Logo

Forslag til bakhøyytalere

Skriv et svar
01.09.2005 09.06.28 #1 av 6
Postet av: bloddoping
Trenger litt råd og tips fra dere med litt peil på høyttalere.

Jeg har en NAD T763 v2 forsterker med et par Dali AXS 10K høyttalere i front.

Nå har jeg bestemmt meg for å gå for noen bakhøyytalere. Ettersom Dali ikke har laget flere høyttalere i samme serie som mitt eksisterende høyttalerpar så tenkte jeg at det kunne være gunstig å bruke andre merker.

Det beste er vel å bruke bakhøyytalere på stativ ? Jeg har funnet Dynaudio Evidence 42 eller Audiovector Mi 1 som kunne fungere i denne jobben. Noen som har noen erfaring med disse ?
Har også sett at Klipsch har en del interessante høyttalere....ville det være smartere å sjekke ut disse ?

Hvor viktig er det egentlig å ha komplett surround høyttalere av samme merke (kan man ha et merke til senter, et til fron t samt et siste merke av bakhøyttalere ?
For a minute there I lost myself.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2005 12.15.55 #2 av 6
Postet av: boly
Gode høytalere du har plukket ut der, de eneste argument for samme høytaler serie hele veien i rundt er utseende, samme klang/ lyd.

Men de fleste recivere har mer eller mindre mulighet til og fjerne noe ujevnheter. Hvet ikke hvordan det er på naden din.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2005 12.19.40 #3 av 6
Postet av: pnerbye
Jeg vil tro Klipsch og Dali er nesten, men ikke fullstendig, ulike hverandre i klang/lydbilde.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2005 12.24.22 #4 av 6
Postet av: Alex F
Det aller beste er å ha samme type høyttaler både som front, center og surround. For de aller fleste er dette uaktuelt, ettersom f.eks å ha en stående center og store bakhøyttalere tar for mye plass, og blir problematisk ifm lerret etc.

Det nest beste er å ha samme serie av høyttalere, dvs at elementene og klangbalansen (spesielt dette) er den samme. Center vil ofte her være liggende og bakhøyttalerne vil være mindre enn frontene (gitt at disse er gulvstående).

Det viktigste synes jeg er å ha samme klangbalanse i center og fronter. Hvis ikke, vil en merke forskjeller i f.eks stemmen til en som går fra venstre i bildet til høyre.

Klarer en heller ikke dette, så ville jeg valgt en center som er BRA, se f.eks test av centere i DVD&Hjemmkino for noen utgaver siden.

Men har du mulighet til å velge, så ville jeg kjøpt alt i samme serie. Subwoofer betyr mindre om det er i samme serie (med mindre utseende betyr noe).
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2005 00.43.19 #5 av 6
Postet av: Torja
Jeg tror Dali sin Consept serie evt blå serie vil matsje Dali AXS 10K
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2005 06.25.47 #6 av 6
Postet av: Audiophile-Arve
Dersom du har senterhøgtalar og hovudhøgtalarar godt avstemt, er bakhøgtalarane relativt greie. Dali Blue burde holde her, vil eg tru.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar