Logo

Flate fronthøyttalere

Skriv et svar
01.02.2008 23.04.07 #1 av 9
Postet av: gvalstad
Hei folkens

Jeg lurer på om noen av dere kjenner til dls høyttalere - de har noen flate som kanskje kan passe inn i ett hjemmekinosystem? Både foran og bak kanskje?

Skal brukes mest til film ,men også til musikk fra Metallica til Vivaldi.

Står lite om dem - men her er litt info:
http://www.dls.se/sv/home/prod.html?produkt=sv_545



Noen andre forslag? Hvit er den foretrukne fargen - det er flere enn meg som bruker stuen...

Pris vet jeg egentlig ikke - men maks 10-15k?

Geir Olav
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2008 00.25.20 #2 av 9
Altså fem inn-wall høytalere til maks 15 tusen, evt litt stilige designhøytalere? Hva slags forsterker/reciver bruker du?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2008 09.35.48 #3 av 9
Postet av: gvalstad
Jeg har en senter som duger - men trenger front- og bakhøyttalere. Altså 4 stk - og ja - de må visst være stilige

Satser vel på denon avr 3806 ev 4806 som reciver.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2008 16.14.39 #4 av 9
Ok, da ville jeg tatt en lytt på Dali Mentor LCR, hvis den er nogenlunde lik Dali Mentor 1 er denne helt klart å anbefale. Den har en fin og definert bass og kan sies å være noe tilbakelent i toppen. Se produktet her:
http://hifiklubben.no/produkter/hoeytta ... e_sort.htm

Og kanskje disse her som bakhøytalere for å holde budsjettet:
http://hifiklubben.no/produkter/hoeytta ... _soelv.htm

Andre alternativ er B&W FPM4 kombinert med FPM2, disse har en noe mer åpen mellomtone og har en ganske nøytal lydsignatur, men mangler litt i bassen. Mer om produktet her: http://hifiklubben.no/produkter/hoeytta ... _soelv.htm

Har desverre ikke erfaring av produktet du nevner, Det beste er selvfølgelig at du tar med deg en CD du kjenner godt og hører selv på forskjellige kombinasjoner.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2008 16.31.46 #5 av 9
Postet av: gvalstad
Takk for svaret - jeg har tenkt å teste Dali Mentor LCR og B&W FPM # ja.

Det ser også ut som jeg kan gå for "bokhyllehøyttalere" - og da blir det vel mer å velge i. Tenker da spes på B&W 705 s (dersom de kan sette i en hylle) i front. http://hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/smaastativ/bw_705_hoeyttalere_sort.htm Eller kanskje Dali Mentor?

Tror budsjettet sprekker uansett - men kan jo kjøpe kun gode front nå og heller spare til bakhøyttalere i samme kaliber. Har lyst på brukbar lyd og heller beholde systemet en god stund.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2008 19.07.06 #6 av 9
Syntes det virker som ett fornuftig valg, de høytalerne du har valgt ut er meget gode stativhøytalere. Anbefaler deg også å høre på CM1, gir meget mye godlyd for pengene. Som bakhøytalere kan du da tilfløye med noen dipole høytalere for bedre spredning av lyden: http://hifiklubben.no/produkter/hoeytta ... e_sort.htm

Supplerer du med en sub, så har du ett meget godt oppsettet til en reletaivt billig penge. Har ikke fått hørt på DS3 ennå, men skal få gjort det om ikke altfor lenge.

Så hør på masse forskjellige kombinasjoner, så slipper du å angre senere. Du kan også låne med høytalere hjem fra Hifiklubben for å høre hvordan lyden blir hjemme.

Lykke til, og kom gjerne med en tilbakemelding på hva du syntes om de forskjellige alternativene.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2008 21.27.30 #7 av 9
Postet av: gvalstad
Dipole? Hvordan skal de plasseres da? Side eller bak? I ørehøyde?

Vet du om B&W 705 egner seg i hylle og nærme vegg?

CM1 har "luftehull" bak mens 705 har den i front - har det betydning for plasseringen tro?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2008 23.14.57 #8 av 9
Kjører du 5.1 (0) skal du ha dem bak, ha dem litt over ørehøyde da det blir for direkte og ha dem i lik høyde som øret. Ca 60 cm+ over er anbefalt, men dette kommer også ann på personlige preforanser og rom. Med dipole høytalere kan man få lyd i to forskjellige retninger samtidig og det blir derfor en bedre spredning av lyden.

Bakveggen fungerer som enslags forsterker eller booster om du vil for bassen, og mange små høyttalere kan lyde fyldigere når de stilles inntil veggen. Meningen med å ha bassporten forran er da at det skal være litt enklere å plassere i små rom og bassen blir ikke like boomy når du plasserer dem for nære bakvegg. Så da vil jeg tro at B&W 705 egner seg bedre ved plassering i en hylle enn ved feks CM1, men har du litt avstand fra vegg er det nesten likegyldig. Må sies at jeg har sansen for CM1, les gjerne denne testen jeg har lagt ut av CM7, bortsett fra bassen så er de nærmest identiske; gir deg kanskje en liten pekepinn: viewtopic.php?f=34&t=10026

Så siden du er så usikker på plassering, lån med deg noen høytalere og hør hvordan dette fungerer i din egen stue. Ditt eget øre er alltid den beste kilden :wink:

Hvor stort rom har du?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2008 00.05.27 #9 av 9
Postet av: gvalstad
Rommet er L formet - ca 45 kvm til sammen vel. Det blir vel 5.1

Tanken er visst å sette dem inn i en bokhylle, men det blir litt plass til luft bak (ca 5cm) Hvor mye som trengs er vel ikke lett å gjette.

Fronthøyttalerne må litt opp i høyden for å få lyden forbi sofa osv og da kan en bokhylle passe fint.

------------------

Budsjettmessig kan det vel ende med kun fronthøyttalere nå og jeg kan bruke de som står bak videre (CerwinVega clsc 10)

--------------
Jeg må nok ta meg en tur til Hi-fiklubben for å lytte - tusen takk for mange nyttige tips!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar