Logo

Full HD eller HD klar?

Skriv et svar
25.07.2007 09.12.36 #1 av 9
Postet av: BMH
Lurte litt på om jeg kommer til å merke stor forskjell mellom en LCD som er HD klar (1366 x 768) og en med full HD (1920 x 1080)?

Er det kjempestor forskjell, eller er forskjellen mer marginal, dvs. man må se på blue ray DVD for å se forskjellen?

Er litt i tvil om hva jeg skal kjøpe.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2007 17.50.43 #2 av 9
Postet av: Rune
Med normal sitteavstand/størrelseforhold er det andre ting som er langt viktigere enn oppløsning.

Det er forsåvidt kun ved PC bruk at oppløsningen er merkbar forskjellig.

Forbruker.no testet nylig en WXGA og en Full-HD og WXGA kom klart best ut og det var heller ikke mulig å se forskjell på oppløsningen fra sitteavstand.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
26.07.2007 20.40.18 #3 av 9
Postet av: gglunde
På det danske nettstedet Flatpanels finnes endel bra info, bl.a. disse 2 artiklene
"Er dit TV stort nok til 1080p?" http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1184685511&archive=&start_from=&

og

"Har du brug for 1080p?" http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1183765992&archive=&start_from=&
12.08.2007 07.35.11 #4 av 9
Postet av: Dolphin 33
Takk skal dere ha! Ser nå at min søken ettter "det beste bildet" må bli uavhengig av oppløsningen! En faktor mindre å bry seg om :) :D

Men hvilken TV vil dere regne som den som har det beste prosesseringen og panelet for å gjengi bildet? Dette er vel mye subjektivt, men ...

Mitt spm er da om Samsungs LE40M86 fortsatt gjengir best bilde, eller om en annen Samsung skjerm (eller et annet merke, men liker veldig godt Samsung og dets design) med 720 oppløsning kanskje gjengir bildet bedre (mindre oppskalleringsprosessering for TV, DVD og HDD opptak)?
Mvh
Dolphin 33
12.08.2007 12.54.52 #5 av 9
Postet av: OptiRock
"Dolphin 33" skrev:Takk skal dere ha! Ser nå at min søken ettter "det beste bildet" må bli uavhengig av oppløsningen! En faktor mindre å bry seg om :) :D

Men hvilken TV vil dere regne som den som har det beste prosesseringen og panelet for å gjengi bildet? Dette er vel mye subjektivt, men ...

Mitt spm er da om Samsungs LE40M86 fortsatt gjengir best bilde, eller om en annen Samsung skjerm (eller et annet merke, men liker veldig godt Samsung og dets design) med 720 oppløsning kanskje gjengir bildet bedre (mindre oppskalleringsprosessering for TV, DVD og HDD opptak)?

Det er ingen uenighet at den beste bildegjengivelsen får du med plasmaskjerm, og ikke lcd. Kremen blandt plasmaskjermer er Pioneer og Panasonic. Jeg har selv kjøpt Panasonic 50" PX70 for et par uker siden, mens Rune venter på de nye Pioneerene som kommer. De fleste bildefantene her på forumene har plasma.
13.08.2007 18.53.42 #6 av 9
Hmm, det er TV jeg vil bruke TVn desidert mest til, så da blir det vel å gå for en plasma :)

Regner med at Panasonic TH-42PX70 er samme som du (OptiRock) har kjøpt, bare noe mindre. Ser at denne står som anbefalt her på Hjemmekino.no også. Men det står det på "minus" at den bare har 4:3 oppløsning- hva mener de med dette?

Eneste som bekymrer meg noe er dette med innbrenning - dersom jeg skal ha en musikk gående fra HDD eller CD/DVD og jeg vil bruke TVn som "avspiller" (dvs at jeg kan se alle trackene etc ...). Da burde det vært en slags skjermsparer på eller noe ... er det noe slikt?

Straks avgårde til butikken nå ... når man får den til under 12 laken - ja da er ikke det galt for en fet TV.
Mvh
Dolphin 33
13.08.2007 19.42.34 #7 av 9
Postet av: Rune
Det med 4:3 oppløsning har kun noe å si for PC bruk. (det vil gi feil format ved surfing) (ting vil se strukket ut når man sender inn samme oppløsning som skjermen)

TV titting og film fra dvd, pc eller annet vil se helt utmerket ut.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
14.08.2007 06.16.28 #8 av 9
Ser at 42" Panasonic har 1024x768 oppløsning, ikke de "mer tradisjonelle" (eller?) 1366 x 768. Vil dette ha noen praktisk betydning når det kommer til bildekvaliteten? har jo nå sett i dicverse tester at full HD ikke gir noen praktisk forbedring av bildekvalitet på mindre TVer (som 42"), men på et nivå vil jo et lavere antall pixler bety noe ...

Noen ide om når Pioneer kommer med sine kontrastmaskiner?
Mvh
Dolphin 33
14.08.2007 13.12.27 #9 av 9
Postet av: Rikky
1024*768 er tradisjonell oppløsning for plasma under 50", og bildekvaliteten er bra (på en bra TV selvsagt). Den største ulempen er som Rune sier i innlegget over; PC-bruk.
Skriv et svar