Logo

Høytalere til Denon 2308

Skriv et svar
02.09.2008 15.34.47 #1 av 16
Postet av: valle
Hei.

Jeg har nå sett meg lei på den romlete lyden jeg får ifra mine CERWIN-VEGA V-10F.
Jeg bruker anlegget til hjemmekino og til musikk.
Musikken det går i er mest rock og metal, så det skal være litt trøkk i de.

Er det noen her som har noen tips til meg anngående høytalere?
Jeg hadde tenkt å bruke rundt 5-6 høvdinger, men er åpen for forslag.
Noen som har noen tips til meg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2008 17.05.34 #2 av 16
Postet av: valle
Etter og ha brukt de få grå bittelitt så kom jeg på at jeg også kanskje burde ha informert om hvor stort rommet er.
Rommet er 4,5m bredt og omtrent 9,5 meter langt.
Det er en kjellerstue, heldekkende teppe på gulvet og betong tak og vegger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2008 18.49.08 #3 av 16
Hei og velkommen til forumet!

Anbefaler deg først og fremst å lese denne guiden:
viewtopic.php?f=12&t=11039

Er det slik at du vil gå for stereo?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2008 07.31.57 #4 av 16
Postet av: valle
Man takker og bukker for det!
Jeg var nok litt kjapp da jeg ordla meg å glemte at folk ikke er tankelesere igjennom nettet.
Høytalerene skal brukes til både hjemmekino og musikk lytting!
Jeg har de øvrige høytalerene, så det er kun gulv\front høytalere jeg skal ha.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2008 17.11.06 #5 av 16
Her vil jeg anbefale deg å høre på Klipsch RF-52 da dette er høytalere som er svært dynamiske og som passer din musikksmak og ditt bruksområde. Når du hører på de så spør om de er innspilt da de kan være litt "spiss" i toppen i begynnelsen og uten rett matching, men helt klart noen gode høytalere som bør prøves. Produktet kan du finne her:
http://www.tonart.no/nettbutikken/hoeyt ... rf-52.aspx

Eller på stereofil ved Grensen i Oslo.

Ellers er Dali Consept noen gode høytalere som låter litt mer "rundt" og kanskje ikke like aggressiv som Klipsch sin RF-serie, men den klarer likevel å slå godt ifra seg og har en behagelig lydsignatur som passer det meste av musikk, men en subwoofer er å foretrekke.

Produktet finner du her:
http://www.hifiklubben.no/produkter/hoe ... sebaer.htm

Men først og fremst, lytt på så mange forskjellige alternativer som mulig for å se hva som passer din smak best. Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2008 22.36.59 #6 av 16
Postet av: Zleepyme
Som Tommy sier er det mange gode alternativer der ute. Har selv sverget til Dali en stund, og liker lydsignaturen i disse. De har en tendens til å bli litt lyse i lyden sammen med denon, men samtidig har de dynamikk og bunn i massevis(med kraftig nok forsterker).Til AVR2308 ville jeg kanskje valgt Concept 6, eller den nye Lector6.
http://hifiklubben.no/produkter/hoeytta ... alnoed.htm
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2008 07.03.49 #7 av 16
Postet av: valle
"Zleepyme" skrev:Som Tommy sier er det mange gode alternativer der ute. Har selv sverget til Dali en stund, og liker lydsignaturen i disse. De har en tendens til å bli litt lyse i lyden sammen med denon, men samtidig har de dynamikk og bunn i massevis(med kraftig nok forsterker).Til AVR2308 ville jeg kanskje valgt Concept 6, eller den nye Lector6.
http://hifiklubben.no/produkter/hoeytta ... alnoed.htm


Sett litt på hifiklubben sine sider, der står følgende:
For å være en gulvstående høyttaler tar den svært liten plass, og er et utmerket alternativ til mindre rom eller hvis du ønsker stor lyd som ikke gjør for mye ut av seg rent visuelt.


Kanskje den høytaleren da blir litt "pusslette" i et så stort rom som jeg har? Eller kommer vel ann på hva hifiklubben mener med et lite rom..
Uansett, hifiklubben har lang åpent idag.
Så da blir det en sikle-tur dit!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2008 22.27.37 #8 av 16
Postet av: Zleepyme
Lykke til! Kan være lurt å få dem til å sette opp en prøve med høyttalere i din prisklasse, og med din reciver. Kan gi deg en pekepin på hvilke høyttalere som er en bra match for Denon reciveren. Høyttalerne jeg nevnte er det som kalles "normalt" store gulvhøyttalere. Disse har noen litt mer voksne storebrødre, men der kommer kanskje reciveren litt til kort. Av erfaring krever høyttalere med elementer som er større en 6,5, litt mer power(effektforsterker eller større reciver) Ingen problemer å drive disse høyttalerne, men de åpner ikke lyden før de får nok strøm. Det finnes også kombinasjoner med f.eks subwoofer som gjør underverker for musikk og surroundanlegget, og som letter reciveren for den tunge bassjobben.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2008 06.46.36 #9 av 16
Postet av: valle
Jeg var i veien til hifiklubben i går kveld og venter nå bare at arbeidsdagen skal bli ferdig så jeg kan dra på hifiklubben å kjøpe mine concept 6!
Det var kjærlighet ved første...tone?
Ble veldig overaska hvor definert en høytaler kan være kontra det jeg er vant til.
Gleder meg til å få den i hus og spillt de inn! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2008 07.01.53 #10 av 16
Gratulerer med nye høytalere! Litt annerledes enn CERWIN-VEGA V-10F anntar jeg :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2008 20.52.22 #11 av 16
Postet av: Zleepyme
Gratulerer med nye høyttalere!:) Concept 6 et meget godt valg!
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2008 15.06.21 #12 av 16
Postet av: valle
Da er høytalerene godt i hus og innspilling har begynt. Da gjelder det for meg bare å holde meg selv i øra til de er spillt inn.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2008 15.28.59 #13 av 16
Postet av: Typhoon7
"valle" skrev:Da gjelder det for meg bare å holde meg selv i øra til de er spillt inn.


Det må du ikke, det kan påvirke lyden. :-)

Gratulerer med nye høytalere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.09.2008 00.44.01 #14 av 16
Postet av: valle
Jeg stiller nå sikkert et spørsmål som har blitt stillt 100000 ganger før her, men her kommer det.
Hører alt ifra at du skal spille inn høytalerne med varierende musikk og volum, og de som sier at du skal spille de veldig rolig i mange timer. Hva er egentlig "riktig"?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.09.2008 05.59.22 #15 av 16
Postet av: Torja
Du kan spille på høytalerne helt som normalt fra første tone(høyt/lavt så lenge du vil). Poenget med innspilling er at det tar noen timer med spilling før høytalerne "løsner" ordentlig og de vil da høres bedre ut for vær time. Så med andre ord kan de høres litt innestengt og sure ut i begynnelsen. Men ettervært vil de bli bedre. Gi dem minst 30 timers spilltid før du vurderer lyden fra dem seriøst, og mange vil si det trengs mye, mye mer.

Hvor lang tid de trenger å spille før de høres bra ut varierer fra høytaler type og produsent. Så regelen er jo lengre du spiller på høytalerne jo bedre vil de høres ut.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar