Logo

Får bare 4:3 gjennom nyinnkjøpt DVD opptaker

Skriv et svar
01.04.2008 16.12.19 #1 av 5
Postet av: tdale
Jeg fikk min Sony RDR HX950 DVD opptaker i dag. Jeg koblet den til tv med HDMI kabel, og koblet satelittuneren til tv med scart, og til opptakeren med scart (har ikke HDMI på tuneren).

Alt virker forsåvidt greit, men når jeg ser på tv gjennom opptakeren, altså når jeg velger HDMI inngangen på fjernsynet, så vises bildet i 4:3 format, der alt blir smalere enn normalt. Det tyder altså på at bildet egentlig er wide, men blir trykket sammen. Velger jeg AV-1 inngangen, altså scart, så funker alt fint med "wide" innstillingen på fjernsynet.

Jeg valgte 16:9 tv i setupen på opptakeren....men er det noe annet jeg må gjøre?

For øvrig: Jeg er litt grønn på dette med 1080p og i... den sto innstilt på i, men kan jeg bare velge p hvis jeg vil, eller er det kun når jeg ser på DVD at det er hensiktsmessig....?

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.04.2008 18.01.16 #2 av 5
Postet av: Rune
Ville satt den til å kjøre 576i eller p ut.

Pga av at man ofte mister formatkontrollen med oppskalering bruker jeg det ikke på dvd opptaker eller receiver.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.04.2008 18.37.31 #3 av 5
Postet av: tdale
Fikk ordnet det så den viser korrekt bilde.

576.....det høres jo stusselig ut..men det er jo det formatet tv-sendingene er i.....

Men hva gjør fjernsynet med det signalet? Oppskalerer det til 1080? i stedet for at opptakeren gjør det?

tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.04.2008 19.31.24 #4 av 5
Postet av: Rune
"tdale" skrev:
Men hva gjør fjernsynet med det signalet? Oppskalerer det til 1080? i stedet for at opptakeren gjør det?

Det oppskalerer til TV'n sin oppløsning. Er det en Full-HD vil det blir 1080p.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.04.2008 20.29.48 #5 av 5
Postet av: tdale
Jeg har 1080 tv. Så du sier altså at fjernsynet gjør en bedre jobb med oppskaleringen enn dvd-opptakeren?

Hva med en surround receiver?

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar