Logo

Er autokalibrering med målemikrofon et must?

Skriv et svar
06.12.2004 10.15.59 #1 av 3
Postet av: perbear
Jeg planlegger å kjøpe en av følgende:
AV forsterker
Surround prosessor (AV forforsterker)
HTPC

Jeg har lest masse skrøyd her i forumet av AV forsterkere med autokalibrering. De har målemikrofon og kjører et innebygget justeringsprogram for individuell nivå- og tonekontroll (equalizer) for hver av høyttalerene. Dette har jeg i utgangspunktet veldig lyst på!

Men jeg har en gammel AV forsterker med plenty futt (Denon AVC-3020) som mangler dekoder for Dolby digital. Derfor har jeg kjøpt et Creative Audigy 2NX kort som forer forsterkeren med linjesignal til sine 6 pre innganger.

Så til spørsmålet: Finnes det mulighet for å få til samme autokalibrering som finnes på f.eks. Denon 2805 og Yamaha RX-V650 på PC?
Hvis ikke, er det pga manglende DSP ressurser i lydkortet, eller er det mangel på SW til dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2004 19.29.06 #2 av 3
Postet av: Granberg
en lydtrykksmåler vil fungere ca like bra som målemikrofon vertfall når det gjelder nivåjustering.
http://www.hjemmekino.no/guide/lydjustering.asp
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.03.2005 14.19.37 #3 av 3
Postet av: Runel
Romkorreksjon er helt klart og foretrekke! Kan ikke tenke meg at jeg skulle klart og kalibere bedre med dB måler+målebånd på mitt annlegg nå. Pioneer har jo lagt X ant millioner i kalibrerings systemet.

Er kjempe forskjell i lyden også i stereo med&uten kalibreringen :wink: Spiller like bra med en god stereo forsterker til 11k med kalibrering uten er den ikke i nærheten :)

Det er store forskjeller på kalibreringene, hadde en RXV650 med enkel kalibrering som det var lett å slå med egen kalibrering med kun målebånd. På AX`n tar den også hensyn til etterklang i rommet dvs møbel plassering, personer o.l. denne greier jeg ikke å slå!
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar