Logo

Gamle Infinity 6.2 høytalere, hvilken forsterker ??

Skriv et svar
22.10.2007 09.34.07 #1 av 9
Postet av: 1080p
Har ikke hatt noe hjemmekino anlegg montert pga husbygging osv på noen år, jeg har noen høytalere som forhåpentligvis fremdeles duger, men er på jakt etter en receiver som fungerer.

har disse høytalere:
Senter: Infinity Kappa Video Series II
Front: Infinity Kappa 6.2i Series II
Sub: Mirage BPS 150 (2x8" bipolar 150W)
Bak: Noe billig her,Eltax CT-200MK II eller Sony SS-U10 har jeg
liggende, men må kanskje kjøpe noe nytt.

Jeg var innom Oslo Hi-Fi senter hvor jeg kjøpte høytalerene og de mente at Infinity høytalerene min var tungdrevet og anbefalte to oppsett:
1. Rotel 1080 effektforst. sammen med H.K. 445, pris 22.500.-
2. H.K. 745 alene (under tvil) pris 16.000.-
Jeg fikk litt bakoversveis da jeg trodde at en receiver til 5 - 6000 ville holde, jeg skal kjøpe en 50" plasma og bruke dette primært til tv titting og film, med et moderat lydnivå i min stue.
Har også en receiver liggende: Yamaha RX-V390RDS og det er vel heller ikke noe alternativ og beholde denne og kjøpe en effektforsterker da den ikke matcher de nye formatene/tilkoplingene.
Jeg vet de er mange eksperter her og er svært interessert og takknemlig for noen anbefalinger til forsterker.....eller er mine høytalere gått ut på dato slik at jeg heller bør se på et nytt oppsett, det finnes jo mange pakkeløsninger til en fornuftig pris.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2007 21.43.17 #2 av 9
Postet av: orso
Kjenner ikke til høyttalerne og finner ikke spesifikasjoner. Er de store, krever de nok en del krefter. Infinity lagde veldig gode høyttalere før, så det er ikke sikkert det er noe lurt å selge de uten at du er villig til å betale en god del for nye.

Husk at effektdelen ofte er dårlig i surround receivere. Derfor er det langt bedre å kjøpe en rimelig surround receiver sammen med et effektrinn enn bare en dyr receiver. Rotel 1080 er bankers på det meste, og den dukker opp på bruktmarkedet fra tid til annen. Sats på brukt, så får du mer for pengene.
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/i ... tion=forum
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/i ... 191.0.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2007 06.45.39 #3 av 9
Postet av: 1080p
Ja det med brukt var jo en god ide, takk for linkene.
Litt spes for infinity kappa 6.2i:

Anb. forsterker: 30 - 200 W RMS
Følsomhet: 89dB (2,83 volt/1 m)
Nominell impedans: 6ohm (compatible with 8 ohm)
Frekv omr: 45 - 35 kHz (+/- 2dB)

Men dette sier kanskje ikke så mye om hvor tungdrevne elementene er.
Hva med å kjøpe en Pioner VSX-AX4 ASi (fant en brukt til under 7000.-)som gir 7 x 180W og her er det mulighet for å biampe 2 fronthøytalere med fire kanaler da jeg skal ha et 5.1 oppsett, eller vil Rotel 1080 fremdeles være et bedre alternativ.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2007 08.10.43 #4 av 9
Postet av: orso
Rotelen vil fremdeles være et bedre alternativ sammen med en rimeligere receiver. Grunnen er at watten som oppgis av surround receivere er kraftig overdrevet. Sansynligvis gir ikke den Pioneer saken mer enn maks 7*90W, altså av ekte og reelle watt. Harmon Kardon oppgir derimot mer korrekt watt og en del dyrere merker gjør det også.
Du kan lese litt om dette her:
http://www.patos.no/patos/page.php?34
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2007 08.27.27 #5 av 9
Postet av: orso
Litt vanskelig å si hvor mye krefter høyttalerne dine trenger, og jeg har ikke så mye peiling på det området. Det kommer også litt an på ambisjonsnivået ditt. Min opplevelse er at mer krefter gir størst utslag til musikk, men det merkes også til film. Skal man hente hele potensiale ut av høyttalerne, så er det ofte bra med maks av det de anbefaler av forstekerkraft og det skader ikke med mer heller. Dvs. 2*200w i ditt tilfellet. Skal jeg prøve å komme med noe konkret forslag, så vil jeg si at du bør kjøpe noe med minst 2*150w. En mulighet kan også være å kjøpe en trekanals effektforsterker (til fronter og senter) eller en fem kanals.

Du får kanskje litt mer hjelp på dette med watt på hifisentralen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2007 13.14.43 #6 av 9
Postet av: 1080p
Intressant info på patos sine sider, og jeg skjønner nå at jeg må finne meg en effektforsterker, de idielle for meg ville kanskje være en Rotel 993 med 3 x 200W, så kunne jeg også henge på senter høtaleren. Har også sett brukt Rotel 1075 til 7500.- den gir 5 x 120 (8ohm) og blir kanskje litt for svak. Jeg får følge litt med på bruktmarkedet fremover.
Da gjenstår det og finne en hjemmekino forsterker som går ihop med resten og da trenger vel ikke uteffekten på den være stor i det hele tatt.

Hva med brukte forsterkere, vil de begynne og generere støy etter hvert som de blir eldre, eller er de like gode selv med noen år på baken.

Takker for gode/nyttige svar !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2007 13.28.07 #7 av 9
Postet av: orso
Bare vær klar over at flerkanals forsterkere svært sjelden klarer å levere det de oppgir. Det skyldtes at lasten blir mye større når den skal drive 3 eller 5 kanaler. Det gjelder også for Rotel. Derfor tror jeg en som er oppgitt med 3*120W kan fort bli for smått. 5*200w kan derimot være tilstrekkelig.

Ser ingen betenkeligheter med å kjøpe gode brukte merker. De bør holde i 15-20 år. Har de vært utsatt for mye støv, så kan man åpne dekselet og bruke trykkluft på boks til å rengjøre med. Man kan selvfølgelig være uheldig med bruktkjøp, men det er sjelden.

Du kan også se etter Midgard Oberon monoblokker på bruktmarkedet. Da bruker man en til hver høyttaler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2007 17.02.41 #8 av 9
Postet av: 1080p
Vil holde et våkent øye etter monoblokker da det ser meget bra ut.
Et lite teknisk spørsmål til, jeg går ut ifra at hvis jeg skal koble opp effektforsterker må jeg ha en receiver med forforsterker utgang på de aktuelle kanaler eller klarer effektforsterkerene og håntere vanlig høytaler utgangs signaler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2007 17.13.03 #9 av 9
Postet av: orso
Du må ha en receiver med pre-out på de aktuelle kanalene. Du skal ikke langt opp i pris for å få en receiver med pre-out på alle kanalene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar