Logo

Høytalere til Yamaha RX-V1800

Skriv et svar
11.01.2008 15.56.05 #1 av 2
Postet av: OptiRock
Tenker først og fremst på et 5.1 oppsett med fokus på fronthøytalere grunnet musikk, men vil også ha en god hjemmekinohøytaler. Hva enn det måtte si, har ingen erfaring med hjemmekino fra før. Hører egentlig mest på rock, ala Rolling Stones, Jimi Hendrix, Fleetwood Mac, Kinks, Cream og ja de gode gamle, sangene om narkotika og jenter. Men av og til må jeg bare legge rocken til side å dyrke djevelen litt med Dimmu Borgir. Står heller ikke i veien for Prodigy, Rage Against the Machines eller Jane's Addiction, og hender jeg hører på hip-hop for beatens skyld. Sånn så dere skal få et inntrykk av hva det går i og om det eventuelt kan påvirke høytalervalg. Eller man kan kanskje stille inn alle høytalere så de dekker behovet ditt?

Forresten så hører jeg også av og til på Electronica musikk. Jeg liker et kontrollert lydbilde som sitter som det skal. Er presist. Også egentlig litt når det gjelder rock. Vil gjerne ha høytalere som komplimenterer ransscenen i "Heat". Jeg liker den scenen der de skyter på alt som rører på seg ute på gata.

Sånn budsjett, hva trenger jeg for å matche reciever? Er åpen for alt innen rimelighetens grenser.
For tiden har jeg et rom på 12 kvadratmeter, men er vel på vei ut.
Er det vits å gå for 7.1? Eller kan jeg eventuelt kjøpe 2 høytalere til, siden? For det går vel ann å bygge ut et 5.1 til 7.1? Trenger også DVD-Video/Audio/CD/SACD spiller. F.eks Denon 1940. Jeg drømmer om DVD-changer. Eller mener dere jeg trenger en dyrere CD spiller? Eller er det ikke så farlig lenger ettersom alt går på HDMI? Noen som vet om noen kule hifi-møbler?

For å starte, hva med B&W CM7 fronthøytalere kontra Dynavoice M-85? Eller Dynavoice M-85-pakke? XTZ 99.36? (Surround.no) Hvem sub? Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Å ja, er glad i svarte høytalere, men er ikke noe must.

Alt av forslag/innspill mottas med varmt hjerte.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2008 16.40.13 #2 av 2
Hei, Må si at det er litt vanskelig å anbefale deg ett høytalersett uten en prisklasse, men skal prøve.

Utifra din musikksmak vil jeg fremheve noen høytalere som passer, Klipsch RF-82, Patos Lyric serien og B&W 683 og CM7.
Klipsch er noen meget dynamiske høytalere som passer meget godt til din musikksmak og er en morsom hjemmekino høytaler. Har ikke hørt på de noe rimligere serien til Patos, men det er kjent for å være litt "laidback" i toppen, Patos er gode høytalere med litt fyldig mellomtone og ellers er den også ganske dynamisk. Jeg pleier ikke å anbefale 683, siden jeg syntes de virker litt "inestengt", altså lyden får ikke spredt seg ordentlig og de virker svært strømkrevende. Du sa du hørte på litt tungre musikk, så vil tro at de skal passe ganske bra der. Jeg har forøvrig CM7 og Yamaha RX-V1800 selv, jeg må si jeg er svært fornøyd, les test av mine høytalere her: viewtopic.php?f=34&t=10026


Du har mulighet med din reciver å bygge ut til 7.1, om du vil gå for 5.1 eller 7.1 kommer mye ann på personlige preforanser, romstørrelse og økonomi. Med din oppgitte romstørrelse vil det holde med 5.1.

Som DVD spiller vil jeg anbefale deg å heller kjøpe PS3, der du kan også se på Blu-Ray filmer samtidig som den oppskalerer også dine gamle DVDèr til 1080P. Imotsetning til andre HD-spillere på markedet har den en meget kjapp oppstartstid, en vanlig HD-spiller bruker opptill ett minutt, mens PS3 bruker under 10 sekunder. Til CD er den helt grei, men mangler litt dynamikk på den delen. PS3 gir svært mye for pengene, du kan lese mer om hvordan den fungerer som BD og DVD spiller samt noen nyheter her:
viewtopic.php?f=5&t=10252

Så får du heller kjøpe en CD-spiller senere hvis du ikke er fornøyd, en CD-spiller går ikke via HDMI men via som oftest Coax, Optisk eller RCA, grunnen til dette er at HDMI overfører både bilde og lyd; og er derfor ikke nødvendig å ha. Så derfor går det gjennom digitale lydkabler.

Hvis du vil ha noen tips til sub så er XTZ en glimrende budsjett sub, den har blitt svært populær da du får svært mye for pengene, du kan lese testen her: http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =2226&p=62

Hvis du er villig til å gå ca tre tusen opp, altså til 6 tusen kroners klassen er det SVS som gjelder, svært mye krefter og låter presist og går dypt i bassen. Helt klart en av de beste jeg har hørt til prisen, men krever litt plass. Les mer om den her: http://www.lsound.no/nor/index.php?side=info&id=3396

Kan godt finne noen kule møbler etterhvertm, men se litt selv på diverse møbelbutikker eller på hifiklubben, hificenteret osv.

Vennligst si ifra hvis det er noe du ikke skjønte eller vil ha bedre forklaring på. Kan godt finne tester på de forskjellige produktene hvis du vil.

Lykke til med spennende jakt!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar