Logo

Flatskjerm eller surround?

Skriv et svar
28.06.2006 17.48.55 #1 av 11
Postet av: letterman
Jeg har et dilemma. Har nå en helt kurant 32" 16:9-tv. Har også et surroundanlegg jeg kjøpte for under to år siden som jeg er fornøyd med.

Men i løpet av året vil jeg skifte ut CRT'en med Plasma. Problemet er: Hva gjør jeg med senterhøytaleren som nå ligger over TVen? Det blir jo praktisk umulig på Plasma. Det er vindu bak TV-plassen, så heller ikke mulig å henge høytaler på hylle over. Har heller ikke tv-bord hvor det er plass til senterhøytaler. Det er også uaktuelt å sette TVen på motsatt vegg, da det blir for mye sollys på skjermen.

Akk, hva bør jeg gjøre? Må jeg bestemme meg for enten plasma eller surround? Har andre hatt lignende problemer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2006 18.44.35 #2 av 11
Postet av: boly
Det vill jo fortsatt være fornuftig og ha dvdspiller, reciver ol. stående i et stereorack under tv'n, enten du kjører crt eller flatskjerm opphengt på veggen. Kjøp deg et der det er plass i racket.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2006 19.26.01 #3 av 11
Postet av: arntos
Har du vindu vil du jo også få prpblemer med å henge TVèn på vegg om jeg tolker deg riktig. Men so msagt over anlegget trenger også et rack. Putt center på topp.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2006 20.16.48 #4 av 11
Postet av: letterman
Plasmaen skal naturligvis ikke henges på vegg i og med at det er vindu bak...

Har akkurat kjøpt nytt tv-bord til et par tusen, og der er det ikke plass til senterhøytaler (lite gjennomtenkt), så har lagd problemer for meg selv:

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 19.17.03 #5 av 11
Postet av: dejavu
"letterman" skrev:Jeg har et dilemma. Har nå en helt kurant 32" 16:9-tv. Har også et surroundanlegg jeg kjøpte for under to år siden som jeg er fornøyd med.

Men i løpet av året vil jeg skifte ut CRT'en med Plasma. Problemet er: Hva gjør jeg med senterhøytaleren som nå ligger over TVen? Det blir jo praktisk umulig på Plasma. Det er vindu bak TV-plassen, så heller ikke mulig å henge høytaler på hylle over. Har heller ikke tv-bord hvor det er plass til senterhøytaler. Det er også uaktuelt å sette TVen på motsatt vegg, da det blir for mye sollys på skjermen.

Akk, hva bør jeg gjøre? Må jeg bestemme meg for enten plasma eller surround? Har andre hatt lignende problemer?


Heisann.

Du må ikke velge. Men heller slå fra deg tanken om å henge tv på veggen. For en ganske billig penge kan du på IKEA få kjøpt en rack som ser dyrere ut enn den er. Plasser TV på fot oppå,og sett senter-høytaler under. På bildet ser du min løsning. Jeg har resten av komponentene i en rack utenfor bildet, og har trukket en kabel frem til TV.

Skulle denne TV`en hengt på veggen, så ville den kommet for høyt opp. Og alltid dekket store deler av vindu.Møbelet har jul og kan lett vris i den vinkel man ønsker.Dessuten,-et skikkelig veggfeste til denne Tv`en ville koster minst tre-tusen. Nå slapp jeg unna med 700, og kjøper meg heller ny DVD-spiller med HDMI utgang... godalen 003.jpg godalen 003.jpg ( 60,4052734375 KB) Vist 835 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 19.30.16 #6 av 11
Postet av: letterman
Takk for svar.

TVen står ikke på vegg, men på nyinnkjøpt tv-bord som jeg faktisk har satt sammen så sent som i dag. Det er samme bord som bildet i min forrige post. Derfor kan jeg nok dessverre ikke kjøpe en ny rack... TV-bordet var nok et lite gjennomtenkt kjøp, kan du si.

Er det eventuelt mulig å skaffe et stativ som gjør at TVen kommer en del centimeter over tv-bordet så det blir plass til en ikke altfor høy centerhøytaler like under tv-skjermen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 19.35.58 #7 av 11
Postet av: Rune
Alternativ er å kjøpe en stor senter som TV'n kan stå på :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 20.11.05 #8 av 11
Postet av: dejavu
"letterman" skrev:Takk for svar.

TVen står ikke på vegg, men på nyinnkjøpt tv-bord som jeg faktisk har satt sammen så sent som i dag. Det er samme bord som bildet i min forrige post. Derfor kan jeg nok dessverre ikke kjøpe en ny rack... TV-bordet var nok et lite gjennomtenkt kjøp, kan du si.

Er det eventuelt mulig å skaffe et stativ som gjør at TVen kommer en del centimeter over tv-bordet så det blir plass til en ikke altfor høy centerhøytaler like under tv-skjermen?


Hva med et annet møbel? Du kan vel få byttet det du har kjøpt nå?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 20.56.40 #9 av 11
Postet av: letterman
Blir nok uaktuelt å bytte møbel nå. Har akkurat montert det opp og orker ikke engang tanken på å demontere :) Dessuten kostet det 500 kroner i frakt og om jeg vil angre kjøpet må jeg likevel betale 10 % av summen, ifølge Bohus.

Fant ut at jeg får plass til en senterhøytaler på 50 cm i tv-bordet, og det funker jo. Den vil ikke komme rett under TVen, litt på siden, men tror nok det blir løsningen.

Frykter også at lyden forsvinner litt når den kommer ut så lavt sammenlignet med da jeg hadde høytaleren oppe på TVen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 21.51.39 #10 av 11
Postet av: dejavu
"letterman" skrev:Blir nok uaktuelt å bytte møbel nå. Har akkurat montert det opp og orker ikke engang tanken på å demontere :) Dessuten kostet det 500 kroner i frakt og om jeg vil angre kjøpet må jeg likevel betale 10 % av summen, ifølge Bohus.

Fant ut at jeg får plass til en senterhøytaler på 50 cm i tv-bordet, og det funker jo. Den vil ikke komme rett under TVen, litt på siden, men tror nok det blir løsningen.

Frykter også at lyden forsvinner litt når den kommer ut så lavt sammenlignet med da jeg hadde høytaleren oppe på TVen.


Den kommer da ikke så lavt.Tror det kommer til å gå fint. Dersom du kikker på bildet jeg la inn, ser du at det mangler hylleplater på høyre side. Grunnen er at senteren var for brei, så jeg skar ut en bit av den ene vertikale hylledeleren. Så ble det plass til senteren rett under TV...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.06.2006 07.38.31 #11 av 11
Postet av: Typhoon7
Jeg har min foran plasmaen, vinklet litt oppover. Er det et alternativ?

http://min.hjemmekino.no/Typhoon7/bilder/6.jpg
(Gammelt bilde, men har det på samme måte i min nye leilighet inntil videre)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar