Logo

Høytalersystem til Yamaha 657

Skriv et svar
03.07.2006 11.30.53 #1 av 17
Postet av: kinogutt
Har endelig byttet ut mitt gamle Kenwood reciever 5.1 system til en Yamaha 657. Bra lydforskjell :D Bruker enda de gamle Kenwood høytalerne, bra lyd men mistenker at Yamahaen fortjener en oppgradering her.

Lurer på om noen guruer kan anbefale meg høytalere til denne. Tenker på å først som sist å anskaffe 7.1.

Har ikke satt av så mye til prosjektet, og har skjønt at det ikke er poeng i å koste skjorta, men riktig høytalere til riktig reciever.

La oss si inntil 10.000,-

Blir brukt til noe musikk, men ca. 80% til film/tv. (Panasonic projektor.)

En annen ting jeg lurer på om spiller inn på lydkvaliteten, er DVD-spilleren. Bruker en LG 7800 160GB HD. Har det noe å si på lyden. (bruker digital kabel til reciever.) Det jeg har fått med meg, er at den sender lyden direkte fra platen til dekoding i recieveren.
Noen synspunkter?

Håper det er noen som kan gi meg råd her. Gjerne still meg spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.07.2006 13.09.23 #2 av 17
Postet av: orso
Dersom du bruker det mest til film, vil jeg anbefale SVS sin surround pakke. Kan kjøpes både som 5.1 eller 7.1. Mye for pengene og skal passe glimrende med Yamaha. Bra også til musikk.
http://www.lsound.no/index.php?side=inf ... 17&id=2186

DVD opptakeren din vil gjøre en bra nok jobb til film, men som musikk formidler er den nok et svakt punkt. Du kan eventuelt kjøpe en rimelig dedikert CD spiller som f.eks Cambridge eller Marantz. Ville ikke ha kjøpt en ny og dyr DVD spiller nå som Blue Ray/HD DVD er på vei inn. Du må dessuten betale opp imot 10000 kr for en DVD spiller som matcher en Marantz/Cambridge til ca. 3000 kr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.07.2006 09.18.48 #3 av 17
Postet av: kinogutt
Takker for svar :D

Ramlet innom dette tilbudet på nettet.

http://www.bmaudio.no/default.asp?mnuMa ... fo&pID=282

Bedre, eller er SVS enda favoritt?

Utifra testene ser SVS unekteklig bra ut :)
Kinorommet er ca. 4.5x4m og helt firkantig. Er ute etter den "råe"
kinopplevelsen (liker å guffe opp) og ok/bra stereo.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.07.2006 09.19.13 #4 av 17
Postet av: kinogutt
Takker for svar :D

Ramlet innom dette tilbudet på nettet.

http://www.bmaudio.no/default.asp?mnuMa ... fo&pID=282

Bedre, eller er SVS enda favoritt?

Utifra testene ser SVS unekteklig bra ut :)
Kinorommet er ca. 4.5x4m og helt firkantig. Er ute etter den "råe"
kinopplevelsen (liker å guffe opp) og ok/bra stereo.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.07.2006 09.28.34 #5 av 17
Postet av: orso
Kjenner ikke til Klipsch så godt, men det ville overraske meg om den er bedre enn SVS pakken. SVS pakken regnes for å kunne matche langt dyrere saker. Du bør uansett hvilke høyttalere du velger gå for en SVS subwoofer. Ingen som kunkurrerer med de når det gjelder dybbass, lufttrykk og morofakter i den prisklassen. Kvadratrisk rom er ikke det beste, men det vil sikkert fungere bra til film. Du får ekstra mye bass i et kvadratisk rom på både godt og vondt.
En fordel med SVS pakken er at senter høyttaleren er så stor som en senter bør være. Senterhøyttalereren regnes som den viktigste i et hjemmekino oppsett. At fronthøyttalerne og bakhøyttalerne er av samme størrelse er også en fordel. Sammen med med den utrolige gode SVS subben, blir dette rått tror jeg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.07.2006 10.28.19 #6 av 17
Postet av: kinogutt
Takk :D

Har sendt forespørsel på SVS-ene...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.07.2006 10.34.48 #7 av 17
Postet av: orso
Kom på et annet alternativ. Det er Dynavoice som bl.a selges hos komplett. Mange som skryter av disse. Vet ikke hvordan de er sammenlignet med SVS. Personlig tror jeg hadde gått for SVS hvis anlegget skulle hovedsakelig brukes til film siden SVS har spesialisert seg på det. Til musikk hadde jeg kanskje valgt Dynavoice sammen med en SVS subwoofer. Lykke til og kom gjerne med tilbakemelding når du har tatt et valg og prøvd ut systemet. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.07.2006 14.10.17 #8 av 17
Postet av: kinogutt
Da er SVS 5.1 med kabler og braketter bestilt hos Lassesen ved LSOUND
Venter i spenning. Skal gi smilefaktor nå herligheten er prøvd. Takk for råd og hjelp :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.07.2006 14.15.46 #9 av 17
Postet av: orso
"kinogutt" skrev:Da er SVS 5.1 med kabler og braketter bestilt hos Lassesen ved LSOUND
Venter i spenning. Skal gi smilefaktor nå herligheten er prøvd. Takk for råd og hjelp :D

Tror du blir fornøyd med dette. Servicen hos LSOUND er utrolig bra. Hva betalte du totalt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.07.2006 20.02.36 #10 av 17
Postet av: kinogutt
Betalte med frakt og mva: 15.059,-
5.1 svs
sub-kabel
4 veggbraketter/fester
30m monster ht.kabel.
Bra service ja.. Lassesen kan sakene sine
Frakt utgjør ca. 1500,-

Snart julaften :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.07.2006 22.46.57 #11 av 17
Postet av: orso
Budsjettet røk med god margin altså. Kjenner meg igjen der :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.07.2006 06.58.50 #12 av 17
Postet av: pnerbye
Du har gjort et godt kjøp der tror jeg! Blir spennende å lese reviews, for du vil vel fortelle oss hva du synes? ;)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2006 10.01.41 #13 av 17
Postet av: kinogutt
Skal komme med tilbakemeldning når jeg har fått testet ut systemet :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.07.2006 07.48.46 #14 av 17
Postet av: kinogutt
Høytalerne kom igår ettermiddag, så det ble montering og justering til langt utover kvelden. Overraskende bra at det fulgte med utfyllende beskrivelser på innstillinger etc. Må innrømme at jeg må sette meg bedre inn i dette. Ser ut til at jeg må stille inn forsterker og dvd-spiller noe bedre utifra va det sto i veiledning fra SVS. Blir en del lesing ja :D

Tok i alle fall hurtigløsningen med automatoppsett, hvor eneste innstilling på forsterkeren jeg gjorde, var å stille høytalere på "small" og brukte mikrofonen (YPAO) til lydjustering. Hvilken lyd.... :D

Også i stereo ble jeg overbevisst. Lyden tok "ræva" av de utbytta golvmodellene.

Så nå er det bare å sette seg inn i finjustering av forsterker/dvd, og ikke minst subben. Sistnevnte blir nok utfordringen, da dette er min første...

Ikke gå, men løp og kjøp SVS :D (i allefall hvis du har et forholdsvis lite rom som utgangspunkt.) Verdt alle penga :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.07.2006 08.12.43 #15 av 17
Postet av: orso
Godt å høre at du foreløpig er fornøyd. Et oppsett som er riktig satt opp har mye å si, bruk litt tid på dette. Plassering og kalibrering av subwoofer er den største utfordringen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar