Logo

Går det an å bruke projektor i et rom med disse målene ?

Skriv et svar
04.05.2004 07.38.26 #1 av 3
Postet av: waybck
Hei.

Jeg har flyttet inn i en liten hybel, der det ikke er gulvplass til mer enn en 14" tv. Det er ikke veldig morsomt å gå fra 32" til 14", så jeg ser etter andre muligheter.

I taket er det nok plass, så jeg vurderer å henge en projektor og et lerret der. Er bare litt usikker på avstanden til lerret og bredden på lerretet.

Det er ca. 2,6 meter fra veggen til der lerretet skal henge. Lerretet kan være 102 cm bredt.

1. Kan de fleste projektorer monteres < 2,6 meter fra lerretet og gi bilde på 1 meter i bredden ? (Til informasjon så vurdere jeg foreløpig Panasonic PTE500 og BenQ PE7800, men det må jeg se litt an)

2. Ryggen på sofaen står 2,5 meter fra lerretet. Blir det for nærme til å ha en bredde på 1 meter på bildet ? Jeg har tenkt å bruke projektor til tv, xbox og film.

3. Da jeg helst ikke vil ha bildet helt oppe i taket håper jeg jo at jeg kan vinkle bildet nedover. Går dette på de fleste projektorer ? Hva må jeg se etter i såfall ? Evnt. kan jeg montere projektoren i riktig høyde på veggen, men da må ikke bildet bli bredere enn 1 meter på 2,6 meters avstand. Kan det bli et problem ?


Håper noen kan gi meg noen innspill på dette!

Eirik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2004 18.51.18 #2 av 3
Postet av: Jacob
1. De aller fleste projektorer har throw ratio som gjør at du vil få 1 meter bredt bilde på 2.6 meter. Hvis vi sier at projektoren er 30 cm lang så holder det med en projektor som har throwratio mindre enn 2.3 og det har de fleste. Det betyr at du må plassere de nærmere enn 2.3 meter.

Panasonic PT-AE500 har maks en Throwratio på 1.635 slik at det går veldig greit,
mens BenQ har maks 2.04 noe som også er innenfor grensen for å oppnå stor nok bilde.

Det du må være klar over at Panasonic krever at du må henge den noe ned fra taket for å ikke få bilde i taket. Alternativ kan du bruke keystone som forringer kvaliteten.

Stort sett alle nye projektorer kan takmonteres slik at det ikke er noe problem med plassering.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.05.2004 21.00.02 #3 av 3
Postet av: Hal 9000
De fleste projektorene du får kjøpt nå, har såpass bra oppløsning at det ikke er noe problem å sitte bare to meter unna lerretet med 1 meters bredde. Sitter selv to meter unna med 2,2 meter bredt bilde. De fleste lcd eller dlp projektorene, har du ingen problemer med å få stort nok og korrekt innstilt bilde med. Gå for all del ikke til Elkjøp og spør om råd til kjøp av projektor, men se litt etter projektorer som nylig har vunnet tester. Husk at en projektor som var god for ett år siden er urgammel og utdatert allerede. Lykke til!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar