Logo

For store høytalerkabler?

Skriv et svar
18.11.2008 10.14.44 #1 av 3
Postet av: Cato84
Ser under guider at det står at man skal ha 4-6mm kabler til Sorroundhøytalere(samma som bakhøytalere?) Men er det noe som heter for store kabler til slikt? tenker såklart fortsatt på litt normale(?) størrelser da, 8-12mm eller noe.

Noen tips for hvor man bør handle/ikke handle kabler hend. Vil 4mm biltema kabler gjøre susen til bakhøytalerne som kommer etterhvert? Har brukt biltema endel i bilanlegg og de fungerte no fint der, men for de som er litt bedre lydkjennere enn vanlig. Vil dere si at de fungerer bra?

Kjører med en gammel 5.1 Technics forsterker å 2 stk. Proson vseries Twin 800. Pioneer center Bakhøytalere er ikke bestemt enda. Blir mest sannsynligvis handlet inn en Onkyo 606 forsterker etterhvert da.

Mange spørsmål her nå.
Er nybegynner enda innen dette så takker for alle svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2008 11.08.00 #2 av 3
Postet av: roffe
Jeg vil si at alle kabler med tverrsnitt over 2x2mm² holder minstemålet. En del målinger tyder på at 2x1,5mm² KAN forårsake hørbare forskjeller på lange strekk. Selv har jeg ofte benyttet 2x2.5mm² fra Biltema som "reservekabler", og kan ikke si jeg har hørt forskjell på disse og andre. Har også brukt disse til internkabling i hjemmelagde høyttalere.

Mitt råd er å kjøpe noe rimelig til å begynne med (f.eks. de Biltema-kablene du nevner), og skulle du mene å høre forbedring med andre kabler eller bare har lyst på en kabel som ser penere ut, så kan du kjøpe det senere. Min filosofi om kabler er at man ikke vet om en dyr kabel er bra før man har sammenlignet med en rimelig. Og med Biltemas kabel har du jo en rimelig kabel å sammenligne med.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2008 19.50.56 #3 av 3
Postet av: Cato84
Takker for svar:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar