Logo

Er forsterkeren for dårlig?

Skriv et svar
02.01.2007 20.56.30 #1 av 14
Postet av: ///AMG
Nylig kjøpt meg et nytt surroundanlegg, i god tro om at min gamle Pioneer VSX-409 RDS ikke skulla ha noen problem med å dra det.
Surroundanlegget består av

Front:
Dynavoice Challenger M-65
Impendans:
4-8 ohm
Frekvensområde:
25 - 32 000 Hz (- 3 dB)
Følsomhet:
93 db
Max Effekt:
250 W

Senter:
Proson 52RR
Impedans : 8 ohm.
Frekvensområde : 50 - 32.000 Hz.
Følsomhet : 91 dB.
Effekt : 120 watt.

Bak:
Proson 51RR
Impedans : 6 ohm
Frekvensområde : 50 - 32.000 Hz.
Følsomhet : 91 dB.
Effekt : 100 watt.


Koblet opp, og forsterkern ga meg "overload" med en gang jeg dro opp litt. Var ikke høyt engang.
Er det noe galt med forsterkeren, eller er den rett og slett for liten?
Er det eventuelt noen som har noen annen anbefaling på reciever til meg?
Ikke slakt meg om det er noe feil, relativt ny i dette:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2007 21.49.56 #2 av 14
Postet av: ///AMG
Litt data på forsterkeren:

Pioneer audio/video multi-channel receiver vsx-409 RDS.
digital signal processor.
dolby digital surround.
Pro Logic 1, 5.1 channel surround.
speaker impedance 8 til 16ohm,
220w max.
5 x 80 w i 8 ohm

Er meget mulig jeg har koblet opp noe feil, så jeg bare lurer om forsterkeren i det hele tatt er kapabel, om jeg skal løpe ut og kjøpe ny, eller om jeg skal skaffe litt hjelp til oppkobling.. :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2007 22.05.28 #3 av 14
Postet av: petre2006
Ikke for å være påståelig, og det er andre som har mye mer peiling enn meg her, MEN: du skriver forsterkern leverer i området 8-16ohm. Jeg ser også en høyttaler i summeringen din som har 6ohm, og en annen i spekteret 4-8ohm. Da ville jeg tro recieveren din får litt for mye å holde på med og spytter ut en effekt som den ikke klarer.

Til dere andre; tar jeg feil her?

Petter

Edit; Husker selv jeg blåste en klasse A forsterker i mine yngre dager med noen 4ohms høyttalere, forsterkeren ville ha 8.. heh
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2007 22.28.23 #4 av 14
Postet av: Soundispower
tja..står jo max 250w på frontene..samme gjør det med mine yamaha..og effekten er 100watt...

forsterkeren min er 7x100rms...
min har gått til +2-3 i volum uten å stoppe....
hva mener du med å dra på litt da?
aldri opplevd at min skrur seg av....
da mener jeg du har gjort noe galt og det skal ikke forekomme så veldig fort egentlig? eller? :oops:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2007 22.41.00 #5 av 14
Postet av: ///AMG
Ikke drar på mye, da mener jeg du godt kan snakke i vanlig/lavt volum og fortsatt høre hva folk sier i rommet. -65dB står det på forsterkeren, om det hjelper noe..
Er en sånn dings bakpå fronthøyttalerene som en kan ta ut og koble som en vil i trekantkobling. 0dB, -2dB, +2dB og +4dB er valgene. Hva er denne god for? Har koblet via Tv/Sat inngangen, eneste jeg fikk lyd i..Men det skal vel ikke ha noe å si, om du kobler på CD in, DVD in, TV/Sat in osv?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2007 02.35.00 #6 av 14
Postet av: Zleepyme
"///AMG" skrev:Litt data på forsterkeren:

Pioneer audio/video multi-channel receiver vsx-409 RDS.
digital signal processor.
dolby digital surround.
Pro Logic 1, 5.1 channel surround.
speaker impedance 8 til 16ohm,
220w max.
5 x 80 w i 8 ohm

Er meget mulig jeg har koblet opp noe feil, så jeg bare lurer om forsterkeren i det hele tatt er kapabel, om jeg skal løpe ut og kjøpe ny, eller om jeg skal skaffe litt hjelp til oppkobling.. :roll:


Det er mulig du har kobler en eller annen +/- kabel på en av høyttalerene feil. Vil anbefale at du går over alle tilkoblinger å ser etter om det kan være noen kabler som er for mye avisolert og kommer bort i hverandre og sånt... Overload/protect hos Pioneer forsterkeren tyder på dette. Veldig sjelden at den gjør det hvis den har for liten effekt...

I utgangspunktet er denne forsterkeren for liten til å få fullt utbytte av gulvhøyttalerne, men du skal kunne spille opp uten at forsterkeren kobler ut. Beste alternativet for mer trøkk, men å slippe å bruke masse lapper på større forsterker, er å supplere med en aktiv subwoofer. Da vil frontene spille bedre fordi subben tar seg av den tunge jobben=)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2007 03.19.14 #7 av 14
Postet av: Soundispower
"///AMG" skrev:Ikke drar på mye, da mener jeg du godt kan snakke i vanlig/lavt volum og fortsatt høre hva folk sier i rommet. -65dB står det på forsterkeren, om det hjelper noe..
Er en sånn dings bakpå fronthøyttalerene som en kan ta ut og koble som en vil i trekantkobling. 0dB, -2dB, +2dB og +4dB er valgene. Hva er denne god for? Har koblet via Tv/Sat inngangen, eneste jeg fikk lyd i..Men det skal vel ikke ha noe å si, om du kobler på CD in, DVD in, TV/Sat in osv?

når du sier -65db, da TRUR jeg du har gjort noe galt i koblinger..

som nevnt over..kikk over at pluss med pluss stemmer og samme på minus og minus.... Dette er noe som er kosearbeid og skal ikke forekomme:)

Har slurvet selv en gang med dette:/ Plutselig jobbet kun den ene høyttaleren og den andre laget en heeeilt anna lyd, type= Diskant! :oops:
kikka bakpå og da sto ene kabeln og var på vei ut av pluggen...

kikk over kabler du! om du har like kabler på pluss og minus så følg dem og ta en liten teipbit på feks pluss og gjør slik i begge ender..så vil ikke du gjøre feil neste gang:)

lykke til :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2007 07.41.20 #8 av 14
Postet av: ///AMG
Dette kan godt hende..Gikk kanskje litt raskt da jeg koblet, og kablene er ikke merket i farger. :oops:

Skal se over dette da jeg kommer hjem fra jobb! Tusen takk for all hjelp! Over all forventning av rask tilbakemelding på dette forumet, tror jeg må henge her litt mer :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2007 11.42.25 #9 av 14
Postet av: boly
"///AMG" skrev:Litt data på forsterkeren:

Pioneer audio/video multi-channel receiver vsx-409 RDS.
digital signal processor.
dolby digital surround.
Pro Logic 1, 5.1 channel surround.
speaker impedance 8 til 16ohm,
220w max.
5 x 80 w i 8 ohm

Er meget mulig jeg har koblet opp noe feil, så jeg bare lurer om forsterkeren i det hele tatt er kapabel, om jeg skal løpe ut og kjøpe ny, eller om jeg skal skaffe litt hjelp til oppkobling.. :roll:


Du må nok ha koblet noe feil, men samtidlig er reciveren ikke kapabel til og levere nok effekt til og drive høytalerene.

220 W max= 40% i varme + 10% til el. dippedutter = 5 x 22 w i 8 ohm.
Tror det bare er Harman/ Kardon og NAD som oppgir ekte watt desverre, av de rimelige merkene.

Er en sånn dings bakpå fronthøyttalerene som en kan ta ut og koble som en vil i trekantkobling. 0dB, -2dB, +2dB og +4dB er valgene. Hva er denne god for?


Med denne kan du finjustere mellomtonen. Du kan senke den med -2 desibel,eller øke den med 2 eller 4 desibel. Står forøvrig i bruksanvisningen til høytaleren....
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2007 11.52.07 #10 av 14
Postet av: Soundispower
men pioneer er da ikke av de rimelige merkene eller ?
for all del du har sikkert rett i det du sier når det står max 220watt..men 40% til varme?

aiai..såg på yamahaen no..står 440watt der..hm..kan kanskje ha en god sammenheng ja.. :oops:
takker for en ny lærdom :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2007 22.17.12 #11 av 14
Postet av: ///AMG
Da har jeg koblet opp alt på nytt. Det hjalp ikke. Så begynte jeg å tenke det kanskje var kilden som var problemet. Byttet fra dvd-spilleren til tv-utgangen, og da fungerte alt kjempefint!
Ble "The Beach" i full surround ikveld, og jeg ble kjempeimponert!
Ikke sikkert forsterkeren klarer å dra alt ut av fronthøyttalerene, men det er mer enn nok for meg. Ihvertfall i denne lille leiligheten..Med tid og stunder kan det jo hende det blir litt utskiftninger men :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2007 22.37.56 #12 av 14
Postet av: boly
Bra det løste seg, du trenger ikke bytte for og få utnyttet potensialet i høytalerene. Har du Pre-Out kan du kjøpe en effekt forsterker og kjøre på bare frontene. Reciveren din får da mye overskudd til og drive resten.

De trenger ikke koste skjorta, det holder lenge med en brukt sak.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2007 23.00.20 #13 av 14
Postet av: ///AMG
Har du noen anbefalinger til hva en slik brukt sak kan være?:)
Har jo pioneer fra før, så hadde kanskje vært greit med samme merke. Den MÅ være i sort utførelse dog..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2007 23.27.04 #14 av 14
Postet av: Soundispower
Var noen Nad 206 eller 216? på avforumet til salgs..ca 2500kr pr stk skulle fyren ha..vakje så dyrt:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar