Logo

Er det skadelig å koble + og - feil på høytalere?

Skriv et svar
10.03.2008 19.31.02 #1 av 6
Postet av: Øreflipp
Hei
En bekjent av meg har bygd hus med innebygde høytalere i taket.
Han har mistet oversikten over + og - på kablene som kommer ut av veggen og bekymrer seg for om det kan være
skadelig for høytalere eller forsterker å koble + og - feil.
Derfor spør jeg her for å være på den sikre siden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2008 19.39.37 #2 av 6
Postet av: Toffy
Nei, det er ikke skadlig, men du vill kunne få en utligning, slik att lyden blir borte. (eller sterkt redusert)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2008 20.08.55 #3 av 6
Postet av: Øreflipp
Takk for svar.
Da hørers en veldig dårlig lyd eller ingen lyd hvis de blir feilkoblet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2008 22.25.09 #4 av 6
Postet av: Zleepyme
Det avhenger litt av hvilket utstyr man har. Noen surroundrecivere vil faktisk gå i Protect og slå seg av om + og - blir koplet feil. Men det er uansett hørbar forskjell. Skader ikke å prøve.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.03.2008 14.23.34 #5 av 6
Postet av: arntos
Er jo bare å lage seg en ledning bit som er lang nok å bruke et voltmeter finne riktig ende på ledningene. Høytalere må selvsagt demonteres. Ellers er det vel sjelden at det er ledinger som også er merket på den ene av lederne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.03.2008 16.24.25 #6 av 6
Postet av: Øreflipp
Hele poenget var jo å slippe å demontere noe som helst.
Så defor hadde det vært greit å bare kunne koble til for å oppdage hva som var rett og galt ut i fra lyden som kom uten å ødlegge noe pga av en kortslutning.
Hvis man kobler et multimeter til ledninge parene som kommer ut av veggen,hvordan kan man da lese av hva som er + og - +(slik jeg forstår det har han kontrollen over parene men ikke hvilke par som hører til hvor)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar