Logo

Er det forskjeller på HDMI-kabler? (TV2 Hjelper Deg!)

Skriv et svar
22.09.2008 13.45.50 #16 av 44
Postet av: Blueflame
Spennende :-) Når sendes det?
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2008 13.49.19 #17 av 44
Postet av: Blueflame
"petterab" skrev:
Vel... Standarden krever at maksimalt 1 av 1000 000 000 bits blir feil og det finnes mekanismer for å rette feilene. I praksis er det ingen bitfeil, eller ufattelig mange som ved et kabelbrudd. Ved digital overføring er det ingen mellomting mellom perfekt overføring eller total katastrofe. Når noen opplever kortvarige feil er det nok fordi kontakten er dårlig eller at det er feil på elektronikken.


Ja, er egentlig det jeg også mener. Jeg bare slenger ut det jeg har hørt og lest tidligere. Vi må jo få alle korta på bordet her når vi først er i gang med en real debatt, hehe....

Men som sagt, jeg personlig mener også at når det gjelder digitale kabler så er det ett fett om de er dyre eller billige. Det viktigste er en god konstruksjon som er solid og sitter godt i kontakten. Analoge kabler blir en annen sak.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2008 15.39.05 #18 av 44
"Blueflame" skrev:Spennende :-) Når sendes det?


Slutten av Oktober var det de sa til meg, men får nok nærmere beskjed. Var egentlig litt av grunnen til at jeg tok å laget denne tråden, dog at vi kunne ha en real kabel-debatt hvor vi kunne diskutere dette nærmere :wink: .

Trodde først at vi ikke skulle noe særlig på TV, men det ble vist ett par intervjuer hvor vi skulle fortelle litt om hvordan vi fikk interessen, hva slags utstyr vi hadde og ikke minst om vi kunne se forskjell eller ikke. Følte meg først ganske komfortabel og trodde ikke det skulle være noe særlig problem, men når jeg fikk ett sterkt lys og ett kamera i ansiktet ble jeg litt nervøs. Men for håpe at det ikke ble for gærli, er tross alt ett svært omdiskutert tema som ble tatt opp.

Ja Torja, mens Rune holder seg til NRK og FBI kommer jeg på TV2, føler vi har dekket de viktigste kanalene sålangt? :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2008 15.50.56 #19 av 44
Postet av: Torja
Dette er bra :lol:
Vi er referansen for den norske befolkningen :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2008 16.13.26 #20 av 44
Postet av: Typhoon7
Så du var med på den testen. Tøft. Da får vi jo en kjendis her inne. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2008 16.40.42 #21 av 44
Blir vel ikke akkuratt kjendis av å være med på TV en gang, men det var ihvertfall morsomt å være med på en slik test. :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2008 16.47.45 #22 av 44
Postet av: Torja
"Typhoon7" skrev:Så du var med på den testen. Tøft. Da får vi jo en kjendis her inne. :-)

Vi har flere "kjendiser" her inne... Ref fra tidligere Rune :mrgreen:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2008 16.57.04 #23 av 44
Postet av: Typhoon7
Stemmer det. Husker det når du sier det.

Kanskje nok OT. Spent på hva Tommy kom fram til, men det regner jeg ikke med at han får si før programmet har blitt sendt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2008 18.48.21 #24 av 44
Har sagt det på forrige side, men det er mer på programmet som virket interessant. Så følg med! :)
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2008 01.02.32 #25 av 44
Postet av: skubb
Kjøpte en HDMI-kabel (10 meter) på Clas Ohlson, som jeg koblet fra receiver til projektor, mens jeg hadde en annen fra PS3 til receiver (1 meter). Kom opp

"Source: HDMI
Not supported"

Trodde først det var noe feil med koblingene, men så testet jeg 1m direkte mellom projektoren og PS3en. Det gikk helt fint. Men når jeg koblet 10m direkte, så skjedde samme feilen som via receiveren. Var så vidt et lite glimt av PS3-startmenyen før det hoppet frem og tilbake før

"Source: HDMI
Not supported"

kom igjen.

Er det noe feil med kabelen? Er 10m for langt? Er det feil type HDMI-kabel? Vil helst ikke at den må ligge over gulvet, men hvis det ikke er andre valg, så får jeg heller ta en 5m. Noen som vet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2008 08.06.33 #26 av 44
Postet av: orso
Vil tippe at den HDMI kabelen fra Clas Ohlson ikke har støtte for 1080p eller HDMI 1.3.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2008 21.32.15 #27 av 44
Ser at det er ganske likt i avstemmningen, men ett spørsmål til dere som sier at dere ser forskjell, hva er det som er forskjellen og hvordan har dere testet dette?

"bomholt" skrev: Vil tippe at den HDMI kabelen fra Clas Ohlson ikke har støtte for 1080p eller HDMI 1.3.


Hva har det å si at kabelen ikke har støtte for 1080P, det vil jo likevel komme bilde. At kabelen ikke er V1.3 skal heller ikke ha noe å si.

Må nok være noe feil med kabelen da, prøv gjerne kabelen på andre kilder for å være sikker. 10 Meter skal ikke være noe problem, så bytt eller kjøp ny kabel.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2008 21.42.12 #28 av 44
Postet av: Rune
"Torja" skrev:
"Typhoon7" skrev:Så du var med på den testen. Tøft. Da får vi jo en kjendis her inne. :-)

Vi har flere "kjendiser" her inne... Ref fra tidligere Rune :mrgreen:


Hehe. Den kjendis statusen tror jeg er liten. Jeg vet muttern kjente meg igjen, men det var vel det hele :-)

Spennende tema med kablene og jeg er spent på hvordan innslaget blir lagt opp i programmet.

Gjelder å finne frem popkornet :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.10.2008 06.54.47 #29 av 44
Postet av: orso
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Ser at det er ganske likt i avstemmningen, men ett spørsmål til dere som sier at dere ser forskjell, hva er det som er forskjellen og hvordan har dere testet dette?

"bomholt" skrev: Vil tippe at den HDMI kabelen fra Clas Ohlson ikke har støtte for 1080p eller HDMI 1.3.


Hva har det å si at kabelen ikke har støtte for 1080P, det vil jo likevel komme bilde. At kabelen ikke er V1.3 skal heller ikke ha noe å si.

Må nok være noe feil med kabelen da, prøv gjerne kabelen på andre kilder for å være sikker. 10 Meter skal ikke være noe problem, så bytt eller kjøp ny kabel.

V 1.3 har nok ingen ting å si når jeg tenker meg om. Men får man bilde dersom receiveren er satt til 1080p og kabelen ikke støttet 1080p på dette strekket?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.10.2008 07.54.46 #30 av 44
Det er en teori som er mer tenkelig ja, men man burde jo få bilde for det. Men verdt ett forsøkt
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar