Logo

Er DVD-brennere bare rot og ikke til å stole på?

Skriv et svar
02.01.2006 04.05.53 #1 av 10
Postet av: Lars-Erik
Jeg blir sprø :-) Har prøvd å lese DVD-opptaker anmeldelser i mange timer, men det er jo bare trøbbel med DVD-opptagere. Platene kan ikke lese på vanlig DVD-spiller, de klarer ikke lese platene selv, de klarer ikke lese DVD-filmer etc etc...

Philips fikk jo det glatte laget. Iallfall 3305 og 3355. Ble for varme (de har jo ikke vifte), klarte ikke lese egne plater etter en stund, klarte ikke lese andre brente plater (fra andre brennere) etc etc... Men mange andre hadde samme problem.

Er dette virkelig så ille? Hvis jeg skal brenne over alle mine gamle VHS'er på DVD så må jeg jo vite at denne kan lese på vanlig DVD-spiller etterpå. En dag ryker jo DVD-opptakeren, og hvis filmene da ikke kan leses på andre spillere (tenk på alle de som sitter med 2-3 år gamle DVD-opptakere, de kan jo sitte på opptak på DVD-R plater som de ALDRI får sett hvis den opptageren ryker...)

Er nesten så jeg vurderer å kjøpe en ekstra VHS og ha i reserve istedet :-)

PS! Fant ingen test av Philips 3320V (DVD-opptager med VHS), den er litt interessant fordi den er laget et annet sted en 3305, 3355 og 3300H, og har andre speks (den er bare +R opptaker dog, men...). Blant annet har den progressive scan som jo er litt interessant (men samtidig kun 27MHZ DAC og ikke 54Mhz, men jeg vet ikke om det betyr mye, er det bare ved avspilling eller ved innspilling?)

Ellers noen andre ikke alt for dyre rene DVD-opptagere (eller VHS combo) som anbefales, og som er kompatible (kan lese alt, alt den lager kan leses), og som ikke blir for varm, men heller ikke har for bråkete vifte (skal ikke ha med HDD)?

Det må da finnes noe som er rimelig men likevel bra (finner dårlig med tester)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 04.10.34 #2 av 10
Postet av: Lars-Erik
Tillegg.... Er det noen ide å ta opp på DVD+RW og så lese denne på PC (men f.eks. DVD Shrink eller noe) for så å brenne den til DVD+R der (men booktype DVD-ROM). Vil det løse problemet med at den ikke kan leses på DVD-spillere.

Eller vil man få problemet med å lese DVD+RW'en fra DVD-opptakeren på PC'en også på disse spillerne som er sære med formatet på platene de brenner.. :-(

Noen av dere som har drevet litt med dette og har noen erfaringer å dele?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 06.52.56 #3 av 10
Postet av: Rune
Av rene DVD opptakere så var det noen som solgte Pioneer DVR-230 til 995,- på januartilbud. (jeg har ikke sett annonsen selv, men jeg ble informert om den av andre)

Den går ringer rundt de fleste Philips.

DAC som er oppgitt er kun for avspilling. (Digital til Analog Converter)
Andre veien blir en ADC.

Når det gjelder kompatibiltet så tror jeg mange ganger at det er brukeren/platen sin feil, men sikkrest er du ved å bruke DVD-R/RW plater. +R/RW er som kjent ikke godkjente DVD plater.

Uansett, vil jeg på det sterkeste anbefale en harddiskspiller. Med 2-3 timers opptaklenge på platene (såfremst de ikke er dual layer) blir det skralt med tid på hver enkelt plate uten å redusere kvaliteten for mye. Det er også veldig greit å kunnne lagre filmene på disken for enkel redigering før man kopierer de over på plater. (fjerning av reklame osv)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 06.55.22 #4 av 10
Postet av: Lars-Erik
Men når jeg brenner DVD+R på PCen så leses da de av alle DVD-spillere? ALtså kan det jo ikke være platene som er problemet her?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 07.00.10 #5 av 10
Postet av: Lars-Erik
Det var forresten BÅDE D/A og A/D som var 10 bit / 27 MHz på 3320V.
Men hvordan fungerer det ved opptak (A/D) egentlig, oversampling er vel for å bedre konverteringen FRA digital TIL analog. Eller gjøres det noe tilsvarende når man konverterer fra analog til digital (ved opptak)?

Uansett gir vel 27 MHz 2x oversampling (hvis jeg har lest FAQene rett)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 11.30.24 #6 av 10
Postet av: Bidd@
"Rune" skrev:Av rene DVD opptakere så var det noen som solgte Pioneer DVR-230 til 995,- på januartilbud. (jeg har ikke sett annonsen selv, men jeg ble informert om den av andre).......


Expert har dette tilbudet.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 19.28.04 #7 av 10
Postet av: EHE
Jeg har selv investert i DVD harddisk opptaker og hadde i utgangspunktet tenkt å kopiere alle mine gamle VHS bånd over til DVD.

Problemet er at DVD opptakeren nekter å kopiere bånd som er kopibeskyttet med macrovision. Så jeg ble derfor ikke kvitt videospilleren i denne omgangen.

Så et lite tips kan være å sjekke om spilleren har problemer med macrovision før du investerer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 19.48.35 #8 av 10
Postet av: Lars-Erik
Alle DVD-opptagere sjekker nok dette. Også den DVD/VHS kombien jeg har nå sjekker dette hvis jeg kopierer fra DVD til VHS (andre veien :-)

Men fra VHS til DVD er det ikke noe problem for meg. Alt jeg har på VHS er gamle opptak (før Macrovision) tatt opp fra TV (serier etc) eller fra satelitt (den gangen jeg hadde Astra parabol). Ikke noen kjøpefilmer (som jeg ikke alt har kjøpt på DVD :-)

Å kopiere filmer fra VHS til DVD blir uansett for dårlig tror jeg, hele min hensikt er å redde uerstattelige ting som ikke er å få kjøpt på DVD...

Og siden jeg leste av comboen jeg hadde (Samsung DVD-3E) hadde elendig VHS så gikk jeg får Phlips 3320V og håper den har en bedre VHS (den har iallfall HQ merke, det har ikke Samsungen). Og DVD-delen til 3320V kan vel heller ikke være dårligere en Samsungen (den ble slaktet der også, selv om jeg synes den er helt OK).

PS! Noen som vet om Samsung DVD-3E har 27 eller 54 MHz DAC
(har den også 27 så er iallfall ikke Phlips 3320V dårligere der)

I verste fall kan jeg jo returnere den hvis den stinker skikkelig :-)
Eller beholde den hvis VHSen er bra (og heller kjøpe en bedre DVD-opptager senere en gang, de blir sikkert ikke noe dyrere, eller :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2006 06.59.51 #9 av 10
Postet av: Ingeniør`n
Kjenner ikke så godt til kvaliteten på disse brennerne men er godt oppdatert på brennere for PC. Mye av problemene med brenning skyldes at det finne mye plater = billige plater som er elendige. Med den prisen DVD plater har landet på nå er det ingen grunn til å ikke handle kvalitetsmerker som Verbatim, Sony m. flere.

Hvis dere ønsker å lese hva en av landes beste eksperter på dette skriver vedlegger jeg en link til Hardware.no. Vær opmerksom på at han fokuserer på brennere for PC og plate-produsent og ikke nødvendigvis på merke da det er kvalitetet på produsenten som betyr noe ikke om det står TDK/SONY/Verbatime på etiketten. Imidlertid kan man regne med at seriøse leverandører også velger seriøse produsenter. Useriøse leverandører kjøper opp B-varer og feilproduksjoner og selger disse billig, så styr unna disse.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=416960

Har ikke brydd meg om å satse på disse plate brennerne. Venter heller til harddisk brennerne kommer ned i fornuftig pris. Ellers får jeg alikevel aldri tid til å se det jeg har tatt opp så jeg vet ikke helt om det blir noen handel........
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2006 07.08.00 #10 av 10
Postet av: Lars-Erik
Bruker alltid Verbatim, både på CD og DVD. På CDer har jeg vært ute for at billige plater går i oppløsning (huller i metallbelegget) etter ET år :-(

Problemet med lesing her må ha vært noe annet. Siden de brant det ut på en DVD+RW og så kopierte det inn på en PC, og så brant det ut på samme type DVD+R som de hadde prøvd på opptagkeren tidligere :-(

Men det kan jo ha noe med at PC brenner programmene oftest setter media type til "DVD-ROM" (som ferdige plater) og lurer andre spillere til å lese den (mens DVD-opptagere tydligvis ikke gjør det i "finalize", ikke spør hvorfor, det ville jo kanskje gjort platene mer lesbare for andre).

Noen som vet hvordan det er MELLOM ulike opptagere. Vil f.eks. en Panasonic lese DVD+R fra en Philips, eller går ikke det heller (ser for meg at hvis jeg brenner 50 DVD+R plater på en Philips f.eks. så er jeg for evig og alltid dømt til å kjøpe Philips for å kunne lese dem senere :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar