blackninja
Aktiv
E-post
Hei
En kamerat av meg kjøpte en philips 42" plasmatv, som i overskrifta, som vi satte opp sammen med mine høytalere hos meg, etter jeg var ferdig i heimevernet. Han kameraten her har brukt den til å se en del animasjonsfilmer og komedier, så han har ikke merket noe til graderingene. Desverre liker jeg å se litt mørkere filmer og denne graderingen ødelegger bildet.
Ved overganger fra lyst til mørkt ser man gradering lyst-grønt-rødt-svart. Utrolig irriterende. Også blir afrikanere i mørke scenere grønne...
Problemet gjelder både under kjøring av film og ved pause. Filmen "Redd menig Ryan" består jo av mye mørke farger (brun\mørkegrønn ++) og er forferdelig å se.
Bruker en HK DVD25 som kilde, med scart-rgb (monsterkabel).
Legger med et bilde tatt med mobilkamera. Man ser ikke problemet særlig godt der, men kan være verdt en titt. Er fra intro-scenen i Exorsisten. Graderingen vistes SVÆRT godt der, men fikk ikke fanget det så bra med kameraet. Måtte også komprimere bildet litt for å få lagt det ut her...
Noen gode ide'er til å få fikset dette? Reklamasjon kanskje?
Har prøvd å stille fargestyrke, kontrast og lysstyrke, men det hjelper ikke.
Tusen takk til alle som svarer på dette!
Er ny på forumet, så si ifra hvis jeg gjør noe feil da.
DSC00123k.jpg (
257,8759765625 KB) Vist 531 ganger
Man kan ikke bygge pc uten problemer...
ikke hjemmekino heller...
arntos
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
Nettside
Graderingen kommer av at denne skjermen har 8 bits fargebehandling. 16,7 milioner farger, Det er ikke mulig å unngå gradering på denne skjermen. Har du juster kontrast osv så godt som mulig er det det beste du kan få til.
blackninja
Aktiv
E-post
Takker for svaret ihvertfall
Får se hva som skjer med den da...
Selger på elkjøp ga uttrykk for at denne var en av de nyeste modellene på markedet og kameraten min mener selger sa den støttet HD.
Burde man ikke forvente bedre enn 8bit farger og pal\ntsc oppløsning på en helt ny plasma skjerm?
EHE
Aktiv
E-post
8 bits fargeoppløsning innebærer at hver av fargene Rød, Grønn og Blå
kan vises med en intensitet fra 0 til 255. Normalt skulle dette være godt
nok til å gi et brukbart bilde.
Problemet er bare at hvis det analoge signalet som skal digitaliseres til 8
bits oppløsning ikke matcher området som leses av A/D konverterene vil
ikke du få utnyttet hele området. Derfor er innstilling av kontrast og lystyrke
kritisk når du skal få et optimalt bilde.
På en skjerm som benytter 10 bits bildebehandling vil du ha 4 ganger flere
nivåer på hver farge. Dette betyr at du har like bra oppløsning på bildet
som på en 8 bits skjerm selv om du stiller inn kontrasten slik at du bare
utnytter 25% av dynamikken.
Jeg vil derfor anbefale deg å bruke litt tid med innstillingene og se om du
får det bildet du ønsker deg. Det er selvfølgelig en fare for at du vil finne
ut at optimal innstilling kan variere litt fra film til film.
blackninja
Aktiv
E-post
Var på elkjøp med kameraten min her om dagen og de la seg flat når vi nevnte saken. De innrømte at de hadde trodd at tv'en var HD-klar. De tilbydde diverse tv'er av ymse slag, men vi fikk de til å bestille inn en 42pf9966, som skal være temmelig bra. Med et mellomlegg på 4tusen, er det en fin handel.
Ellers må jeg si at jeg synes tv'en min, som jeg satt opp nå, har et bilde som er pokker så mye bedre enn 42pf5520'en hadde. Det er snakk om en CRT Panasonic 32" til 10 000kr for 2 år siden. Litt mindre skjerm da
Edit:
Tusen takk for innlegget ditt EHE, det var utrolig informerende
arntos
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
Nettside
Hvor mye måtte dere betale for 9966? Hadde ikke engang tenkt på denne modellen da det er en gammel modell. Den er heller ikke bedre på graderings problemet. Har nok 8 bits panel den også, som alt fra Philips. Hadde jeg vært dere hadde jeg tittet på PX4R fra LG. Hd ready med godt bilde og masst tilkoblinger. Selges vel i underkant av 25K.
helken
Aktiv
E-post