Logo

Et spm ang bakhøytalere.

Skriv et svar
19.11.2008 15.00.07 #1 av 11
Postet av: steamy
Hei.
Jeg har satt opp 2 bakhøytalere nå på veggen oppunder taket, men et problem er at jeg ikke kan ha sofaen midt i rommet ("kinoen" er forsatt på gutterommet). siden sofaen ikke står med like lang avstad til beggehøytalerne vil det da bli et problem med lyden? litt vrient å forklare men den ene høytaleren er 2-3m vekk fra sofaen mens det andre høytalern er rett over sofan....vil det bli et problem med lyden iforhold til plasering? Eller kommer det til å gå fint etter jeg har fått kalibrert høytalerne? (reciveren jeg har er yamaha RX-V663)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 18.20.21 #2 av 11
Postet av: Atle Torp
Ja, det vil bli bedre etter en kalibrering, men nei, det vil aldri bli like bra som å sitte med lik vinkel i forhold til høyttalerne.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 19.54.43 #3 av 11
Postet av: steamy
ok...det var synd:/ men sånn må det nesten bare bli...hadde det bare vært kinorom så hadde gått ann å møblert litt annerledes. Vil det bli så forskjell at jeg vil bli iritert over det? har brukt en del penger på høytalere, reciver + diverse kabler etc, så jeg vil prøve å få det best mulig:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 20.14.26 #4 av 11
Postet av: Atle Torp
Du sier ingenting om hvilke høyttalere du har, men det finnes høyttalere som egner seg bedre til et slikt oppsett enn andre. For eksempel er Mirage sin Omnisat-serie godt egnet for en slik konfigurasjon. Kanskje også Focal sin Dome-serie vil fungere, men jeg holder en knapp på Mirage. Den har en usannsynlig spredning som vil være til stor hjelp i akkurat ditt tilfelle :D
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 21.23.31 #5 av 11
Postet av: steamy
Ok beklager. Skulle heller ikke ha sagt at jeg har brukt mye penger på høytalere og forsterker for jeg trur det vil bli oppfattet feil her på forumet siden de fleste her har jobb og tjener penger:P det gjør altså ikke jeg, og jeg synes 7000-8000kr for høytalere, reciver og diverse holder på gutterommet:)
Bakhøytalerne mine er fra et JVC micro anlegg så det er nok ikke vits å gi deg noe navn på de siden dem ikke er så veldig gode:P
Jeg trur jeg rett og slett får bare prøve å se hvordan det blir med lyden, og det gjør jeg nok imorgen når jeg får kobla det opp:) Men hvor lang tid tar det å kalibrere høytalere?:) har aldri gjort det før og har derfor ikke peiling:P 10-20timer?

Høytalere:
1x Proson reality c5 (120W, 8ohm, senter.) 2x Proson Reality 10 (350W, 4ohm, Front.) og 2x jvc 80W, 6ohm, bak.
Reciver:
Yamaha RX-V663

Steamy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 21.34.33 #6 av 11
Postet av: Atle Torp
Hvis du vinkler høyttalerne mot der du sitter og ser film vil du slippe unna de største problemene (selv om du skaper et annet, noe som ikke har så mye betydning i akkurat denne sammenhengen).

Vi har alle vært i din situasjon, og jeg selv levde lenge med et myyyye kjipere anlegg enn hva du har nå ;)

Å kalibrere et anlegg med receiverens autosetup tar alt fra to minutter til en halvtime. Med din receiver kan du regne med 5-10 minutter. Hvis du derimot tenker på innspilling av høyttalere og elektronikk kan du bruke det antall timer du selv har skissert.

Lykke til :D
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 22.02.07 #7 av 11
Postet av: steamy
Tusen takk for gode råd:) jeg har vinkla høytalerne mot der jeg sitter, selvom den ene som er nærmest sofaen ikke står like rett ned mot sitteplassen pga at jeg ikke får vinkla den ned så lang jeg vil pga veggen er i veien:P Men jeg får se hvordan det går, så kan jeg komme med en tilbake melding imorgen:)
Men hvilket annet problem får jeg når jeg vinkler dem ned mot sitteplassen?:)

steamy.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 22.16.26 #8 av 11
Postet av: Torja
Jeg har værdt i din situasjon hvor den ene side høytaleren var betraktelig nærmere sitteposisjon enn den andre. Fungerte helt fint. Bare å sørge for at lydtrykket er litt lavere i den som er nærmest og skru opp lydtrykket på den lenger unna. Med en lyd trykksmåler blir dette enklest å få til. Den koster noen hundre lapper. Ellers skal Yamaha receiveren din sitt autoppsett fikse dette på best mulig måte. Men bruk alikavel en runde med test toner manuelt for å ettersjekke om du er fornøyd med lydtrykket der bak. Jeg er fæl til å etterjustere noe på automatikken. Men så har jeg kansje noen egne sære megninger om hva som er bra lyd nivå på bakkanalene :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 22.19.17 #9 av 11
Postet av: steamy
Hehe ok:) Det er fint at andre har vært i samme situasjon også og veit hvordan man kommer best mulig "ut" av den:) Men kunne du sendt meg en link på en lyd trykksmåler?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 23.14.47 #10 av 11
Postet av: Torja
http://www.lsound.no/index.php?side=inf ... =0&id=1445
Finner det kansje litt billigere på andre nettsider. Lykke til.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 08.16.44 #11 av 11
Postet av: roffe
I slike usymmetriske løsninger er det lurt å eksperimentere litt. Jeg fikk for eksempel et opplevd tomrom mellom surroundhøyttalerne (små Canton-satelitter) som ble bedre ved at jeg rettet høyttalerne mot hverandre istedenfor mot lytteposisjon.

Det største problemet jeg tror du vil oppleve med en høyttaler nær og en annen lenger unna er at man lettere oppfatter posisjonen til den høyttaleren som er nær, altså at man vil få et smalere lydfelt på den siden, sentrert rundt høyttaleren og at lydfeltet ikke blir like omsluttende. Du kan eksperimentere med å vinkle denne noe vekk fra lytteposisjonen og se om det blir bedre... Eksperimenter er alltid moro og lærerikt. Og plassering av høyttalere er enkelt og uten risiko, til forskjell fra en del andre festlige eksperimenter man bedriver i verden. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar