Jeg kjenner meg igjen i en del av det trådstarter skriver:
Først og fremst kommer man til et punkt der man har lest mange nok tester til at man ikke lenger gidder å pløye dypt i mer enn en og annen spesiellt interessant test der man tilfeldig vis kjenner skribenten veldig godt personlig, sitter med det testede produktet selv, eller på andre måter har spesiell grunn til å lese akkurat den testen. Jeg er simpelt hen gått litt lei av tester. Så lei at jeg knapt gidder å lese hele testene av våre produkter en gang. Dette har nok ikke noe med Fidelitys kvalitet å gjøre, men snarere at på ett eller annet punkt begynner mye av det som står i et blad som dette å bli til dels gammelt nytt når det kommer på trykk. I hvertfall for oss som følger litt ekstra godt med.
Videre vil jeg si at om man deler samfunnet i tre: Svært interessert, ikke uinteressert og totalt uinteressert blir også valget av stoff enkelt. Når man imidlertid har med et samfunn å gjøre der ingen egentlig faller inn i noen av de kategoriene men alle finner sin unike plass ett eller annet sted og ingen leser Fidelity av nøyaktig samme grunn begynner kabalen å bli kompleks. Det er vel noe av dette som er så positivt for Fidelity å få tilbakemelding på. De kan jo ikke snu seg direkte mot en person og tilpasse bladet til ham, men de kan justere seg mot et spor ved hjelp av 100-vis av innlegg som mener noe om dem.
Mudikkstoff har de vel simpelt hen vært flinke til å ha med. En av mine kolleger har forresten startet et musikkrelatert prosjekt sammen med Fidelity der vi ønsker å knytte sterkere bånd mellom musikken og de hifi-interesserte. Hva som kommer ut av dette skal bli spennende å se.
Måten en artikkel bygges opp på må finne et slags repeterende mønster etter at man har skrevet flere tusen artikler om samme temaet opp gjennom årene. Om man er på jakt etter godt lesestoff men egentlig er lei av å lese om hifibokser så tror jeg svaret gir seg selv.
Om Hegel og Krell så kan man mene mye, men Krell KAV 400i har jo lenge vært en referanse for Fidelity. Ikke på den måten at dette er det beste de vet om, men simpelt hen fordi de fleste i redaksjonen kjenner denne spesiellt godt. Hegel ligger fortsatt lavt i pris i Norge sammenliknet med andre land mens Krell koster 35k her og 16k i USA. Med andre ord er det vel ingen revolusjon så lenge vi har med et billig produkt fra et sterkt prestisjemerke (uten at jeg da har uttalt meg om hva jeg synes om denne) og en nyutviklet up-and-coming utfordrer.
Når de strekker seg til å kalle et produkt bedre enn et annet på alle punkter, og samtidig har understreket at dette "normalt" ikke forekommer vil jeg vel si at det er en måte å inrømme at den gamle referansen har vist seg gjennomgående så mye dårligere uansett hva man kobler den mot at den faktisk må se seg gjennomgående slått. Utifra min lille kjennskap til de to produktene synes jeg det er voksent av Fidelity å utfordre sin integritet ved å være så dønn ærlige, for det er simpelt hen en helt korrekt konklusjon de har kommet med her.
Duellen CJ og DP må vel sees i lyset av historien forut for selve testen. Nå kjenner jeg ikke noen av disse produktene godt nok til å kunne trekke noen konklusjon basert på resultatet av testen, men jeg vet av erfaring at når de trommer sammen større deler av redaksjonen for å finne ut av ting så er det fordi de er vesentlig grundigere enn sine konkurrerende tidsskrifter. De konklusjonene de da kommer frem til er ikke alltid helt i tråd med mine meninger om ting, men det er definitivt noe sant i dem.
Men så tenker jeg om ditt innlegg: Når et blad klarer å vekke så sterke følelser i deg så skal det mye til at du ikke kjøper neste nummer. For min del venter vi 4 tester av Oberon-forsterkerne i Juni, en av dem i Fidelity og selv om jeg har stor respekt for de andre, og i tillegg at Fidelity kanskje er det bladet som trigger ferrest kjøpere, gleder jeg meg helt klart mest til å lese denne testen, ikke minst fordi vi fra denne kanten som regel får et rikt språk, gode bilder og en seriøs og helhjertet vurderuing, kanskje i enda større grad enn hos noen av de andre bladene.
...men det er jo akkurat det som er Fidelitys rolle i bransjen. De skal vekke følelser!
MVH
Jørn Rune Kviserud
Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo