Logo

Et vanskelig tv valg...

Skriv et svar
03.12.2008 22.30.59 #1 av 6
Postet av: steamy
Hei...har tenkt og grubla over ganske mange tv`er nå i det siste...men jeg får ikke bestemmt meg!!!
Valget står mellom disse tvene.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375483 Sony Bravia 40" LCD-TV KDL-40W4500

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=376416 Sony Bravia 46" LCD-TV KDL-46W4500

http://www.home-entertainment.toshiba.c ... howBy=size 42" Regza XV Series42XV555D

Er også noen flere tver men er vel de der jeg har sett mest på.

Etter den jeg har sett så er det vel 24fps på alle de tvene. 100hz er jeg litt usikker på om jeg trenger på lcd tv? er det nødvendig?
Er den sony 46" utstyrt med Motionflow 100Hz? og er det noe forskjell på vanlig 100hz tv og Motionflow 100Hz?

så er jeg litt usikker på størrelsen. Har tenkt til å ha den tven jeg kjøper nå ganske lenge så jeg vil ikke kjøpe for "liten" tv:P
er det store forskjeller mellom 40" vs 42"/46"? Sitter 3-3.5m fra der tven skal stå.
Har sett at 40" til sony har fått veldig god omtale, og 46" har fått noe negativt ang clouding på bildet? hva vil det si?

Hvis det er noen andre tver som er like gode til ca samme pris er det fint om dere gir meg en link?:) Samsung har vel en del brae tver?:)

Tusen takk for alle svar:)
mvh
Steamy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 10.38.20 #2 av 6
Postet av: Cato84
Jeg har Toshiba sin 46xv555d og er meget fornøyd med den. Har ikke fått optimalisert bilde på den enda, da jeg ikke har funnet noen som har lagt ut innstillinger og heller ikke hatt tid/ork til å begynne selv! Men med CD sin HDdekoder så fungerer den utmerket og er meget fornøyd med bilde på f.eks Discovery HD med rett ut av esken innstillinger enda:)

Vet ikke noe om de andre tvene da, men det gjør vel sikkert noen andre her inne!

Jeg sitter ca. 3m ifra tven og gikk for 46", mest fordi jeg hadde lyst på en stor TV må jeg innrømme. Men i etterkant så er jeg veldig glad jeg ikke gikk for en mindre. Av og til så kunne jeg tenkt meg større skjerm(sjeldent). Men det kan ha med sammenheng med et par kompiser som har prosjektorer da!

OT: Si ifra hvis noen har samme tv og har lyst til å dele innstillinger! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 14.49.48 #3 av 6
Postet av: steamy
ok. mye ga du for den tven?:)

Og en annen ting....er det stor forskjell på tver med eller uten motionflow 100hz? blir bildet dårligere på de tvene som ikke har det? da tenker jeg mest på film og spilling( ps3)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 20.51.42 #4 av 6
Hei Steamy!

Ja, det evige spørsmålet om hvilken TV man skal velge i denne jungelen er alltid vanskelig. Ser at du har en del spørsmål, alle disse er besvart i denne guiden så anbefaler deg å lese den for mer informasjon angående dette:
viewtopic.php?f=8&t=10981

Jeg vil anbefale deg å se på disse modellene i din prisklasse; Sony W4500 og Panasonic PZ80:
Jeg har ikke sett W4500 annet en ved Fifa fra PS3 og det imponerte, men skulle helst ha sett en film etc. Men har sett W4000 og syntes at Sony W4000 er en meget god TV, den gir ett nøytrallt bilde og fargene er mette og gode. Detaljnivået er også godt og jeg kunne se alle mursteinene i husene som ble vist på testvideoen. Ellers er sortnivået og fargegjengivelsen god. Den har også innebygd mottaker for Riks-TV. Innstalleringen går her ganske lett og den innebygde mottakeren gjør en god jobb, det enewste du må kjøpe er en CA-Modul som du putter inn i "service" slotten på siden av TV`en.

W4000 har fått noe som heter Picture Frame som gjør at du kan vise bilder når TVèn ikke er i bruk, hvis det er av interesse. Menysystemet ser veldig likt ut som menysystemet som er i PS3 og er enkelt å bruke. En annen ting som er vert å merke seg er at du kan skru av Sony lyset og ett annet lite pluss i mine øyne er at bordstativet er dreibart. Desigmessig syntes jeg personlig at den er ganske lekker. Jeg liker egentlig denne Sony TVèn bedre enn Samsung A656 som har blitt så populær i det siste, men jeg foretrekker Sony W4500 grunnet at fargene til Sony er mer naturlige og nøytrale enn det Samsungen har. Sonyèn er også hakke mer detaljert enn det A656 er. Det er dog mindre refleksjoner i Sony W4500 da displayet er matt, mens Samsung A656 er mer "glossy" (Ultra Clear Display) og vil derfor reflektere mer. Ikke så mye å si det sistnevnte, men er mer smak og behag. Ultra Clear Displayet gjør slik at sortnivået virker bedre, men er ikke nødvendigvis det. Samsungen skal ha pluss for fint design og at den gir mye for pengene, men i mine øyne syntes jeg at Sonyèn er hakket vassere. Hvis du skal se på en Samung ville jeg heller sett på den nye 7-serien med LED-bakgrunnsbelysning, eneste negative med denne er at den skal ha en del input lag (30-60Ms) ved spilling, noe som er alt for mye. Ellers er det en fantastisk god skjerm etter det jeg har fått sett.

Når det gjelder Panasonic PZ80 imponerer også denne med na turlige farger og med ett godt sortnivå, har ikke fått sett den like mye som jeg ønsker, men den virker svært bra. PX80 serien er ihvertfall svært bra og gir mye valutta for pengeen:

Mer informasjon om produktene finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=629 (40")
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=594

Test av produktet finner du her:
http://dingz.no/php/art.php?id=783948

Men bare for å svare deg på den siste, selvom om jeg har forklart dette i linken. Jeg foretrekker å ha AV 100Hz da det fjerner filmfølesen og og hastigheten blir feil og det virker nesten som filmen går i "fast mode". Ellers har det kanskje noe for seg med sport, men ikke noe jeg har prøvd nevneverdig. Bildebehandlingen er den viktigste faktoren her!

Ellers er det bare å lete seg fram i jungelen av TVèr, men pass opp for butikkfellene!:
viewtopic.php?t=%2010994
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 23.52.17 #5 av 6
Postet av: steamy
takk atter en gang tommy for god info:) Får håpe jeg greier å bestemme meg snart for hvilken tv jeg skal gå for:P Må få gjort det før jul for min nå værende 32" lcd skal jeg gi til min bror i gave:P Og tv må jeg ha i jula pga en god del film titting og forhåpentligvis litt spilling:) men et siste spm tommy! Åssen tv har du? hvor stor er den og hvor langt unna sitter du? er veldig i tvil om jeg skal ha en 40/42" eller 46":S
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2008 14.26.24 #6 av 6
Jeg har ingen TV, solgte den for kort tid tilbake og er derfor i samme situasjon som deg- jakten på den perfekte TV! Hvis rommet og en eventuell samboer tillater det ville jeg gått for en 46" i din situasjon.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar