Logo

Forhåndsbetaling ved kjøp av TV på nett

Skriv et svar
02.10.2007 11.55.11 #1 av 6
Postet av: Silver99
Hei,

Jeg kjøpte en Panasonic 50' i april som måtte destrueres nå i august etter at PDP panelet røk. Jeg fikk igjen pengene greit og raskt av Komplett. Så gikk jeg på nettet for og kjøpe en ny TV, vurderte andre merker, men endte opp med en ny Panasonic, noen tusenlapper mindre enn da jeg kjøpte mitt første i april, men ingen kan levere Panasonic 50 til en "fornuftig" pris akkurat nå. (15-16') så det blir leveringstid.

Det jeg stusser på er at nettbutikken hvor jeg bestemte meg for og kjøpe TV'n, der var det ingen mulighet for og velge og betale via oppkrav. Jeg måtte enten velge forskuddsbetaling direkte til konto, eller via VISA/Master card. Jeg valgte Visa, gjennomførte handelen og kontaktet de og spurte når jeg ville bli belastet beløpet, da TV'n ikke er på lager før tidligst om en og en halv uke, mest trolig 3-4 uker. Jeg regnet med at belastning ikke ville skje før levering, eller tidligst en dag eller to før levering. De svarte: "Vi har ikke eget lager, så beløpet blir trukket i det øyeblikket ordren blir lagt mot distributør, og da blir også din plass i køen opprettet".

I praksis så ble min konto belastet en dag etter at ordren ble registrert, men varen ser jeg nok ikke før om noen uker. Er dette vanlig praksis? Den forrige TV jeg kjøpte ble betalt med kortterminal når TV'n sto på døra. Jeg synes det er frekt og dårlig forettningsskikk og belaste beløpet umiddelbart, for så og måtte vente på en vare som det er leveringstid på.

Jeg ville ha valgt oppkrav dersom jeg hadde hatt muligheten, liker ikke og forhåndsbetale så mye penger for en vare som ikke skal leveres umiddelbart. Er dette vanlig praksis?

Mvh
Øyvind
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.10.2007 11.59.54 #2 av 6
Postet av: arntos
Betaler du noe med Visa på nett blir nok beløpet trukket med en gang. Ihvertfall når jeg har handlet. Butikkene står nok fritt til å gjøre dette mye som de vil. Alternativet ditt hadde vært og funnet en annen butikk der du kunne betalt i oppkrav.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.10.2007 20.20.01 #3 av 6
Postet av: ottbor
Liker heller ikke å betale med kort hos en forhandler som jeg ikke har brukt tidligere.
Er det stretto.no du har bestilt hos?
Ser elprice har samme politikk, ingen mulighet for oppkrav.
Men grunnen er nok at varen blir levert med bud, og at en derfor må betale på forskudd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.10.2007 23.47.41 #4 av 6
Postet av: fuel
Visa trekker beløpet, og holder pengene til varen er sendt. Nettbutikken får ikke pengene før varen er sendt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.10.2007 15.18.51 #5 av 6
Postet av: torkild
de får pengene når de melder varen sendt, så hvis de vil lure deg så kan de det. bruk komplett eller andre store og kjente nett butikker så er du trygg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2007 15.07.37 #6 av 6
Postet av: fuel
Bruker du VISA, så dekker dem tapet (med mindre du burde ha forstått forstått det var svindel)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar