Logo

Full HD projektor til lite rom

Skriv et svar
12.12.2009 18.36.01 #1 av 14
Postet av: trygvecowboy
Er på jakt etter en full HD projektor til et rom som er 3 x 4 m. Projektoren må plasseres på den ene 4m veggen, slik at kasteavstand blir ca 3m. Hva anbefales som gir størst bilde på en såpass kort avstand?

Har kikket på:
BenQ W5000 (kr11799): http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q= ... 5;c:100468
Epson TW5000 (kr 18999): http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q= ... 1;c:100468
Sony VPL HW10 (kr 16499): http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q= ... 5;c:100468

Alle får jo gode resultater jevnt over, men skjønner det slik at Epson kanskje er mest plasseringsvennlig?
Størrelse er ikke så viktig, men den kan gjerne være stillegående. BenQ har jo behageligst pris...
Ønsker tips om hvilken av disse som funker best til et (relativt) lite rom.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2009 19.08.40 #2 av 14
Postet av: Rune
Som du selv sier så er det TW5000 som er mest plasseringsvennlig både på zoom og lenseshift.

Hadde du hatt plass ville jeg gått for HW10, hvis du ikke da har dårlig lysskontroll. (tw5000 er en ganske mye mer lyskraftig)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2009 09.40.22 #3 av 14
Postet av: trygvecowboy
Skjønner. Men er det slik at BenQ W5000 ikke vil fungere på 3m kasteavstand, eller går det. Tenker bare på at prisen er 7000 billigere enn Epson TW5000. Får jo et par Blueray filmer og et ok lerret for de pengene....
Lurer ellers på om noen har BenQ W5000 på 3m kasteavstand og kan evt si at det fungerer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2009 10.32.40 #4 av 14
Postet av: Jorn.Finnerud
Du får ikke bruk for større lerret enn 74 tommer med en Benq W5000 når det er 3m fra linsen til lerret. Med en Epson projektor skal du enkelt kunne greie et 100 tommer stort lerret.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2009 07.53.04 #5 av 14
Postet av: roffe
"trygvecowboy" skrev:Er på jakt etter en full HD projektor til et rom som er 3 x 4 m. Projektoren må plasseres på den ene 4m veggen, slik at kasteavstand blir ca 3m. Hva anbefales som gir størst bilde på en såpass kort avstand?

Har kikket på:
BenQ W5000 (kr11799): http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q= ... 5;c:100468
Epson TW5000 (kr 18999): http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q= ... 1;c:100468
Sony VPL HW10 (kr 16499): http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q= ... 5;c:100468

Alle får jo gode resultater jevnt over, men skjønner det slik at Epson kanskje er mest plasseringsvennlig?
Størrelse er ikke så viktig, men den kan gjerne være stillegående. BenQ har jo behageligst pris...
Ønsker tips om hvilken av disse som funker best til et (relativt) lite rom.

Ta deg tid og les gjennom både brukerveiledninger og bruk avstandskalkulatoren på projectorcentral.com for å finne ut hvordan zoom, avstand, lerretstørrelser og lens shift passer med ditt rom.

Det er riktig som det påpekes at Epson EH-TW5000 er en meget lyssterk projektor. Kanskje litt for lyssterk i rom med fullstendig lyskontroll og lerretstørrelser under 100 tommer (mitt lerret er omtrent 80 tommer, og jeg vurderer om jeg kanskje skal forsøke å skaffe en mørkere lerretsduk...).
Jeg har selv en Epson EH-TW5000, og det var mye beregninger av zoomområder og lens shift-betraktninger som endte med at denne var den eneste rette for meg. Men det var på håret, og for de aller fleste med små rom vil jeg tro at Sony VPL HW-10 er bedre avpasset lysstyrkemessig, og at de fleste får det til innenfor grensene for denne (zoomområdet er ikke så verst, og for min del mener jeg å huske at det var lens shift-området vertikalt som gjorde at jeg måtte gå for Epson).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2009 10.46.09 #6 av 14
Postet av: Jorn.Finnerud
Den med lysstyrke fikser man vel lett med et filter foran linsen?
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2009 11.58.23 #7 av 14
Postet av: roffe
"Jorn.Finnerud" skrev:Den med lysstyrke fikser man vel lett med et filter foran linsen?

Det har du sikkert rett i. Har ikke sjekket hvorvidt det er enkelt å feste et gråfilter på Epson EH TW5000...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2009 12.04.30 #8 av 14
Postet av: Jorn.Finnerud
Gaffateip fikser det meste;)
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2009 23.25.50 #9 av 14
Postet av: trygvecowboy
Utfra projectorcentral.com finner jeg følgende:

Sony HW10 gir på 3m kastelengde et bilde på 81" (179 x 101cm)
Epson TW5000 gir på 3m kastelengde et bilde på 75" (156 x 93cm)
BenQ W5000 gir på 3m kastelengde et bilde på 67" (149 x 84cm)

Altså vil Sony gi størst bilde. Utfordringen er at fra lerret --> projektor veggen er det 3m vegg til vegg. En projektor som er 46cm dyp vil da korte ned kasteavstanden til 300 - 56 (projektor) - 4 (lerretoppheng/ utfra vegg) = 240cm kastelengde reelt. Vil det fungere?
Når det gjelder lensshift og forskyvning er jeg nokså lite bevandret og drister meg derfor igjen ut etter råd: Rommet er 236cm høyt. Lerret kan henge hvor som helst på lerretveggen, og projektor tenkte jeg å takmontere, evt montere på vegg over hodet/ sofaen på projektor siden. Er det noen av de ovennevnte som vil fungere bedre på ene eller andre plassen (tak/ vegg) utifra målene på rommet? Det er rullegardin foran vindu, så rommet blir tilnærmet helt mørkt.
Noen som har prøvd/har Sony HW10 på tilsvarende rom og som kan si at det fungerer bra med takmontasje og gir bra bilde på den relativt korte kastelengden?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2009 10.01.47 #10 av 14
Postet av: TheDude
Jeg tror kanskje du har misoppfattet kalkulatoren på projectorcentral. Du må huske ta projektorene har en viss zoom, så du kan endre størrelsen på bildet med ganske mye ut fra en bestemt kasteavstand.

Epson TW5000 (http://www.projectorcentral.com/Epson-E ... or-pro.htm):
47" - 99" med 3 meter kasteavstand
37" - 79" med 2,4 meter kasteavstand

Sony HW10 (http://www.projectorcentral.com/Sony-VP ... or-pro.htm):
64" - 97" fra 3 meter
52" - 78" fra 2,4 meter

BenQ W5000 (http://www.projectorcentral.com/BenQ-W5 ... or-pro.htm):
61" - 73" fra 3 meter
49" - 59" fra 2,4 meter

Som du ser er Epsonen definitivt mest passeringsvennlig.

Angående lens shift, så må du nok lese litt på de forskjellige projektorene, og se hvor mye bildet kan flyttes i forhold til senter av linsen. Du trenger jo ikke tenke på horisontal lens shift siden du kan plassere projektoren midt på veggen, men opp/ned lens shift vil kanskje ha noe å si dersom du ikke vil ha lerretet helt oppunder taket.

Tror jeg kaster ballen videre på dette temaet.
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2009 13.44.04 #11 av 14
Postet av: roffe
"trygvecowboy" skrev:Utfra projectorcentral.com finner jeg følgende:

Sony HW10 gir på 3m kastelengde et bilde på 81" (179 x 101cm)
Epson TW5000 gir på 3m kastelengde et bilde på 75" (156 x 93cm)
BenQ W5000 gir på 3m kastelengde et bilde på 67" (149 x 84cm)

Altså vil Sony gi størst bilde.

Dette er feil. The Dude har helt rett, det er slik at alle projektorene har en variabel zoom som gir en variabel bildestørrelse innenfor et intervall avh. av avstand. Epson er best, men også Sony-projektoren har et godt og anvendelig zoomområde. Man skal ha spesielle krav for å foretrekke Epson framfor Sony når det gjelder zoom.

Epson har en vertikal lens shift på maks 96% av bildehøyden i begge retninger (opp og ned fra sentrert bilde). Det gjør at lerretets øvre kant kan være inntil 46% av lerretshøyden under linsens høyde i rommet.
Sony har en vertikal lens shift på maks 65% av bildehøyden i begge retninger. Dette gjør at man er begrenset til at lerretets øvre kant kan være 15% av lerretshøyden under linsens høyde i rommet.
Her er Epsons kanskje sterkeste kort når det gjelder plasseringsfleksibilitet, siden man kan ha projektoren montert helt oppunder taket og likevel ha ganske stor fleksibilitet i forhold til hvor langt ned fra taket man monterer lerretet. Spesielt dersom man sitter rett under projektoren er det viktig at denne ikke er montert så lavt at man skaller i den, mens det heller ikke er gunstig å sitte å kikke for høyt opp på filmen.
Dette med maks 15% under høres kanskje ikke så ille ut, men for et 80" lerret tilsvarer det ca 15cm under linsens høyde i rommet. Dersom sentrum av linsen er 15 cm ned fra taket, så betyr det at et 80" lerret ikke kan være lavere montert enn 30cm fra taket. Til sammenligning er vanlig sittehøyde i en lenestol slik at man har øynene omtrent 90-100cm over gulvet. Med standard takhøyde på 244cm betyr det at 80"-lerretet (som er ca 1m høyt) har sin nedre kant 115cm over gulvet. Det betyr at man må titte ganske mye opp når man ser film.
Hva kan man gjøre med dette om man har en Sony og vil ha lerretet lavere? Enten montere projektoren lenger ned fra taket eller gå for større lerret.
For meg som har en (bitte)liten hjemmekino der jeg sitter ganske nær lerretet var dette hovedgrunnen til at jeg utelukket Sony HW10. Hverken større lerret enn 180cm bredt eller å montere projektoren lavere var aktuelt.

BenQ W5000 er derimot veldig "long throw", altså at projektoren må være langt unna for å få et bilde av fornuftig størrelse. 73" fra 3 meter er et skuffende lite bilde. Altså en projektor som er lite egnet for små rom, med mindre man foretrekker et lite lerret.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.12.2009 20.25.38 #12 av 14
Postet av: trygvecowboy
Dette vil mao si at dersom jeg ønsker å ha lerretet i "normal" høyde (les:ikke vil ha kink i nakken) og ikke vil ha projektoren 5 cm over hodet, så er det Epson TW5000 som er det mest optimale i et så lite rom......

Er det noen som vet noen andre projektorer i samme prisklasse som kan være vel så gode?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.12.2009 20.37.06 #13 av 14
Postet av: Jorn.Finnerud
Alle LCD-projektorer har omtrent den samme plasseringsvennligheten.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2009 08.22.57 #14 av 14
Postet av: roffe
"trygvecowboy" skrev:Dette vil mao si at dersom jeg ønsker å ha lerretet i "normal" høyde (les:ikke vil ha kink i nakken) og ikke vil ha projektoren 5 cm over hodet, så er det Epson TW5000 som er det mest optimale i et så lite rom......

Er det noen som vet noen andre projektorer i samme prisklasse som kan være vel så gode?

Du må regne på det for ditt rom. Jeg har jo et meget spesielt rom, siden det er bittelite og likevel har to rader, der den bakerste er hevet. Tror nok Sony-projektorene også kan brukes, men jeg ville regnet på hvor man plasserer stoler og slikt. Etter mine beregninger bedre å ha projektoren over bakre del av en sitteplass i forhold til å ha den der man går oppreist, siden man har hodet lavere når man sitter enn når man står oppreist. Om det er slik hos deg, og du ikke har en plattform, så kan nok en projektor uten problem henge et stykke ned fra taket, noe som gir større fleksibilitet for plassering av projektoren i høyden, og dermed lerretet i høyden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar