelen har dette her lite å si da det er den foran stående sikringen som her dimensjonerer anlegget. Hadde vi snakket om lange kabelstrekk ville spenningsfall i kabler vært et tema og det ville lønt seg å bruke større tverrsnitt på kablene. Det er svært sjelden det i husinstallasjoner er kabellengder som skaper spenningsfall som vil kunne skape problemer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 22.31.49 #6 av 6
Postet av: Mikael
grunnen til at kursen går når du fyrer amp, er at start strømmen er veldig høy i forhold til hva den bruker ved normal bruk.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar