Logo

Har bare front- og senterhøyttalere.....

Skriv et svar
28.07.2011 06.13.42 #1 av 2
Postet av: tdale
Jeg har kun front (gulvhøyttalere) og senterhøyttaler i mitt system foreløpig. Stua er litt vanskelig å plassere høyttalere i, og jeg har ikke hatt behov for full pakke så langt, men kjøpte altså en senterhøyttaler i tilleg til gulvhøyttalerne jeg hadde fra før, for å få bedre lyd enn det jeg får fra tv-høyttalerne.

Jeg hadde ikke HD-dekoder, og oppdaget etter hvert at det låt bedre når jeg koblet ut senterhøyttaleren, og valgte vanlig stereolyd på receiveren, i stedet for surround lyd.

Nå har jeg fått meg HD-dekoder, og har prøvd litt frem og tilbake med HD-kanalene. Det virker som at lyden fra HD-kanalene er lavere og tammere enn lyden fra de vanlige kanalene.

Skyldes dette at jeg mangler bakhøyttalere og sub? Hvor mye av lyden sendes vanligvis til disse høyttalerne, i et vanlig tv-program? Jeg er liksom ikke i nærheten av å ha en lyd som står i stil til høyttalernes størrelse. Vil jeg merke stor forskjell hvis jeg kjøper de høyttalerne jeg mangler?

Og hvordan er lyden fra HD-kanaler sammenlignet med lyden fra DVD eller BluRay?

Mvh
Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.07.2011 10.36.08 #2 av 2
Postet av: Torja
Dette med lyd fra div tv kanaler med Dolby Digital 5.1 lyd (er surrond lyd,men ikke *HD-lyd, det er en misforståelse), kan ofte ha noe lavere nivå og på enkelte kanaler svært så anemisk etter min mening. Spesielt NRK sin såkalte 5.1 lyd er ofte ikke 5.1, men det vises slik i evt display på receivere. Dette fordi det er et signal fra nrk som sender 5.1, men i praksis kun bruker to kanaler. Altså Dolby Digital 2.0. Dette med DD 5.1 fra tv kanalene er ofte bare no oppskrytt vas.

At lyden blir bedre uten senteren eller forsøk på surrond er da ikke så rart. Siden du kun har senteren, så vil opplevelsen komme noe bedre fram med DVD eller Blu-ray. Kommer an på senteren også. Hvis du selv sitter midt mellom fronthøytalerne dine vil det ikke nødvendigvis bli så mye bedre med kun en senter i oppsettet. Men for en som sitter litt ut på siden for sweet spot vil tale og andre senter plasserte lyder komme litt bedre fram med senter høytaler. Når du får bakhøytalere og subb, vil dette bli enda mye bedre. Flere høytalere vil absolutt ha noe for seg, men du får inntil videre mest nytte av det med DVD og Blu-ray.

Det kan virke som tv kanalene rett og slett sender DD 5.1 signalet veldig lavt, tar ikke hensyn til surrond som gjør lyden veldig lav på surrond kanalene, om noe i det hele tatt og Dolby Digital signalet er sansynligvis kraftig komprimert. Jeg foretrekker ofte det analoge lydsignalet i sterio og overlater til receiveren min å dekode i Dolby prologic 7.1. Den gjør dette mye bedre enn tv kanalene.

*HD-lyd får man kun fra Blu-ray.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar