Logo

Høyttalere og avstand til veggen??

Skriv et svar
21.05.2007 21.30.17 #1 av 5
Postet av: Blueflame
Ser at flere har front høyttalerene sine et godt stykke ifra veggen bak. Er det noen spesiell grunn til dette?

Hva er evt. den anbefalte avstanden?

Eller gjelder dette bare front høyttalere med bassporten montert bak?
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.05.2007 22.58.24 #2 av 5
Postet av: monitor
De allerfleste høytalere bør stå minst 50cm. fra bakveggen, pga. ressonans; Veggen reflekterer lyden fra høytalerne, og dermed forvrenges lyden noe.

Dette gjelder dog ikke alltid; Selv har jeg et par bipolare høytalere på 120 liter hver, som kun står 30 cm fra bakveggen, men da er bakveggen tømmerstokker og ikke lettvegger.

Du må prøve deg som regel litt frem her. Avstanden til bakveggen påvirker lyden merkbar, især på visse støynivåer.
Har du tregulv, så vil det være lurt med noen tepper foran høytalerne når du skal spille høyt.
Om du har vinduer i nærheten, så slipper du resonans om du trekker for gardiner..

"lyttetrekanten" som ble presentert av "Andre Werdenskrieg" et sted her i forumet idag er også viktig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.05.2007 01.37.37 #3 av 5
Postet av: Soundispower
"Blueflame" skrev:Ser at flere har front høyttalerene sine et godt stykke ifra veggen bak. Er det noen spesiell grunn til dette?

Hva er evt. den anbefalte avstanden?

Eller gjelder dette bare front høyttalere med bassporten montert bak?


Jeg opplever jo nærmere mine høyttalere er veggen jo mer bass får jeg, men den blir rumlete og kort, mens jo lenger fra veggen jo fastere bass ..og mye bedre klang i lyden:)
dette er selvfølgelig til en viss grense..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.05.2007 22.02.37 #4 av 5
Postet av: AndreWerdenskrieg
En fin innföring:
http://www.cardas.com/content.php?area= ... Room+Setup
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.05.2007 16.42.22 #5 av 5
Postet av: monitor
Likte den veiledningen din Andre Werdenskrieg. Allikevel: Det er så mange faktorer som påvirker lyden, at du må prøve deg litt frem; Det tok meg tre måneder å finne ut av plasseringen(fordi jeg aldri prøvde å gå nærmere bakveggen enn 50 cm.) Nå har jeg bipolare transmisjonshøytalere laget av doble DMF plater, som er satt inn med ett stoff som gjør dem meget "døde", men dog..

Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar