Logo

Flatskjerm 37"-42"

Skriv et svar
11.01.2008 23.46.30 #1 av 6
Postet av: Twincepto
Bruksområde:
Litt tv, der kilden er kabeltv levert gjennom vanlig analog tvkabel
Litt speling (GameCube / Wii), component/compositt/s-video/scart...
Men mest filmsjåing med datamaskin som kilde (Xvid/DivX), hdmi / s-video
Har forøvrig ikkje noko lydanlegg utanom så er greit viss integrerte høgtalarar er ok.

Omgivelsar etc.
Sit vel ca. 3m frå tv-en.
Ikkje noko utprega lyst rom. Vil aldri ha direkte sollys på tv-en.

Krav / Rammer
Har etterkvart innsitt at mitt 20" Luxor bilderørstv ikkje er det heilt store :shock:
Når det er sagt så seier vel det kanskje litt om kor kravstor eg eigentlig er. Er på ingen måte på jakt etter noko high-end modell, men istaden det beste kjøpet blandt dei meir rimelige modellane. Kor mykje eg har tenkt å bruke er litt uvisst for øyeblikket. Kan være alt frå 6-7000 - 12-13000,-. Vert kanskje litt vanskelig å hjelpe meg når eg ikkje har klare rammer etc, men for då å gjere det litt enklare tenkte eg å spørre følgande spørsmål:

Kva tv, enten plasma/lcd, ville vært ditt rimeligaste valg i kvar av dei følgande størrelsane: (32"), 37", 40" og 42". Eller får å seie det på ein litt annan måte, kor langt ned i pris ville du klart å strekt deg før bildekvalitet ikkje lenger vert akseptabel. (Vert kanskje litt dumt dette her sidan kresheten på bildekvalitet vert veldig subjektiv, men poenget er uansett at eg sjølv ikkje er så veldig kresen, og at eg ikkje er interessert i å betale for marginalt betre spesifikasjonar som "mannen i gata" ikkje klarer å skilje )

På forhånd takk til alle som har tid og gidder å komme med nokre forslag!

TwinCepto
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2008 23.58.25 #2 av 6
Hvilken Tv du skal velge kommer mye ann på ditt bruksområde og lysforholdet i rommet ditt. Hvis du ser du mye på tv i dagslys og har en del vinduer er LCD å foretrekke da plasma bruker en glassplate forran skjermen; noe som skaper refleksjoner å bildet vil virke blasst og kontrastfattig. Ser du mest på tv om kvelden og skal bruke den til Tv og film, er Plasma å foretrekke da de har ett høyere kontrast og sortnivå samt en bredere synsvinkel. Hvordan plasma er til PC-bruk er jeg ikkes sikker på da jeg ikke har prøvd dette ennå, noen sier det går greit, mens andre ikke. Så velg det du mener er best for deg og ditt bruksområde.

Ikke se deg blind på oppløsningen, altså Full-HD eller ikke, Full-HD i denne skjermstørrelsen er ikke noe å bry seg om da du ikke vil klare å skildre Full-HD kontra vanlig HD-Ready. Det er andre faktorer som kontrast, sortnivå og fargegjengivelse som er viktigere. Hvis dere ikke skal bruke den som PC derimot kan det være en forddel med Full-HD da du får større arbeidsrom på skrivebordet

Håper du utifra dette fikk ett bedre utganspunkt på hva du skal velge, si ifra hva du tror er best for deg å ditt bruksområde så skal jeg komme med anbefalinger.

Ja, du har ett ganske så fleksibel prisklasse her, jeg ville ikke brukt mindre en 5 tusen for en 32", ca 9 på en 37" og en 11+ på over 40". Dette er da bare en anbefalt prisklasse, det som skiller de rimligere tvène er ganske mye, men det er først og fremst hvordan bildet blir til vanlig analog tv-titting, betrakningsvinkel, etterslep og sort og kontrastnivå. Jeg kan godt komme med noen anbefalinger i hver klasse, men syntes at du burde gå for hvertfall 37".
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2008 10.43.03 #3 av 6
Postet av: Twincepto
Kjem garantert til å sjå mest på tv på kveldstid. Har aldri direkte sollys på skjermen, og skal ikkje bruke skjermen til PC-bruk (berre pc som kilde til film/tv-serier), så kanskje plasma kunne vært ein ide. Det eg lurer på då er kor ømfintleg plasma faktisk er for lys, er det ubehagelig berre det er lyst ute og ikkje direkte sollys på skjermen? Lurer også på forskjellen mellom LCD/Plasma for speling (GameCube / Wii)? Er det store prisforskjeller på LCD/Plasma i kvar klasse?

Er enig at når eg først kjøper så bør det være minst 37". Reknar med at om nokre år så sit alle med 50"-60" tv-ar så er vel ikkje noko vits i å kjøpe for lite denne gangen.

Er det nokon som forresten har noko formeining om kor mykje prisane på LCD/Plasma vil synka i løpet av 6-12mnd?

@Tommy: Tar gjerne i mot anbefalingar frå kvar klasse! Reknar med at eg går for minst 37"

TwinCepto
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2008 01.37.02 #4 av 6
Den er grei, for å ta det første spørsmålet angående plasma. Direkte sollys mot skjermen er ikke noe særlig da det blir nesten som ett speil, det går greit med litt lys da bildet virker litt kontrastfattig, plasma liker seg best i mørke (i en viss grad). Så er det også noen tvèr som er bedre enn andre i lyse rom. Til spilling er det nå egentlig likegyldig hva du går for, da begge parter er like gode. Det var mest i starten at plasma ikke var så godt egnet til dette grunnet en relativ lav oppløsning og fare for innbrenning.

Da begynner jeg i den første oppgitte kategorien som var i 32" klassen, det er det mange gode tvèr i din prisklasse, men jeg vil spesielt trekke fram Sony KDL-D3000, Panasonic TX-32LXD70 og Grundig Vision +. Se tester her:
http://teknofil.no/wip4/teknofil_tester ... l?id=19274
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3546&p=68

Jeg har ikke fått sett alle, men syntes at de overnevnte utmerket seg, Vision + er gir ett meget kontrastrikt bilde og virker som anmedelsen i lyd og bilde sier "smooth", det som trekke rned er at den har en glassplate forran skjermen slik at det blir for mye refleksjoner, sortnivå er meget bra men mister litt for mange detaljer, Sony sitt apperat var gode på bevegelser, litt bedre på sortnivå enn Grundig sin og D3000 har også flotte farger. Den sikreste valget ser ut til å være Panasnicèn, men som andre valg ville jeg valgt Sony KDL-D3000 da det er en meget god tv. Jeg har da koblet til PS3 og vanlig kabel tv, Sony sitt apperat er en del bedre på analoge signaler enn Grundig sitt apperat da Vision+ blir litt for grovkornet. Har også sett på andre apperater, men ikke i din prisklasse.

I 37" Klassen er det spesielt to apperater jeg vil trekke fram, det er Panasonic 37PX70 (Plasma) og Toshiba 37X3030DG (LCD). Les mer om de her, Panasonic: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=83138
Toshiba: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... plid=53421

Hvis du lurer på forskjellen mellom disse to så er det blant annet en del bedre sortnivå på Plasma tvèn, det vil si at sort er nesten helt sort og du mister ikke like mange detaljer i mørket. Toshiba Tvèn ser ut som en god LCD-Tv og har også bra synsvinkel til LCD å være, den har IPS-Alpha panel som har 178 graders synsvinkel, det vil rett å slett si at du kan se på tvèn 178 graders vinkel uten å miste bildekvalitet. Ellers er forskjellen at Toshiba har Full-HD, som nevnt over, du ikke trenger i denne sjermstørrelsen.

I skjermstørrelsen 40-42" er Panasonic 42PX-70 og Samsung LE40M86BD, Toshiba 42Z3030D og Sony KDL-40T3500. Samsungen er god, men du må helt klart kalibrere den da bildet bare er en "mølje" i starten, den sliter også med litt hakking.

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=86622
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... plid=56089
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=85765

Som du ser er det en jungel der ute, det er mange bra flatskjermer, med dette er modeller som utmerker seg spesielt og som gir svært mye for pengene.

Så til ditt bruksområde ville jeg gått for plasma, men åssen det blir på pcèn er jeg usikker på. Den modellen som gir mest for pengene er foreløpig Panasonic 42PX-70. Så da får du vurdere hvilken skjermstørrelse og hvilken modell som du tror passer deg best, men dette er ihvertfall det jeg syntes.

Angående ditt spørsmål om prisutvikling på tv apperater så vil det synke, spesielt de større skjermstørrelsene, dette grunnet at "folkemodellene" blir stadig større. I starten var 32" folkemodellen, så litt senere 37" og nå ligger den på ca 42"+, alt etter som prisen synker. Desutten er det nye skjermteknologier som OLDE, SED og Laser-TV som er på vei inn i markedet som presser prisene ned, men når det kommer er uvisst, les mer om dette her: viewtopic.php?f=8&t=10260

Ønsker deg lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2008 10.51.51 #5 av 6
Postet av: Twincepto
@Tommy: Takker for meget gode råd og eit langt og godt innlegg!

Av dei skjermane du har lista opp blir det vel ganske opplagt kva eg sannsynlegvis kjem til å velge, Panasonic 42PV-70. Ser at du skriv PX-70 i innlegget ditt men samtidig linker til ein PV-70. Men såvidt eg har forstått så er det samme tv-en, med den forskjellen at PX har ein tvdekoder som ikkje vil fungere med norsk bakkenett og som med andre ord ikkje har noko for seg i norge. Grunnen til at dette er eit opplagt valg er i grunn prisen. NetOnNet har tildømes denne skjermen til salgs for 9790,-. Ser ikkje noko anna enn at dette må være eit opplagt kjøp når 32"-skjermane du lista opp berre ligg ein tusenlapp under i pris. (Sjølv når ein tar høyde for om mulig litt betre spesifikasjonar på 32"-skermane)

Før eg kjøper vil eg dog forsikre meg om eit par ting spesifikt til denne skjermen.
Fint viss det er nokon som har denne skjermen (Panasonic TH-42PV-70) og kan fortelle litt om følgande:
1. Korleis er denne i forhold til andre plasmaer med tanke på lys / refleksjon?
2. Hadde også våre greit å visst korleis det faktisk vil fungere å koble ein datamaskin til denne maskinen og sjå DivX / Xvid?
3. Korleis fungerer spelmaskinar på skjermen? (GameCube / Wii)
4. Kva er forskjellen på PV-70, PV-70E, PV-70FA og resten av dei mulige PV-70-modellane dersom det er nokon?

(Har til slutt eit litt generelt spm som eg kom til å tenka på. Er LCD-tvskjermar utsatt for døde pixlar på samme måte som dataskjermar? Er dette i så tilfelle vanlig på LCD-tvskjermar? Reknar med at det ikkje er noko tilsvarande problem med plasma?)

TwinCepto
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2008 08.20.44 #6 av 6
Postet av: Twincepto
bump
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar