Jeg tenkte å samle informasjon om temaet i en enkelt tråd. Jeg utgir meg ikke for å ha alle svarene selv, så litt hjelp er nødvendig :-)
En start vil være å titte på disse trådene eller bruke søkefunksjonen på forumet.
Valg av lcd-tv 32-37 -
viewtopic.php?t=7128Skal kjøpe meg ny lcd tv. trenger hjelp.
viewtopic.php?t=711832" LCD til ca 8000 kr
viewtopic.php?t=7061Skal du ha stor tv eller liten? Vi kan kanskje dele kjøperne inn i gruppene
1. ca 32" ca 10.000,- Vil ha en rimelig og grei flatskjerm
2. ca 40" ca 20.000,- Stiller større krav
3. 42"-50" over 30.000,- Vil ha det beste
Hvis du skal koble til PC eller spillekonsoll så anbefales ofte LCD fordi disse ikke har problemer med innbrenning og har høy oppløsning.
Q: Må jeg ha digital parabol/kabel-tv?
A: Nei, alle flatskjermer kan ta inn analoge signaler. Men fordi bildet blir veldig mye større enn med den gamle 29" og av andre årsaker så ser dårlige analoge signaler ikke spesielt godt ut på 42". Hvis du har råd til 20.000,- på en tv har du kanskje også råd til bedre tv-signal?
Q: HVa er best av plasma og lcd?
A: Før var plasma suverent best. Det ser ut som om forskjellene har jevnet seg noe ut, men fremdeles gjelder at de aller største tvene er plasma, mens de minste er lcd. Plasma har dessuten bedre sort-nivå og kontrast, mens lcd typisk har bedre oppløsning.
Q: Kan du gi meg spesifikke råd om hvilken jeg skal kjøpe?
A: Modeller som har fått mye positiv oppmerksomhet: LG LB1R, Panasonic PV60, Pioneer sin xx6 serie, Philips sine 983x etc.
-k