Logo

Høyttalerkabler fra... Biltema

Skriv et svar
02.11.2004 15.36.08 #1 av 9
Postet av: HåkonBråkon
Noen som har noe fornuftig å si om høyttalerkabler fra Biltema?
(2,5 og 4 mm i tverrsnitt)

Gjorde et godt kjøp på prosjektoren. Har et rullegardin fra IKEA til lerret. Kanskje jeg kan sette en slags rekord for høyest "pris-opplevelses ratio" for hjemmekino :D

HåkonBråkon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2004 17.42.21 #2 av 9
Postet av: teknikeren
Mange hører forskjell på kabler, men er det et billig system så hvorfor ikke kjøpe disse? spess hvis du skal ha de til bak kanaler og slikt.
Tror man må opp litt i prisklassene hvis man skal ha noe utbytte av å kjøpe noe anet en standar kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2004 10.16.05 #3 av 9
Postet av: eivindr
"teknikeren" skrev:Mange hører forskjell på kabler, men er det et billig system så hvorfor ikke kjøpe disse? spess hvis du skal ha de til bak kanaler og slikt.
Tror man må opp litt i prisklassene hvis man skal ha noe utbytte av å kjøpe noe anet en standar kabler.


Er det noen som kan forklare hvorfor 4 mm høytalerkabler fra Biltema eller andre høres dårligere ut en 4 mm Monsterkabel. Ledningsevnen er vel ikke helt ulik, er skjerming av betydning ??
Har noen anbefalinger på "standard" høytalerkabler, eventuelt installasjonskabler som kan brukes ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2004 15.36.30 #4 av 9
Postet av: SpikeMan
Noe har med tvinningsmetoden, hvilke type metall som ble brukt osv..

Er som oftest de dyre som er bra, men det finnes mye i litt mindre prisklasser som er bra og, noen ganger som lyder like bra, elller bedre en de dyre, med fornuftige priser
____________________________________
15 år og intet bra anlegg... *snufse*
Ønsker seg bra anlegg!!!!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2004 19.43.06 #5 av 9
Postet av: teknikeren
"eivindr" skrev:
"teknikeren" skrev:Mange hører forskjell på kabler, men er det et billig system så hvorfor ikke kjøpe disse? spess hvis du skal ha de til bak kanaler og slikt.
Tror man må opp litt i prisklassene hvis man skal ha noe utbytte av å kjøpe noe anet en standar kabler.


Er det noen som kan forklare hvorfor 4 mm høytalerkabler fra Biltema eller andre høres dårligere ut en 4 mm Monsterkabel. Ledningsevnen er vel ikke helt ulik, er skjerming av betydning ??
Har noen anbefalinger på "standard" høytalerkabler, eventuelt installasjonskabler som kan brukes ?

Det som jeg har intrykk av er at det er renheten i lederene som er avgjørende for lyde, dernest er ogs skjerming av lederene viktig da det er mange støy kilder som kan gi forstyrrelser.
4mm kabel til bak høyttalerene betinger vel rimelig heftige høyttalere og da bruker man bedre enn biltema høyttalerkabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2004 09.10.35 #6 av 9
Postet av: perbear
Et svenkst elektronikkblad, Radio & Television, hadde for noen år siden en blindtest av høyttalerkabler. Resultatet ble såpass ødeleggende for ekspertpanelet (som var hifi-friker) at de ba om å forbli anonyme. Jeg mener kabelen som vant var en 2,5 eller 4 mm2 nettkabel.

Men for de som mener at høyttalerkabelen aldri kan bli god nok:
Jeg jobbet noen år med å konstruere industrielektronikk, og i den forbindelse utviklet vi en kabel for pulset DC (600VDC, 35kW kontinuerlig effekt) som måtte ha veldig lav induktans. Det fikk vi til ved å bruke 100 ledere i en skjermet kabel. Halvparten av lederene var pluss, halvparten var minus, og de var ikke tvunnet, men lå annenhver i en spiral fra senter. Kabelen kostet en formue men ga en vanvittig lav induktans, mye lavere enn det som teoretisk skulle være mulig. Og ved å bruke 50 ledere med tykk plastisolasjon med lav dielektrisitetskonstant i parallell (hver leder var på 0,75mm2 i OFC-oksygenfri kobber, fikk vi også en en veldig lav kapasitans og resistans.

Brukt som høyttalerkabel vil jeg påstå at dette designet er blant det beste som er mulig å lage, objektivt sett.

For å få noen til å produsere kabelen måtte vi bestille mye mer kabel enn det som var nødvendig, så hvis noen er interessert i å teste kabelen, så kan jeg skaffe et par lengder til det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2004 11.24.43 #7 av 9
Postet av: Labbetuss
Hei, jeg kunne godt tenkt meg å teste denne kabelen. Skal du ha penger for det da?
Send gjerne en mail:

kaimlie@hotmail.com

Hilsen Kai!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2004 14.53.18 #8 av 9
Postet av: amatøren
Er ikke noen forskjell i renheten på kobberet i kablene fra biltema kontra hifi kabler, er kabelens oppbygning som bestemmer dens egenskaper.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2004 19.13.49 #9 av 9
Postet av: perbear
Vedlegger bildet av kabelen jeg nevnte i mitt forrige innlegg.

Ser en bort fra det som ikke er målbart, har en høyttalerkabel et ekvivalensskjema; dvs den kan teoretisk erstattes av en krets bestående av elektroniske komponenter som motstandere, spoler, kondensatorer, forsinkelseslinjer.

For å få en god kabel gjelder det at disse "parasittiske komponentene" får minst mulig innflytelse på lyden. Problemet er at en god høyttalerkabel alltid vil være en kompromissløsning. Noe blir alltid ofret.

Kabelen jeg nevnte i i mitt tidligere innlegg ble laget for å få minimal induktans og kapasitans. På grunn av bruken måtte den også tåle en kontinuerlig strømstyrke på 60A, og fikk derfor en lav resistans i tillegg.

I den applikasjonen som kabelen ble laget for var det et krav at induktansen var så liten som mulig og det var derfor ikke mulig å tvinne kabelen på normal måte. Derfor har kabelen en skjerming ytterst, og lederne er lagt annen hver +/- i en spiral.

Men som høyttalerkabel er den upraktisk. Selv om den elektrisk sett er god, er den laget for internasjonale sikkerhetsstandarder som krever en solid kappe, så kabelen veier over 1,2 kg/meter og er 3cm i diameter. Ikke den beste WAF :) IMGP2404-red5.JPG IMGP2404-red5.JPG ( 99,46875 KB) Vist 1322 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar