Logo

Forslag til god 46-52" LCD?

Skriv et svar
18.08.2008 21.39.58 #1 av 4
Postet av: fikse
Det kan vel gjerne gå litt inflasjon i disse "hvilken TV skal jeg velge"-trådene, men jeg tar nå sjansen og slenger meg på bølgen, skal prøve å være klar på våre behov:

* Vi sitter ca 3,5 m fra der skjermen kommer til å henges opp. Skulle gjerne hatt 200", men WAF og lommebok må også hensyntaes... 8) Opptil par-og-femti " burde gå, litt avhengig av designet/WAF.
* Kvalitet og oppløsning på PC-bilde er vesentlig, siden vi kommer til å surfe, samt se endel (DVD)filmer, fra PC.
* Har "altibox" fiber-TV (HDMI 1080i), slik at DVB-t og denslags tilkoblinger er uinteressant. Kan sånn sett være uten tuner. Typiske TV-funksjoner er ganske uinteressant. Dvs både tekst og PiP ikke har prioritet i det hele tatt.
* Lyd har null prioritet, kjører eget anlegg som får signal fra altibox og PC.
* Stuen er ganske lys, slik at vi bør ha et belegg som ikke gir så altfor stort gjenskinn. Ikke særlig anledning å dempe lyset heller. Idag har vi en 32" LG CRT-skjerm med blankt belegg, og dette irriterer endel.
* Fjernkontroll har også null prioritet, bruker en Logitech Harmony 555 vi er kanonfornøyd med.
* Budsjett... tja... 15-22K, tenker på å handle om en måned eller så. Kan sikkert strekke budsjettet noe, om "nødvendig".
* Har en iboende skepsis til "ukjente" merker, har en tendens til å foretrekke de kjente produsentene, både mht levetid, strømforbruk, miljø...


Forestiller meg en LCD på 46-52" i full HD. Vi har en ganske liten stue. En i familien maste noe om atte jeg måtte se at jeg fikk en skjerm med "1-1 pixel-mapping", noe denne forklarte med at med denne funksjonen vil ikke skjermen selv bølle med selve signalet, om signalet kom i rett oppløsning. Correct me if Im wrong! Hvordan ser jeg at en skjerm har denne funksjonen?
PC som skal tilkobles blir en helt enkel, liten sak, bygget opp av halvgamle komponenter. Så får det evt komme en ny maskin den dagen det er aktuelt med noe som skal vise særlig bedre innhold enn DVD-kvalitet. Det vesentlige blir nok ordinær PC-bruk, så det er viktigst at f.eks filbehandling og tilsvarende liten tekst, i WinXP, blir godt lesbar.

Alle forslag og kommentarer mottas med interesse :D
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2008 07.51.40 #2 av 4
Postet av: fikse
"Svarer" meg selv her: Etter å ha trålet nettet etter tester og omtaler, så kan det virke som atng enten Sony eller kanskje aller best Toshiba er de som vil passe oss best.
Har foreløpig sirklet meg inn på ZF355-serien, som finnes i både 46 og 52". Ut i fra bildene kan det se ut til at den har svært høy WAF, med ekstremt tynn ramme. Stemmer dette, dere som har sett den i levende live?
Hvordan er det med PC-tilkobling på disse? Tenker da på DVI/HDMI-tilkobling som utnytter alle pikslene og 1:1-mappingen. Er dette noe som faktisk funker greit på disse skjermene? Har hørt at enkelte sliter med å få bra signal fra PC og inn på HDMI-inngangen, på enkelte merker / modeller.

Takk for innspill!
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2008 13.56.24 #3 av 4
Hei!

Først og fremst anbefaler jeg deg å lese denne guiden da mange av dine spørsmål er besvart der:
viewtopic.php?f=8&t=10981

Iføge dine bruksområder ville jeg sett på følgende modeller:
Sony W4500/W4000
Panasonic TH-50PZ80
Pioneer PDP-508XD

Jeg ser at du skal bruke den sammen med PC og ha den i dagslys, men plasma teknologien har forbedret seg mye i det siste på dette området og nyere tester viser at det er ingen problem å bruke den med PC. Planlegger du å mate TV-en med mye statisk billedmateriale som PC og dataspilltilkobling over en lengre periode (mange timer i strekk, så bør du vurdere LCD ja). Men ellers er plasma også ett godt alternativ.

Jeg har foreløpig ikke fått sett Sony W4500 da den ikke har kommet ennå, men den er rett rundt hjørnet. Det er få ting som skildrer W4000 og W4500, forskjellen er blant annet at sistnevnte har litt bedre kontrast og har fått 100HZ Motionflow. Mer informasjon om W4500 finner du her:
viewtopic.php?t=%2011320

Jeg kan ihvertfall fortelle deg hva jeg syntes om W4000:

Sony W4000 er en meget god TV, den gir ett nøytrallt bilde og fargene er mette og gode. Detaljnivået er også godt og jeg kunne se alle mursteinene i husene som ble vist på testvideoen. Ellers er sortnivået godt og den har innebygd mottaker for Riks-TV.

- W4000 har fått noe som heter Picture Frame som gjør at du kan vise bilder når TVèn ikke er i bruk, hvis det er av interesse. Menysystemet ser veldig likt ut som menysystemet som er i PS3 og er enkelt å bruke. En annen ting som er vert å merke seg er at du kan skru av Sony lyset og ett annet lite pluss i mine øyne er at bordstativet er dreibart. Desigmessig syntes jeg personelig at den er ganske lekker.

Samsung LE40A656 som du har sett på reflekter kanskje litt for mye til å være egnet til bruk i lysere omgivelser.

Når det gjelder Pioneer og Panasonic så er de det beste plasma apparatene på markedet mtp pris og ytelse. Panasonic gir svært mye for pengene, men Pioneer er fremdeles på toppen når det gjelder å være "kongen av sortnivå".
Panasonic sin nye serie er meget god, men har ikke testet hvordan den er på PC, men ellers er det en fantastisk TV som gir svært mye for pengene. Den har med likhet også ett antirefleksdisplay (matt display) som gjør at den passer i lysere omgivelser, jeg kunne se at det var mye bedre enn forgjengeren PX70 hvor man bare omtrent kunne se ett speilbilde av seg selv når det var lyst. Den er ikevel ikke like lyssterk som de andre LCDène som jeg så, men helt klart en forbedring.

Pioneer har også en Full-HD modell hvis du absolutt vil ha det, men det koster litt ekstra. Mer informasjon om de forskjellige modellene kan du finne i produktdatabasen:
http://www.hjemmekino.no/database/tv.aspx

Brukererfaringer finner du i de forskjellige Offisielle Trådene for apparatene.
- Og husk å se på så mange alternativer du har mulighet til og at du kan benytte deg angreretten hvis du ikke skulle bli fornøyd.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2008 19.06.37 #4 av 4
Postet av: fikse
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Hei!

Først og fremst anbefaler jeg deg å lese denne guiden da mange av dine spørsmål er besvart der:
viewtopic.php?f=8&t=10981

**BTDT: Kanonflott gjennomgang, som jeg, blandt mange andre artikler / how-to's, har lest, og tatt vurderinger ut fra. Derfor er det spesifikt LCD jeg er ute etter: PC-bruk, refleksjon, lyst rom.

Iføge dine bruksområder ville jeg sett på følgende modeller:
Sony W4500/W4000
Panasonic TH-50PZ80
Pioneer PDP-508XD

**Bortsett fra Sony-skjermene, som definitivt skal sjekkes ut, synes jeg det virker som litt merkelige anbefalinger. Spesiellt Pioneer-en har ikke høy nok oppløsning. 1365*768 er uaktuelt. Vi er ganske opphengt i oppløsning og kvalitet i PC-signal, siden skjermen kommer til å bli brukt en del til det.

Jeg ser at du skal bruke den sammen med PC og ha den i dagslys, men plasma teknologien har forbedret seg mye i det siste på dette området og nyere tester viser at det er ingen problem å bruke den med PC. Planlegger du å mate TV-en med mye statisk billedmateriale som PC og dataspilltilkobling over en lengre periode (mange timer i strekk, så bør du vurdere LCD ja). Men ellers er plasma også ett godt alternativ.

**Siden utvalget i gode LCD-er er (til mitt bruk) er stort, og tilsvarende lavt på plasma, så har jeg egentlig allerede tatt valget... :lol:

Jeg har foreløpig ikke fått sett Sony W4500 da den ikke har kommet ennå, men den er rett rundt hjørnet. Det er få ting som skildrer W4000 og W4500, forskjellen er blant annet at sistnevnte har litt bedre kontrast og har fått 100HZ Motionflow. Mer informasjon om W4500 finner du her:
viewtopic.php?t=%2011320

Jeg kan ihvertfall fortelle deg hva jeg syntes om W4000:

Sony W4000 er en meget god TV, den gir ett nøytrallt bilde og fargene er mette og gode. Detaljnivået er også godt og jeg kunne se alle mursteinene i husene som ble vist på testvideoen. Ellers er sortnivået godt og den har innebygd mottaker for Riks-TV.

- W4000 har fått noe som heter Picture Frame som gjør at du kan vise bilder når TVèn ikke er i bruk, hvis det er av interesse. Menysystemet ser veldig likt ut som menysystemet som er i PS3 og er enkelt å bruke. En annen ting som er vert å merke seg er at du kan skru av Sony lyset og ett annet lite pluss i mine øyne er at bordstativet er dreibart. Desigmessig syntes jeg personelig at den er ganske lekker.

**Som sagt, skal sjekkes ut. Takk for tipset!

Samsung LE40A656 som du har sett på reflekter kanskje litt for mye til å være egnet til bruk i lysere omgivelser.

** Hæ? Ikke har jeg sett på den, og neppe vil jeg gjøre det heller. Blander du med andre innlegg eller?

Når det gjelder Pioneer og Panasonic så er de det beste plasma apparatene på markedet mtp pris og ytelse. Panasonic gir svært mye for pengene, men Pioneer er fremdeles på toppen når det gjelder å være "kongen av sortnivå".
Panasonic sin nye serie er meget god, men har ikke testet hvordan den er på PC, men ellers er det en fantastisk TV som gir svært mye for pengene. Den har med likhet også ett antirefleksdisplay (matt display) som gjør at den passer i lysere omgivelser, jeg kunne se at det var mye bedre enn forgjengeren PX70 hvor man bare omtrent kunne se ett speilbilde av seg selv når det var lyst. Den er ikevel ikke like lyssterk som de andre LCDène som jeg så, men helt klart en forbedring.

Pioneer har også en Full-HD modell hvis du absolutt vil ha det, men det koster litt ekstra. Mer informasjon om de forskjellige modellene kan du finne i produktdatabasen:
http://www.hjemmekino.no/database/tv.aspx

**Ja, oppløsning på PC-bilde er vesentlig, som sagt innledningsvis.

Brukererfaringer finner du i de forskjellige Offisielle Trådene for apparatene.

**Dessverre ikke funnet så mye som går på nyere Toshiba-modeller. Litt rart, ettersom de får endel skryt for ganske bra bilde, samt høy WAF (det teller mye, har jeg erfart... :mrgreen:

- Og husk å se på så mange alternativer du har mulighet til og at du kan benytte deg angreretten hvis du ikke skulle bli fornøyd.

**Jepp, har bla.a Elkjip i nærheten, så det kan være at jeg kommer til å plage de litt med angrerett.

Lykke til!


Takker!
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar