Logo

Fremtiden og HD

Skriv et svar
16.09.2007 06.36.21 #1 av 4
Postet av: petre2006
Hei,

Jeg sitter å tenker mye om dagen, spesiellt på denne helt latterlige formatkrigen som går, og i tillegg har vi fått to langt mindre utfordrere også (HD-VMD og CH-DVD), hvem skulle egentlig tro det. Ser man isolert på dette fenomenet så har de to store formatene seg selv å takke. Så lenge det ikke enes om en standard, så lager dette små lommer og håp i den retningen om å lage ett nytt format. De ser jo at det faktisk går ann anno 2007 å lure alle forbrukerene inn i nettet sitt. Likevel, tror neppe vi finne en eneste bruker her på forumet som ville brukt en hel pesos på en spiller av de to små formatene, siden vi 'følger litt mer med' enn Olav Pottit.

Så, tenkte jeg også litt videre, hva med dette HD styret. Definisjonen er vel klar, 1920x1080i/p eller 1280x720p. Tror nok at aktuelle nettsteder som har lyst å f.eks leie ut filmer eller enda villere; SELGE filmer vil kunne la kunden laste den ned alt etter fremviser/apparat. Skal bli artig å se om det gjennosnitts mennesket kan lene seg tilbake og finne roen uten å 'ha noen ting i hylla' men alt streamet ned i ett mediacenter eller lign. under TV'en, jeg tviler litt på det hva det gjelder nordmenn vertfall. Dette må være den største utfordringen, og ikke selge utdatert teknologi til intetanende og blåøyde forbrukere ala meg selv. Dette har ingenting med utvikling å gjøre, dette er bare å skyve 'dritten' forran seg og la oss ta støyten når nettopp nettet er sterkt nok over hele verden til å faktisk laste ned f.eks Die Hard 5.5 (det er sikkert ikke lengre unna)

Mine tanker ja, noen som vil debatere dette?
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2007 09.02.47 #2 av 4
Postet av: Rune
Det er et interessant tema, og det er nok vanskelig å spå hva som vil skje i fremtiden. Når det gjelder internett og kjøp/leie tror jeg at det nok at de fleste ønsker å kjøpe noe håndfast som de kan sette i hyllen og spille av andre plasser. (f.eks til barna i bilen)

Jeg ser for meg at hvis de forskjellige filmdistrubutørene/studioene kan gå sammen om en felles plattform for videoutleie via Internett som kan integreres i TV-apparater eller sorte bokser så kan det hende at det får en god andel av leiemarkedet.

Men når man ser på hvordan utviklingen av leie har vært de siste årene så ser man at folk leier mindre og mindre og kjøper heller mer. Prisforskjellen på leie og kjøp er ofte ikke mer enn 50-70 kr + at man får styret med at man må levere tilbake.

Jeg tror derfor at plateformatene vil leve en god stund til og det er nok DVD formatet som vil være ledende i mange år fremover. Jeg tror nok at det minst går 5 år til før vi ser HD paserer 50% av markedet for kjøpefilm og de som sitter på gjerdet når det gjelder HD format taper ikke så veldig mye. (iallfall ikke på en TV)

For å illustrere hvor lite Ola Nordmann bryr seg om HD formatene se denne fordelingen mellom salg i Norge på DVD, HD DVD og Blu-Ray




Det som er verdt å legge merke til at dette er tall på antall plater solgt inn til butikk. Det viser at ca 0.25% av platene som ble solgt til butikk var HD og at ca 75% til nå har vært Blu-Ray til butikk. Dette er altså ikke salgt til kunde. F.eks så er salget så lite at jeg vil anta at mye av ledelsen til Blu-Ray på statisitkken er f.eks at SpaceWorld og en del andre butikker har et stort utvalg av Blu-Ray stående i hyllene. (som ikke er solgt til kunde)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2007 12.01.36 #3 av 4
Ett stort spørsmål er hvordan skal vanlige forbrukere gå over til de nye HD-formatene; Ja, prisene må ned, men det er såpass mange som ikke en gang har hørt om det. Markedet må gjøre HD-Filmer allmenn kjent.

TVér:
Tvéne blir tynnere og bedre, og før HD har ettablert seg skikkelig, ser man bilder fra IFA messen av tvér med 4XFull hd. Så du den Rune, isåfall; noen forskjell?

Nå er det også dvd spillere som oppskalerer bildet til 1080P, hva er vitsen med en HD spiller da, er det vel sikkert noen som tenker?

Og er det noen som vet når andre tv teknologier kommer på markedet, som led og sed?

Er det noen som vil spå hvordan det ser ut i år 2020? :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2007 12.18.50 #4 av 4
Postet av: Torja
Jeg tror at de små formatene som HD-VMD og CH-DVD vil dø ut ettervært. Dette er mer ukjente formater som knapt blir nevnt noen stedre i de store markeds reklamene. CH-DVD er vel i tillegg et speial format for det kinesiske markedet. (For at myndighetene ønsker bedre kontroll med hva den jevne kineser for se av innhold?). Det er i vert fall ikke kompatibelt med de andre HD formatene. Er ikke HD-VMD først og fremst et europeisk format?

Den jevne forbruker begynner så vidt å bli ops at det fins et mer høyoppløst format, men de har ikke tatt stilling til dette. De jeg har snakket med på jobben har begynt å bli klar over at det kommer et nytt dvd format, men det er muligens også det. Noen krig er de neppe klar over. Noe ny innkjøp går de ikke inn for ennå. Men bedre kvalitet på bilde og lyd har de overhode ikke noe i mot. Diskusjonen går forøvrig mest på digitale signaler over bakkenettet og kabel anlegg.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar