Logo

Høytalere og receiver til 25k !!

Skriv et svar
27.08.2005 19.47.52 #1 av 43
Postet av: janse
Skal bygge meg en liten hjemmekino og har satt av ca 15.000 kroner til alt som har med lyd å gjøre.

Trenger altså alt av høytalere samt reciever og håper på å ikke strekke meg for langt over 15k.

Alt av tips taes imot med stor takk!

OBS: Har valgt å ta steget opp til 25k!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2005 20.38.10 #2 av 43
Postet av: pnerbye
"janse" skrev:Skal bygge meg en liten hjemmekino og har satt av ca 15.000 kroner til alt som har med lyd å gjøre.

Trenger altså alt av høytalere samt reciever og håper på å ikke strekke meg for langt over 15k.

Alt av tips taes imot med stor takk!


Skal dette hovedsaklig brukes til film eller er du musikkinteressert også?
Vil du ha mye lyd eller pen lyd (vanskelig å få begge deler til 15000)?
Vil du ha 7 kanaler eller en fremtidig mulighet til dette?
Vil du ha store fronter eller satelitter?
Med eller uten sub?
Hvor stort er rommet du skal ha det i?

Blir mye lettere å hjelpe deg om du kan svare på disse spørsmålene! :)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2005 21.07.51 #3 av 43
Postet av: janse
"pnerbye" skrev:Skal dette hovedsaklig brukes til film eller er du musikkinteressert også?


Hovedsaklig skal det brukes til film, men vil gjerne ha noe som spiller musikk bra også.

"pnerbye" skrev:Vil du ha mye lyd eller pen lyd (vanskelig å få begge deler til 15000)?


Finnes det noe blanding? ;) Har aldri vært så kresen på lyd egentlig, så kanskje det er det samme. Hører gjerne anbefalinger her også.

"pnerbye" skrev:Vil du ha 7 kanaler eller en fremtidig mulighet til dette?


7 kanaler? Har ikke mye peiling når det kommer til lyd (derfor jeg er her, hehe). Men tanken min kan du se på tegningen (url nedenfor).

"pnerbye" skrev:Vil du ha store fronter eller satelitter?


Aner ikke? :)

"pnerbye" skrev:Med eller uten sub?


Med sub!

"pnerbye" skrev:Hvor stort er rommet du skal ha det i?


Rommets størrelse kan du se på tegningen under.

"pnerbye" skrev:Blir mye lettere å hjelpe deg om du kan svare på disse spørsmålene! :)


Ja, første posten min var særdeles dårlig, hehe. Håper du kan hjelpe meg litt bedre nå :) Takk for svar!

Og url til bildet... http://home.online.no/~ysse/kjellerstua2.gif

Og hvis det er bedre måter å sette opp høytalere osv er det bare å si ifra!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2005 21.48.52 #4 av 43
Postet av: pnerbye
Hvis det er mulig vil jeg anbefale deg å sette surround-høyttalerene på stativer litt nærmere hjørnene på sofaen. Blir litt rett bak og langt unna slik jeg ser det på tegningen. Sjekk forøvrig guiden om høyttalerplassering på forumet her med tanke på 5 og 7 kanaler.

Jeg tar utgangspunkt i 5 kanaler og en mulig utvidelse til 7.

Det er 2 rimlige receivere som har utmerket seg og som er omtalt. Det er Yamaha RX-V1500 og Pioneer VSX1015. Den siste er relativt ny og er EISA-vinner av året. Min anbefaling er den siste.

Når det gjelder høyttalere blir det litt vrient å finne en god pakke til 10000 som inkluderer sub. Kan det være aktuellt å begynne uten sub for heller å kjøpe dette senere vil jeg anbefale Kef Q5, Q1 og Q9c.

Hvis du vil ha sub med en gang kan Proson 62Mk2, 51Mk2, 52Mk2 og XTZ 12 kanskje være noe.

Jeg ville nok heller ventet med sub og spart til en SVS PB10-ISD (http://www.lsound.no).

De øvrige varene jeg nevnte finner du rimlig på http://www.fyndborsen.se. På deres sider finner du og info om hvordan du får varene til Norge. Mange på dette og andre fora som er fornøyde med å handle derfra.

Håper dette var til hjelp.

Selv hadde jeg samme budsjett som deg til å begynne med, men har nå et budsjett på 30000. Inntil jeg finner et hus til hjemmekinoen min fortsetter jeg å spare! Hehe....
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2005 00.06.12 #5 av 43
Postet av: janse
Har mulighet for å sette opp en slags hylle bak sofaen og heller ha høytalerene på den?

Syns de høytalerene virket veldig greie. Stilrene og fine, og forhåpentligvis god lyd :) Skal se på den høytalplasseringsguiden iløpet av natta :)

Såvidt jeg kunne se (etter å ha regnet om SEK til NOK på fyndbørsen) kommer sub'en på 4k, og høytalerene fra fyndbørsen på 10k. Da har jeg brukt 14k (+ sikkert endel i frakt, særlig fra sverige?). En receiver til 6.5/9.5k blir altså et stykke over 15k, og jeg vet ikke om jeg gidder å bruke så mye på det (blir mye penger når en tv til over 30k også skal kjøpes). Finnes det noen andre alternativer når det gjelder receiver?

Skal også se om jeg kan få modeleret kjellerstua i et 3D-program for å kunne leke litt med hvordan jeg vil ha det. La forresten ut http://home.online.no/~ysse/tvskisse2.jpg som er en liten tegning jeg lagde over hvordan jeg har tenkt å ha det (man ser ikke bakparten av rommet her pga dårlig plass på arket, hehe).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2005 08.16.25 #6 av 43
Postet av: pnerbye
Hmmm...

Jeg fikk Kef-pakka til å bli ca 10000 og Pioneer VSX1015 til å bli ca 5000. Hvilken kurs har du brukt? Det står forresten hvor mye frakten koster. Full pakke vil jeg tro koster 800 i frakt.

SVS'en koster forresten ca 5500 ferdig levert.

Hva slags TV er du ute etter da? Kanskje du kan spare noen kroner der? 30000 er jo ganske mye.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2005 08.34.51 #7 av 43
Postet av: pnerbye
Billig receiver: http://www.fyndborsen.se/produkt.php?ma ... odnr=10367
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2005 11.14.52 #8 av 43
Postet av: orso
Vil også anbefale deg å vente med kjøp av sub. Det vil helt klart lønne seg i lengden. Skal du bruke anlegget til musikk også, er det viktig å kjøpe en god receiver og gode høyttalere. Kef er sikkert bra. Et annet alternativ er Audio Pro som har fått mye skryt hos fagpressen. Men det er mulig Kef er mer musikk vennlige.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2005 15.31.49 #9 av 43
Postet av: pnerbye
Jeg støtter forslaget over om Audio Pro Black Diamond V2, Black Pearl V2 og Black Vector V2. Blir hakket dyrere en Kef-pakken jeg refererte til.

Både Black Diamond V2 og Kef Q5 skal basse tilstrekkelig til at du blir fornøyd en stund uten sub, og så har du noe å glede deg til. :)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2005 17.53.46 #10 av 43
Postet av: orso
"pnerbye" skrev:Jeg støtter forslaget over om Audio Pro Black Diamond V2, Black Pearl V2 og Black Vector V2. Blir hakket dyrere en Kef-pakken jeg refererte til.

Både Black Diamond V2 og Kef Q5 skal basse tilstrekkelig til at du blir fornøyd en stund uten sub, og så har du noe å glede deg til. :)


Dette er en kanon pakke. Men det blir kanskje litt lite igjen til en receiver?
Man bør vel ikke ha mindre enn 100W i hver kanal for å drive disse bra.
Her er et annet alternativ som er rimeligere:
Tannoy Fusion 4, Tannoy Fusion2 og Tannoy Fusion C (http://www.stereofil.no/)
Tannoy fungerer veldig bra med Yamaha. Vi anbefale Yamaha RX-V657 til disse høyttalerne Yamaha receiveren får du rimelig hos fyndbørsen eller Elgiganten. Med denne pakken kommer du under 15000 kr. Et lite minus i denne pakken er senter høyttaleren, den er litt liten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2005 11.44.15 #11 av 43
Postet av: janse
http://www.bmaudio.no/default.asp?mnuMa ... nfo&pID=68

Er denne pakka noe å gå for altså? Er sub'en her god?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2005 21.33.31 #12 av 43
Postet av: pnerbye
Det er den pakka ja, men suben er jeg usikker på. Audio Pro lager normalt gode budsjett-suber, så den duger sikkert.

Sikker på at du ikke kan sette sammen en pakke billigere på fyndborsen?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2005 21.46.07 #13 av 43
Postet av: janse
Har ikke sjekket så nøye enda nei.

Har en kamerat som har ganske god peiling på dette med anlegg, høytalere osv, som kommer hjem på perm om et par dager, så skal høre med han før jeg foretar noe bestillinger osv.

Lurer på om jeg skal strekke budsjettet til 25k inkl. receiver, da burde jeg vel få god receiver, gode høytalere og god sub? Hvis ikke gir jeg opp ;)

Den sub'en til 4000 på lsound er det beste, eller?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2005 16.15.59 #14 av 43
Postet av: orso
Pakken er veldig bra, men jeg er også usikker på den subben som følger med. Tror den koster ca. 4000 kr seperat og det er litt lite for en god sub. Audio Pro Acebass 2 til 5290 hos fyndbørsen er et bedre valg. Sammen med de andre Audio Pro høytalerne vi det bli veldig bra tror jeg. Da mangler du bare receiver. Ellers så kan du jo ta deg en tur i noen butikker og lytte. Med et budsjett på 25k, vil du få et skikkelig bra hjemmekino. Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2005 18.59.20 #15 av 43
Postet av: pnerbye
Til 25000 ville jeg handlet:
http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... 109&id=901
http://www.lsound.no/index.php?language ... fo&id=1432
http://www.fyndborsen.se/produkt.php?ma ... odnr=10503

Dette blir omtrent 25000 og VELDIG god lyd! :D

Selv skal jeg legge 5000 mere i potten og bruke mere på receiver.

Legg merke til at sub'en på lsound koster 4000 eks mva. Uansett får du ikke bedre sub til prisen med mindre du handler brukt eller stjålet.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar