Logo

førstegangs projektor for soverommet.

Skriv et svar
17.03.2008 21.18.52 #1 av 5
Postet av: HondaS2000boy
Hei.

Jeg er for tiden student i Oslo.
Har en 32 " lcd tv i stua, men bruker det meste av tiden på soverommet. Tenkte da å kjøpe en projektor istedenfor en tv.
Jeg har aldri hatt projektor før, men ønsker å prøve dette ut. Virker som billig for stort bilde.

Ettersom jeg er student har selvfølgelig prisen noe å si. Har satt et budsjett på 10 000. Har en hvit vegg som kommer til å brukes, men har lest at det beste er eget lerret. Derfor bør dette også medregnes i prisen. Kan gå 500 over budsjett hvis dette skulle være gjeldende. Støy er også en avgjørende faktor. Vil helst ha en veldig stille en da den skal være på soverommet.

Kommer til å henge den i taket. Det er 2.5 meter fra en vegg til den andre. Så når jeg henger en projektor der, så blir det ca 2 meter til selve plassen der lerretet er.

Tenkte å investere i ps3 etterhvert også. Kommer til å spille av dvd og hd filmer fra pc (dvi-hdmi).

Det blir vel 720p som er gjeldende?
1080p er vel dobbel pris?

Hvor stor forskjell er det mellom 720p og 1080p. Det meste av det jeg skal spille av er i 720p, men eventuelt så er vel det mest optimale 1080p når det kommer til spill?

Kan noen komme med tips til komplett utstyr (Projektor og lerret)

takker for svar

ps lerret er på en vegg som er 180 bredt og 150 høyt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 21.43.33 #2 av 5
Jeg gir deg to gode alternativer som er verdt å ta en nærmere kikk på i din prisklasse. Det er Epson TW-700 og Optoma HD-70, Optoma HD-70 er en DLP-prosjektor mens Epson TW-700 er en LCD-prosjektor, hva dette innebærer og hva du burde velge kan du lese mer om her:
http://www.hjemmekino.no/guide/projektorguide.asp

Epson er mer flekibel å plassere, har en bedre pæregaranti og er mer lyssterk. Optoma gir svært mye for pengene og er ett meget godt valg hvis du har en god lyskontroll i rommet. Har ikke sett Epson sin prosjektor ennå, så kan desverre ikke si hvilken av de som er best, men ta deg en tur innom din nærmeste forhandler å se selv om du kan.

Her er en test av de to nevnte produktene:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3760&p=68

Informasjon om produktet og pris finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=105
http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=100

Valg av lerrert kommer litt ann på hvilken prosjektor du har og lysforholdet, velger du en LCD-prosjektor er det forddel med ett grått lerret da de har en lavere gain. Dette gjør også at uønsket lys i rommet ikke vises så godt og det kan derfor være mer lus i rommet før bildet blir for dårlig. Har du en DLP-prosjektor går det også fint med grått, men det gjør slik at man kan skru ned lysstyrken på projektoren, og pæren vil vare lenger.

Skal du ha en Full-HD prosjektor er prisene nå forbausende lave, faktisk helt ned til 12000 kr i disse dager. Men se deg ikke blind på oppløsningen da det er andre faktorer som er vel så viktig, kontrast, sortnivå, støy og fargegjengivelse er vel så viktig og med en normal sitteavstand så er det også her vanskelig å skildre de to oppløsningene fra hverandre, men man begynner å se ett visst brytningspunkt litt avhengig av hvor stort lerret du skal ha og sittevastand.

Men det beste er alltid å dra for å se selv slik at du finner hva som passer deg best, ta gjerne med på hjemlån hvis butikken tilbyr dette, eller benytt deg av angreretten hvis du ikke er fornøyd. Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2008 13.17.45 #3 av 5
Postet av: HondaS2000boy
Takk for flott svar.

Var ned på Hi-fi klubben Marcus Thranes gate idag å kikket på noen. Han jeg snakket med anbefalte full hd fordi bilde var merkbart bedre (0,7 kontra 2 megapixels eller noe).

Jeg ble anbefalt Optoma HD 73 (9990) som er en 720p projektor eller Optoma HD80 (18990) som er en full HD projektor.

Full HD høres fancy ut, men har ikke råd til å betale dobbelt for det. Kan klare å spare opp til en av de billige full HD projektorene som har kommet. Noen tips?

På Hi-fi klubben fikk jeg demonstrert Transformers (dvd versjon) og det ga kjempebra bilde (Infocus in78). Men der hadde de en dvd spiller med oppskalering av bilde (kosta jo 6000 bare den).

Er dette lurt å kjøpe i tillegg. En dvd-spiller med oppskalering og eventuelt hvor mye koster dette?

Veggen lerret skal være på er 180x180 (4:3 lerret eller?). Tips til forskjellige lerret. Han på hi-fi klubben anbefalte en med fast ramme eller noe, men den kosta jo 5000?????.

Projektoren vil stå litt over 2 meter (210 eller noe) fra veggen. Hvor stort bilde vil jeg ca få da?
Når det kommer til lyd så bruker jeg for øyeblikket et logitech z3 pc anlegg. Har ikke plass til noen svære høyttalere? Noen som har erfaring med små høyttalere (plassere på vegg eller noe?

Kan noen sette opp en liste over hva jeg burde kjøpe i første omgang. Med tanke på pris og kvalitet. Blir vel projektor og lerret som er det viktigste å kjøpe. Og eventulet hvor jeg bør kjøpe det. Trenger også et takfeste for projektoren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2008 14.24.39 #4 av 5
Postet av: boly
Foreslår dette oppsettet:

http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1837
http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1801

Her får du en av de beste projektorer med lerret på 180 cm. Det følger også med 3 års lampegaranti.
Dvd spilleren er sonefri og kan oppskalere til 1080p.

Send de en mail og spør om du får en pakkepris på PJ med lerret, dvd spiller og hdmi kabel.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2008 16.03.39 #5 av 5
"HondaS2000boy" skrev:Takk for flott svar.

Var ned på Hi-fi klubben Marcus Thranes gate idag å kikket på noen. Han jeg snakket med anbefalte full hd fordi bilde var merkbart bedre (0,7 kontra 2 megapixels eller noe).


Full-HD har en oppløsning på 1920*1080P, altså 2073600 bildepunkter, eller lettere sagt cirka 2 millioner. HD-Ready har en oppløsning på hovedsakelig på 1280*720 som da er 921600 bildepunketer, eller lettere sagt cirka 1 million. Det finner andre varianter av den sistnevnte som feks 1024*768 ( som da blir 0.7MPX) som du sier, og 1366*768.


Jeg ble anbefalt Optoma HD 73 (9990) som er en 720p projektor eller Optoma HD80 (18990) som er en full HD projektor.

Full HD høres fancy ut, men har ikke råd til å betale dobbelt for det. Kan klare å spare opp til en av de billige full HD projektorene som har kommet. Noen tips?


Som sagt tidligere, ikke heng deg opp i oppløsningen. Det er mange andre faktorer som er vell så viktig, skarpheten bestemmes også av bildebehandlingen. Det hadde vært spennende å se hvordan den billigste Full-HD prosjektoren til Epson som koster i underkant av 14 tusen, men vet ikke om noen butikker som man kan se denne i.

På Hi-fi klubben fikk jeg demonstrert Transformers (dvd versjon) og det ga kjempebra bilde (Infocus in78). Men der hadde de en dvd spiller med oppskalering av bilde (kosta jo 6000 bare den).

Er dette lurt å kjøpe i tillegg. En dvd-spiller med oppskalering og eventuelt hvor mye koster dette?


Du får DVD-spillere med oppskalering til 1080P får rundt tusen lappen, men det hadde jeg heller holdt meg til PS3 som gjør en like god jobb og i de aller fleste tilfeller bedre enn spillere i den prisklassen, men ett visst brytningspunkt er det.

Veggen lerret skal være på er 180x180 (4:3 lerret eller?). Tips til forskjellige lerret. Han på hi-fi klubben anbefalte en med fast ramme eller noe, men den kosta jo 5000?????.


16:9 er det du skal ha, les mer om dette her:
http://www.hjemmekino.no/guide/anamorph.asp

Projektoren vil stå litt over 2 meter (210 eller noe) fra veggen. Hvor stort bilde vil jeg ca få da?
Når det kommer til lyd så bruker jeg for øyeblikket et logitech z3 pc anlegg. Har ikke plass til noen svære høyttalere? Noen som har erfaring med små høyttalere (plassere på vegg eller noe?


Det spørs jo hvilken prosjektor du skal ha, men det kan du regne ut på produsentens hjemmeside med en prosjektor kalkulator


Kan noen sette opp en liste over hva jeg burde kjøpe i første omgang. Med tanke på pris og kvalitet. Blir vel projektor og lerret som er det viktigste å kjøpe. Og eventulet hvor jeg bør kjøpe det. Trenger også et takfeste for projektoren.


Prosjektor og lerret i første omgang ja, deretter blir det ett eventuelt takfeste hvis du ikke har noe annet. Deretter ville jeg satset på en god kilde som PS3 etterhvert hvis økonomien er stram. Kabler må du også huske på. Kvalitetsforskjellene på digitale kabler er svært små, men skal du benytte deg av kabler lengre enn 10 meter, bør du legge litt penger i det.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar