Logo

Forsterkeren får "Overload"

Skriv et svar
22.01.2008 17.10.25 #1 av 8
Postet av: music_junkie
Hei, jeg har nettopp fått meg subwoofer, en dynaBel Phobos. Jeg koblet den til forsterkeren, som er en "gammel" Technics SA-AX720. Så skulle jeg da teste den da. Spilte musikk på et greit lydnivå, funka bra og hadde fin trøkk, men så skrudde jeg opp volumet og da skjedde det. Forsterkeren fikk Overload, noe jeg synes er veldig rart.

Jeg kobla subwooferen til Subwoofer Out på forsterkeren og på Line in på subwooferen.

Forsterkeren har oppgitt 5x100W utgangseffekt, men det bør jo ikke ha noe å si på subwoofer? Jeg mener, subwooferen har jo sin egen forsterker...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2008 02.24.00 #2 av 8
Postet av: Zleepyme
Når man kobler suben på pre out sånn som du har gjort, vil jo reciveren fungere som en for forsterker for den forsterkeren som er innebygget i subben. Det skal i utgangspunktet være vanskelig om ikke umulig å få overload på grunn av den.

Jeg ville gått over de andre høyttalerkablene og sett om noen av de var blitt løse mens du koblet subwooferen. Hvilken kabel bruker du fra forsterkeren til subben? Prøv og bytte, det kan være feil med den.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2008 08.50.57 #3 av 8
Postet av: music_junkie
Som midlertidlig løsning koblet jeg den til med en Tara Labs signalkabel. Har planer om å kjøpe Eagle subwoofer-kabel etter hvert.

Men kan det ha noe å si at jeg bruker vanlig signalkabel i stedet for subwooferkabel?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2008 12.30.29 #4 av 8
Postet av: Zleepyme
I utgangspunktet ikke. Skal gå an å bruke selv en tynn billig signalkabel tilogmed(dog med dårligere ytelse og mer støy) men det skal strengt tatt ikke ha noe å si. Det du må sjekke er om Tara Labs har gjort noe spesielt med kabelen du bruker. Sjekk også om det kan være forskjell på signalveien altså retningen kabelen skal kobles. Vet ikke om det har noe å si, men jeg har Monsterkabler med pil på fordi de er konstruert slik at lyden ledes lettere en vei.

Har du sjekket kablene til de andre hølyttalerne(også bak på forsterkeren) ?
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2008 12.52.08 #5 av 8
Postet av: music_junkie
Ja, de andre er i orden de. Jeg kan se litt etter piler o.l. på kabelen. Takk for alle tips hittil :) Hvis du eller andre har mere tips, vær vennlig og kom med dem :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2008 12.58.21 #6 av 8
Postet av: Zleepyme
Ta også en sjekk bakpå subwooferen å se at du har koblet i rett inngang. Noen subber har som min en inngang som det står X-over på med en stor advarsel om at denne ikke skal kobles sammen med den andre inngangen(stereo) selv om de er farget rød og hvit. Skal uansett ikke ha noe å si, men i denne elektronikkverden vet man aldri :wink:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2008 22.44.45 #7 av 8
Postet av: music_junkie
Da er problemet fikset. Problemet lå i tilkoblinga med venstre fronthøyttaler og forsterker. Det var da venstre fronthøyttaler som var koblet litt løst og skapte problemer. Testet alt sammen med Saving Private Ryan på et relativt høyt lydnivå. Nydelig :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2008 00.29.22 #8 av 8
Postet av: Zleepyme
Flott=) Lykke til=)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar