Logo

Energy høgtaler mistet diskant

Skriv et svar
08.11.2007 18.17.06 #1 av 8
Postet av: blodfisk
Har 2 energy høgtalere, der den ene plutselig sluttet å spille diskant. Det skurrer ikke eller noe, men diskanten i den eine høgtaleren er fraværende.
Hva kan ha skjedd?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2007 18.28.43 #2 av 8
Hei!

Har du spilt litt for høyt? Kan hende at de har sprengt eller at en sikring har gått.

Sjekk også at ht kablene sitter godt nok i

Si ifra hvis dette ikke hjelper, lykke til :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2007 20.15.37 #3 av 8
Postet av: blodfisk
kablene sitter godtnok, det har eg sjekka, og feilen ligger i høgtaleren har eg komt fram til, men vist elementet var sprengt burde jo det skurre? Er det berre og opne opp bak og finne ein sikring?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2007 20.58.50 #4 av 8
Postet av: Zleepyme
Hvis diskanten ryker(sprenges) så vil den ikke skurre. Den bare "dør" Kan også hende feilen ligger i delefilteret inne i høyttaleren. Basselementer har en tendens til å skurre når de er sprengt.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2007 21.14.00 #5 av 8
Skulle akkuratt til å skrive det Zleppyme skrev :wink:

For å unngå dette i fremtiden:
Når lyden begynner å bli uren, stopp. Dette skyltes at forsterkeren klipper, (den begynner å klippe frekvensene) noe som gir for mye effekt i diskanten som til slutt vil gå varm og "brenne". Dette skyldtes som oftest at forsterkeren din er for svak og prøver å gi ut mer kraft en den egentlig klarer.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2007 12.55.42 #6 av 8
Postet av: Majesty
En diskant som er sprengt vil alltid sprake og skurre før den blir tyst.
Dette er noe de fleste hører.
Nå har ikke jeg sprengt mange elementer i mitt liv, men de aller fleste klarer å stoppe før diskanten slutter å fungere. Du vil merke at alt spiller mye strammere og nærmest ubehagelig, går du litt høyere en dette vil det begynne å skurre. Skjer dette over lengre tid stopper diskanten å gi lyd.

Men har du sjekket at diskanten er koblet til? At ledningene ikke har ramlet ut inne i selve høyttaleren.

Nå kjenner jeg ikke disse høyttalerene så godt, men er det bi-wiring på dem? (2 kanaler på høyttaleren). Om det er så må du også sjekke at det ligger "spader" mellom disse 4 terminalene bakpå høyttaleren.
Mvh Majesty
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2007 12.31.08 #7 av 8
Postet av: blodfisk
jepp er bi-wiring funksjon på høgtalerende, og ja det ligger spader mellom slik at alt koblingsmessig skal være i orden. Eg har ikkje opnet høgtaleren å sett inni etter eventuelle feil! men fra forsterkeren og til høgtaleren er alt i orden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2007 16.14.43 #8 av 8
Postet av: Majesty
Okei. Men da ville jeg nok sjekket om diskanten er koblet opp innvendig også, så er du helt sikker :)
Mvh Majesty
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar