Logo

Fase feil Yamaha RX-V1900

Skriv et svar
29.08.2009 18.58.13 #1 av 9
Postet av: Runner
Har nettopp fått nye høyttalere i hus og koblet de opp i går kveld. Da jeg kjøre romkorreksjon får jeg feilmelding Reverse wiring-out of phase, på høyre og venstre front høyttaler. Jeg har sjekket ledningene hundre ganger. Og de er koblet riktig. De gamle høyttaerene fikk jeg ikke feilmeldingen på samme forsterker. Men jeg hadde en Yamaha RX-V663 på de gamle høyttalerene mine før og da fikk jeg samme feilen når jeg kjørte YPAO. Det jeg gjorde da var å bytte reciver til RX-V1900 og problemet var løst.

Jeg har ikke lyst til å bytte reciver nå fordi jeg er veldig fornøyd med Yamaha'en. Har forresten tatt batteri testen nå, og det er ikke feil på terminering/innvendig kabling i høyttalerene.

Jeg har mange forskjellige teorier selv, tenker på blant annet akustikken i rommet er ikke helt perfekt, med mange harde flater som kan gi reflekser som kan føre til feil målinger. Høyttalerene har bakovervendt bassport, kan de stå for nære veggen. Høyttalerene er ikke innspilt ennå, kan dette ha noe å si. Jeg har hørt at subwooferen kan påvirke feilmålinger, men jeg har forsøkt både med og uten sub'en tilkoblet, men samme resultat.

Vet det er mange som har erfart samme problemet, jeg har lest om det på forum før. Er det noen som har noen gode ideer/løsninger på problemet?
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2009 20.37.40 #2 av 9
Postet av: HenningHG
Da har du feilsøking jobb foran deg. Kan skje ar det er feil med høytalerene præv og bytt +/- på den ene ok kjør rom koreksjon. Hvis feilen er der enda sett den første tilbake til orginale plaseringen så snur du +/- på den andre. Og kjør romkoreksjonen en gang til får du feilen da så kan du kjøre en og en høytaler med og uten bytte av +/-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2009 21.18.58 #3 av 9
Postet av: Runner
Jeg har forsøkt med et AA batteri på terminalene. Høyttaler membranene går da utover med korrekt + og - plassering. Og innover ved + på minus og - på pluss. Det mener jeg bør være indikasjon nok på at innvendig kabling/terminering er korrekt ifra fabrikken.

Som jeg skrev har jeg hatt problemer med dette før på en annen forsterker. Jeg mistenkte også da at det kunne være en feil på høyttalerene. Men det var det ikke, siden bytte av forsterker løste problemet. Det er klart at det kan ha blitt en feil på forsterkeren min. En kamerat av meg har også samme "problem" på sin RX-V3800. Jeg nekter å tro at vi er de eneste i Norge som har opplevd dette.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2009 23.09.38 #4 av 9
Postet av: Runner
Ok da har jeg gjort følgende for å se om problemet lot seg løse. Jeg tok en fabrikk reset på reciveren. Fjernet all kabling, og gjorde alt på nytt. Sjekket nøye slik at jeg er 100% sikker på at + og - er koblet riktig. Tok en ny måling med kun frontene og vinklet de direkte mot målemikrofonen. Reciveren får samme resultat "out of phase". Dempet bassporten, tok en ny måling, samme resultat.

Jeg er sikker på at absolutt fase er korrekt, dvs kablingen er riktig. Så da er spørsmålet om jeg skal koble + på - og - på + for og oppnå korrekt relativ fase i lytteposisjon. Konklusjonen så langt er at det må være de akustiske forholdene i rommet som gir fase feilen. Neste trinn blir å flytte frontene bak i romme siden jeg ikke får fase feil på bakhøyttalerene.

Jeg setter pris på alle tips, og erfaringer med samme problem!
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2009 23.21.29 #5 av 9
Postet av: Torja
Har du prøvd å bytte fase da for å se hva som skjer da?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2009 08.14.41 #6 av 9
Postet av: Runner
Jeg har ikke det, fordi jeg vet godt at da går romkorreksjonen igjennom uten feil. Jeg gjorde det forrige gang jeg hadde samme problemet med den gamle RX-V663 reciveren min. Og fikk da ingen feil. Men da hadde jeg lyst på en kraftigere reciver og byttet til RX-V1900, kjøre romkorreksjon koblet til med riktig fase uten problem.

Når jeg hører på musikk kan jeg ikke høyre noe faseproblemer i det hele tatt. Vokal og intstrumenter er plasser nøyaktig der jeg er vant til å høre dem, på låter jeg kjenner godt. Vokalen sitter dønn i senter på stereo avspilling. I et oppsett med fasefeil vil man vel ha problemer med å plassere instrumenter og volkal?

Jeg har også vært inne på at det kan ha med innspilling av høyttalerene å gjøre, men den teorien er vel tynn tror jeg. Jeg skal også låne en annen mikrofon i dag hvis jeg har mulighet.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2009 09.03.28 #7 av 9
Postet av: Torja
Kan være jeg er ute på gjordet, hva med å kjøre romkorreksjon med feil kobling siden det da går igjennom for så å bytte tilbake etterpå?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2009 09.16.30 #8 av 9
Postet av: Runner
Hehe! Blir iallefall kvitt feilmeldingen på reciveren, og roet "fase nervene" :lol:
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2009 08.11.34 #9 av 9
Postet av: Runner
Ville bare skrive om konklusjonen jeg fant ut etter hvert. Jeg er klar over fra tidligere at noen høyttaler konstruktører bruker fasevendt mellomtone, iforhold til bass og diskantelementene. Jeg sendte derfor en mail til den norske imoportøren, som bekreftet mine mistanker. Mine høyttalere har mellomtone i motsatt fase og dette kan "forvirre" Yamahaens romkorreksjon.

Det er mao ingen feil på høyttalerene eller forsterkeren. Det er bare å slappe av å nyte godlyden, som forøvrig er meget bra på dette høyttaler settet.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar