Logo

Er dette stor nok forsterker

Skriv et svar
14.01.2004 23.33.21 #1 av 7
Postet av: siksak
Har tenkt litt på og kjøpe Pioneer Receiver VSX-D712-S og Eltax Millennium 500. Er denne forsterkeren sprek nok til disse høytallerene?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 23.34.01 #2 av 7
Postet av: Toffy
Til den høyttaleren så trur jeg det er passe med 30W sony.
selv om du sikkert fint kan gå på 80W


En link til begge deler hadde gjort det litt enklerer


T....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 23.34.55 #3 av 7
Postet av: Anders
"Toffy" skrev:Til den høyttaleren så trur jeg det er passe med 30W sony.
selv om du sikkert fint kan gå på 80W


En link til begge deler hadde gjort det litt enklerer


Bruker du innsia eller yttersia av skallen?toffy, 30 watt er da pokker ikke nok for å drive eltax 500 ordentlig å med kontroll!
Denne høytaleren har en nominell utgangs effekt på 250 watt RMS, kan da ikke koble på noe slikT! Blir som å gi en ferrari moped motor!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 23.36.17 #4 av 7
Postet av: royervin
Her er det flere som bør bruke hodet til noe annet enn å ha hår på. Å referere til hva som trengs for å få en høyttaler til å "synge" ved å referere til effekten den tåler, er som å skryte av å ha den beste bilen fordi speedometeret går høyest.

Eltax M. 500 har en følsomhet på hele 94 dB, noe som betyr at 30 watt vil få høyttaleren til å spille mer enn høyt nok.

Folk med peiling vet at det er forholdet mellom impedans, watt og følsomhet som er viktig.

Med 8 Ohms impedans og en følsomhet på høyttalerne over 90 dB burde det være nok med 30 watt.

NB. Men da bør effekten til forsterkeren være oppgitt i 8 Ohm også. Hvis ikke kan det bli svært misvisende.

Det beste er uansett å prøvelytte dersom det er mulig.

PS. Jeg ser at Millennium 500 impedanse oppgis til 4-8 Ohm. Jeg ville sjekket ut hva det betyr.

Roy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 23.37.42 #5 av 7
Postet av: Toffy
"Anders" skrev:
"Toffy" skrev:Til den høyttaleren så trur jeg det er passe med 30W sony.
selv om du sikkert fint kan gå på 80W


En link til begge deler hadde gjort det litt enklerer


Bruker du innsia eller yttersia av skallen?toffy, 30 watt er da pokker ikke nok for å drive eltax 500 ordentlig å med kontroll!
Denne høytaleren har en nominell utgangs effekt på 250 watt RMS, kan da ikke koble på noe slikT! Blir som å gi en ferrari moped motor!


Hm! Hva så????????
Har testa Eltax 500 på 30W Nad. og fant ut at Nad'en ga for mye guffe.
En 50W Denon (som er tillsvarende med Sony) Var ok tøff til Eltax 500.
Og da kan en fint begyne på 30W og gå opp til 80W som maks. ved bruk av sony.

Og RMS W er ikke nødvendigvis samme W som forsterkera oppgir i.
Jeg går etter Nominell W, og står ikke det, så velger jeg noe annet.

Men du kan stikke på Eks. Elkjøp, finne noe midi greier der, dem gir jo 110W RMS.

Men jeg kan love deg en 30W Nad spiller langt tøffere og med vesentlig større kontroll. På De Eltax 500.

Trudde det lå i korta, at når jeg nevnte 30 og 80 W. att dette var omerådet han fint kan ligge i mellom.
Dessuten Sony selges på: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/ ... 0&cart_id=

Der har dem en 100W DIN 4 Ohm. Rart, etter som jeg mener 8 Ohm er riktig måling, siden de fleste Hjemme Høyttalere er på 8 Ohm.

T....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 23.38.46 #6 av 7
Postet av: Anders
"Toffy" skrev:Til den høyttaleren så trur jeg det er passe med 30W sony.
selv om du sikkert fint kan gå på 80W


Selvfølgelig kan du drive den med 30 watt i 8ohm men om den driver høytaleren bra er en annen sak, selvfølgelig betyr det jo veldig mye hvilke lydegenskaper forsterkeren har også! Kan jo ikke akkurat skape mirkaler med en så knapp forsterker, NAD sine watt er jo mål i aller strengeste norm å kan ikke sammenlignes med de fleste andre forsterkere! Bare sammenlign vekten til Sony å NAD så ser du drastiske forskjeller i byggekvalitet, at de såkalte midi anleggene på elkøp kan spille 110watt rms tror jeg fint lite på! Bare se på utgangseffeten bakpå forsterkerdelen så ser du hva den virkelig leverer! å Hvis de skulle klart å laget så mange dritt watt, så er i de iallefall ikke vellydende!

Harman/Kardon AVR 7500 leverer varene til min B&W 604 s3! Så kan du si at det er prisforskjell, men spesifikasjonene min er i allefall reele! Kan ikke love gull å grønne skoger når det ikke holder i praksis.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2004 18.37.34 #7 av 7
Postet av: amatøren
Men man får jo aldri noe mer enn reiseradiolyd ut av noe Eltax greier så dessto dyrere forsterker man kjøper dessto mere penger hiver man ut vinduet.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar