Logo

Forbrukerrettigheter ved høytalerkjøp

Skriv et svar
11.11.2004 16.31.43 #1 av 18
Postet av: erikrod
Noen som vet om det er 5 eller 2 års reklamasjonsrett på høyttalere?

Møbler og TV har 5 år, men finner ikke noe som kan sidestilles helt med en høyttaler på infosidene til ulike forbrukernettsider.

Erik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2004 16.50.12 #2 av 18
Postet av: ohauback
Er det ikke sånn at for ting som er ment for å vare i "ganske lang tid" så gjelder 5 årsregelen. 5 årsregelen gjelder for mobiler, og høyttalere er jo ment for å vare lenger enn en mobil.
Så ville tro at det er 5 år, men er altså ikke sikker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2004 17.41.45 #3 av 18
Postet av: Knut
"erikrod" skrev:Noen som vet om det er 5 eller 2 års reklamasjonsrett på høyttalere?

Møbler og TV har 5 år, men finner ikke noe som kan sidestilles helt med en høyttaler på infosidene til ulike forbrukernettsider.

Erik


Jfr. Forbrukerkjøpsloven, og generelt alminnelige rettsgrunnsetninger for kjøp, så gjelder det en 5-års reklamasjonsrett for ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Dette er en regel som er ufravikelig, så den kan ikke av selger fravikes til ugunst for deg som forbruker - dette er lovfastsatt.
Det er hevet oven enhver tvil at høyttalere er ment å være vesentlig lenger enn 2 år (med mindre det er noe skikkelig dritt). Reklamasjonsfristen regnes fra den dag da du overtok høyttalerene. Om selger prøver seg på "garanti-finten" så ikke la deg lure. Om selger sier at garantien er gått ut, og denne garantien er kortere enn 5 år, så har du fremdeles rettigheter etter forbrukerkjøpsloven så lenge det ikke er gått mer enn 5 år siden du kjøpte høyttalerene. En garanti som produsent eller selger utsteder skal sees på som et tillegg til den lovfestede reklamasjonsretten - den trer ikke inn i stedet for forbrukerkjøpsloven.
Hvis du oppdager mangler ved den kjøpte varen er det viktig du reklamerer i tide. Hovedregelen er at det skal reklameres straks, men du skal selvsagt ha tid til å tenke deg om og undersøke din rettstilling. Men ikke vent for lenge med å reklamere fra du oppdager en mangel ved tingen, da kan du risikere å miste reklamasjonsretten.
Håper dette var til hjelp.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2004 17.48.40 #4 av 18
Postet av: Knut
"ohauback" skrev:Er det ikke sånn at for ting som er ment for å vare i "ganske lang tid" så gjelder 5 årsregelen. 5 årsregelen gjelder for mobiler, og høyttalere er jo ment for å vare lenger enn en mobil.
Så ville tro at det er 5 år, men er altså ikke sikker.


Mobiltelefonbransjen er sterkt uenige i at telefoner er ment å vare i 5 år. De nekter å godta dette, og du kan jo prøve å reklamere på en mobil etter det er gått 2 år - ikke sjans i havet dessverre. Det som er ille er at mange selgere ikke en gang godtar 2-årsregelen - de opererer bare innenfor garantitiden gitt av produsent, og denne er som regel 1 år ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2004 21.19.38 #5 av 18
Postet av: ohauback
"knut@extend.as" skrev:
"ohauback" skrev:Er det ikke sånn at for ting som er ment for å vare i "ganske lang tid" så gjelder 5 årsregelen. 5 årsregelen gjelder for mobiler, og høyttalere er jo ment for å vare lenger enn en mobil.
Så ville tro at det er 5 år, men er altså ikke sikker.


Mobiltelefonbransjen er sterkt uenige i at telefoner er ment å vare i 5 år. De nekter å godta dette, og du kan jo prøve å reklamere på en mobil etter det er gått 2 år - ikke sjans i havet dessverre. Det som er ille er at mange selgere ikke en gang godtar 2-årsregelen - de opererer bare innenfor garantitiden gitt av produsent, og denne er som regel 1 år ...


Men er det ikke sånn at forbrukerrådet mener at 5 årsregelen skal gjelde for mobiltelefoner også? Selv om jeg godt kan tenke meg at mobiltelefonbransjen ikke er enig i dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2004 22.47.45 #6 av 18
Postet av: Typhoon7
Problemet i disse sakene er vel at det ikke finnes noen rettskraftig dom, så vidt jeg vet, basert på Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven)

Vet at det vil komme opp en sak innenfor skobransjen på dette hvor denne loven vil bli prøvd ut i rettsvesenet. (Ihvertfall var dette planen tidligere) Vil anta at eventuell dom i denne saken vil kunne ha en betydning. Denne saken er vel satt i gang av HSH (Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon)

Jeg er ingen advokat, men det er slik jeg har forstått det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2004 23.05.30 #7 av 18
Postet av: Rune
Høyttaler går under 5 år. Noe annet er helt ulogisk. De fleste høyttalere varer lenger enn 5 år og dermed så må man forvente at de varer minst 5 år.

Når det gjelder mobiltelefoner så er det vel ingen som forventer at de varer i 5 år. Dermed kan jeg godt forstå bransjen. Det vil bli utrolig dyrt hvis man skal fikse/heve kjøpet helt opp til 5 år. Jeg har minst 3 telefone liggende i skuffer som er under 5 år som ikke funker lenger av ukjente grunner.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2004 09.52.30 #8 av 18
Postet av: Knut
"ohauback" skrev:Men er det ikke sånn at forbrukerrådet mener at 5 årsregelen skal gjelde for mobiltelefoner også? Selv om jeg godt kan tenke meg at mobiltelefonbransjen ikke er enig i dette.


Jo, Forbrukerrådet og andre organisasjoner som representerer forbrukere mener at mobiltelefoner skal ha 5 års garanti etter forbrukerkjøpslovens regler. Jeg har akkurat kjøpt meg en SonyEricsson P910i til 6500 kr, og den forventer jeg at varer i vesentlig lenger enn 2 år!
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2004 10.33.15 #9 av 18
Postet av: Typhoon7
Svakheten ved Forbrukerrådet er at det ikke har myndighet til å avgjøre tvister.

De kan kun veilede og hjelpe forbrukeren i en tvist mellom forbruker og butikk. Forbrukerrådet er kun en nøytral megler.

Eventuelle tvister må enten løses i Forbrukertvistutvalget eller i det ordinære rettssystemet. Forbrukertistutvalget kan fatte rettslig bindende vedtak.

Det som er viktig for en forbruker er å være klar over sine rettigheter. Mange er ikke det og tar alt butikker sier for god fisk.

Både forbrukerrådet http://www.forbrukerradet.no og http://www.lovdata.no har mye bra info om lovene. Kanskje ikke det mest spennede å lese, men nyttig for å vite dine rettigheter.

Min mening er at en høytaler bør vare i minst 5 år.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2004 18.06.13 #10 av 18
Postet av: Knut
"Typhoon7" skrev:Min mening er at en høytaler bør vare i minst 5 år.


Dette er hevet over enhver tvil mener jeg. Faren min har et Bang & Olufsen anlegg som er 30 år gammel, og det spiller helt ok enda - høyttalere skal vare i minst 5 år så lenge de brukes forsvarlig.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2004 18.47.30 #11 av 18
Postet av: Typhoon7
Vi forbrukere er nok enige ja.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2005 00.29.21 #12 av 18
Postet av: Vargen
Altså en ting, MYE i handelsstanden er råttent! Jeg er drit lei av tenåringer som skal fortelle at dette er bra, og egentlig vet de ingentin. Lefdal er de øfte uhøflige, jeg tok med en høyttaler derfra til 4500 kr, kom hjem så jeg at diskante var dunket inn, dette sier jeg fra om og svaret er , ta støsugeren og sug den ut JA"""" Ikke faen på en ny vare!! Og det kan ende enda verre! Hengreumper på lefdal, pass på det er lovfestet at man skal få avslag på utstillings mod på viss su, han tok ikke hardt i for å si det sånn! Skulle ønske jjeg visste den prosenten, for den svir bedre for butikken, mrn rt faktisk lovfestet for oss forbrukere! ;

Elkkjøp: Har ikke, men kan skaffe! STANDARD!

Noe som vet om bedre handligsstedeer i liiestrøm?
Hilsen Vargen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2005 18.45.59 #13 av 18
Postet av: Rune
Det er nok ingen regler som sier at man skal gi en viss prosent rabatt for å kjøpe utstillingsmodell. Det er fritt opp til butikken å ta den prisen de vil, men kundne må informeres om at det er demomdodelle som kjøpes.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2005 19.54.12 #14 av 18
Postet av: ohauback
"Vargen" skrev:Altså en ting, MYE i handelsstanden er råttent! Jeg er drit lei av tenåringer som skal fortelle at dette er bra, og egentlig vet de ingentin. Lefdal er de øfte uhøflige, jeg tok med en høyttaler derfra til 4500 kr, kom hjem så jeg at diskante var dunket inn, dette sier jeg fra om og svaret er , ta støsugeren og sug den ut JA"""" Ikke faen på en ny vare!! Og det kan ende enda verre! Hengreumper på lefdal, pass på det er lovfestet at man skal få avslag på utstillings mod på viss su, han tok ikke hardt i for å si det sånn! Skulle ønske jjeg visste den prosenten, for den svir bedre for butikken, mrn rt faktisk lovfestet for oss forbrukere! ;

Elkkjøp: Har ikke, men kan skaffe! STANDARD!

Noe som vet om bedre handligsstedeer i liiestrøm?


Er enig med deg i det du sier om Lefdal. Skulle kjøpe et par høyttalere. Det tok 2 uker før de greide å flytte de fra Alnabru til Strømmen. Og da hadde de sagt at de høyttalerne hadde kommet 4 ganger. Ganske irriterende å dra dit så mange ganger uten at de hadde kommet!

Elkjøp derimot er jeg egentlig ganske fornøyd med når det gjelder kundeservice.. Har ikke hatt noen problemer med de.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2005 23.07.13 #15 av 18
Postet av: www.raaudio.no
"Vargen" skrev:Altså en ting, MYE i handelsstanden er råttent! Jeg er drit lei av tenåringer som skal fortelle at dette er bra, og egentlig vet de ingentin. Lefdal er de øfte uhøflige, jeg tok med en høyttaler derfra til 4500 kr, kom hjem så jeg at diskante var dunket inn, dette sier jeg fra om og svaret er , ta støsugeren og sug den ut JA"""" Ikke faen på en ny vare!! Og det kan ende enda verre! Hengreumper på lefdal, pass på det er lovfestet at man skal få avslag på utstillings mod på viss su, han tok ikke hardt i for å si det sånn! Skulle ønske jjeg visste den prosenten, for den svir bedre for butikken, mrn rt faktisk lovfestet for oss forbrukere! ;

Elkkjøp: Har ikke, men kan skaffe! STANDARD!

Noe som vet om bedre handligsstedeer i liiestrøm?


Kontakt Sound Pressure Distribution AS på Lillestrøm, de kan hjelpe deg.

http://www.soundpressure.no

Mvh

Roy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar