Logo

Filmer i 16:9 på NRK1/2 vises ikke riktig på 16:9 LCD

Skriv et svar
14.08.2006 20.39.38 #1 av 5
Postet av: Epiktet
Heisann!

Jeg har kjøpt meg en 32" LCD og lurer på hvorfor filmene på NRK1 og NRK2 ikke kan vises i 16:9 på TV'en? På TV2 går dette automatisk og bildet fyller helt ut i kantene når sendingene går fra vanlig 4:3 til 16:9.

På NRK forblir sendingen i letterboks, selv om det står på nrk.no at sendingen er i 16:9.
Bildet har svarte striper oppe og nede, og i tillegg svarte striper på høyre og venstre side.

Jeg har analoge Canal Digital-signaler. Kan det være her problemet ligger? En kamerat har digital dekoder og der vises 16:9 riktig, også på NRK1 og NRK2.

Har testet innstillinger på TV'en uten resultat. Alt dette funker jo fint på TV2s filmer og fotballsendinger.

Terje
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2006 20.53.11 #2 av 5
Postet av: Rune
Her høres det ut som kabelselskapet ikke sender med et signal som forteller TV apparatet at det er en 16:9 letterbox sending. Da skal nemlig apparatet automatisk zoome.

Siden det fungerer på TV2, kan det vel heller ikke være TV apparatet.

Dette fungere iallfall fint på analogt CD nett i Oslo (frogner)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2006 21.29.37 #3 av 5
Postet av: Epiktet
Sitter og researcher litt selv, og selv om det ikke går helt klart frem av teksten som NRK har lagt ut, så har jeg en følelse av at automatisk 16:9-visning ikke fungerer med mindre man har digital dekoder:

NRK Infoside for widescreen

Noen andre som opplever det samme? Altså, funker på TV2 men ikke på NRK?

btw: SVT1 og SVT2 fungerer også finfint! Bare NRK som ikke er på stell.

Kanskje noen som har peil på dette kan forklare om det er en forskjell på måten NRK og TV2 sender 16:9-sendinger?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2006 20.43.00 #4 av 5
Postet av: Tannoy
"Epiktet" skrev:Sitter og researcher litt selv, og selv om det ikke går helt klart frem av teksten som NRK har lagt ut, så har jeg en følelse av at automatisk 16:9-visning ikke fungerer med mindre man har digital dekoder:

NRK Infoside for widescreen

Noen andre som opplever det samme? Altså, funker på TV2 men ikke på NRK?

btw: SVT1 og SVT2 fungerer også finfint! Bare NRK som ikke er på stell.

Kanskje noen som har peil på dette kan forklare om det er en forskjell på måten NRK og TV2 sender 16:9-sendinger?


Samme greia hjemme hos meg. NRK kommer i hytt og gevær...analoge signaler. Vet ikke helt som gjør det, men Rune er nok inne på noe, det virker som TV en ikke får beskjed om at bildet skal vises i 16/9.
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2006 18.51.20 #5 av 5
Postet av: Bobben
Analoge NRK sendinger i kabelnett og bakkenett sender ikke anamorfisk widescreen. NRK analogt sender 16:9 programmer/filmer som 4:3 letterbox (sort stripe oppe og nede).

Det er mulig å sende analog WSS informasjon i linje 23 (også kalt PAL+) men det har sin ulempe siden det finnes DVD recordere som tolker WSS signalet som kopibeskyttelse og nekter å gjøre opptak.... Det sendes ikke WSS på NRK i analogt bakkenett. Sannsynligvis heller ikke i analoge kabelnett siden det alltid sendes 4:3.

For å få "ekte" widescreen skal man motta NRK digitalt og benytte scart. I digitale mottagere styres formatet via pinne 8 i scart pluggen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar