Logo

En god (og dårlig) match!

Skriv et svar
07.11.2008 13.00.43 #1 av 13
Postet av: Atle Torp
Gøy om brukerne kan fortelle om sine egne erfaringer med matching av komponenter. Ta utgangspunkt i en komponent, for eksempel en høyttaler eller forforsterker, og fortell om hva som matchet bra eller dårlig til denne.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2008 13.02.47 #2 av 13
Postet av: Atle Torp
Jeg kan begynne med mine private erfaringer:

Martin Logan Vantage passet veldig bra med Conrad Johnsen MF2500A effekttrinn.

Avantgarde Duo passet særs bra med Audiopax Stereo 88

Linn Akurate Kontrol passet meget godt med Conrad Johnsen MF2500A
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2008 17.21.56 #3 av 13
Postet av: SVS Inderoy
Komme i det små jeg da...

Yamaha + Klipsch = Film Morro...Morro med stor M :-D
Rotel (effektforsterker) + Klipsch = Overbevisende til film, gir veldig god dynamikk.

Kombinasjon høytaler subwoofer.
Klipsch høytalere + SVS subwoofer = Filmglede uten like med mulighet for høøøyt og dyyypt lydtrykk.
Det tror jeg til og med Atle er enig i etter en seanse i de dype skoger hos "Geir" aka pathbull :twisted: Det var en morro repotasje og lese i Hjemmekino :-D
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2008 20.29.16 #4 av 13
Postet av: 900sl
Jeg har hatt enormt mye glede av mitt tidligere hjemmekino-oppsett, med System Audio og Harman Kardon. Dette spilte også veldig bra på musikk, etter min smak selfølgelig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2008 09.11.39 #5 av 13
Postet av: Anfield
Martin Logan Vista passet ekstremt godt sammen med Conrad Johnson MF2500, Rogue Stereo 90, Nakamichi Pa5E Stasis og Ayon Audio Typhon. Vista passet derimot ekstremt dårlig sammen med Midgard Audio Oberon.
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2008 15.54.15 #6 av 13
Postet av: roffe
Egentlig det meste av Martin Logan elektrostater har matchet Midgard Audio Oberson ganske dårlig. Det blir rett og slett litt blasst og mindre luft i toppen.

Synes faktisk Doxa er noe av det bedre jeg har hørt på Martin Logan elektrostater.

Ellers er en av de rareste middelmådige matchene jeg vet kombinasjonen Classé effekttrinn og B&W 800-serie høyttalere. Jeg har aldri blitt fortrolig med lyden der. Det blir tamt og sterilt. Det er litt pussig, siden Classé og B&W visstnok har et samarbeid på gang...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2008 16.05.57 #7 av 13
"roffe" skrev: Ellers er en av de rareste middelmådige matchene jeg vet kombinasjonen Classé effekttrinn og B&W 800-serie høyttalere. Jeg har aldri blitt fortrolig med lyden der. Det blir tamt og sterilt. Det er litt pussig, siden Classé og B&W visstnok har et samarbeid på gang...


Har ikke de ett samarbeid med Rotel?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2008 16.14.49 #8 av 13
Postet av: roffe
En kombinasjon jeg har hatt gleden av å høre et par ganger er Usher Dancer Be-10 og Be-20 på Nagra-elektronikk, da typisk Nagra CDC CD-spiller med innebygget pre og de ekstreme effektblokkene Nagra VPA.
Ja, det er dyrt, men du verden så levende det spiller. Og det fungerer helt nydelig i ganske små rom også.

Legger ved et par bilder jeg tok første gang jeg hørte denne kombinasjonen. NagraAVP.jpg NagraAVP.jpg ( 85,9912109375 KB) Vist 674 ganger UsherNagra.jpg UsherNagra.jpg ( 94,5986328125 KB) Vist 673 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2008 16.27.11 #9 av 13
Postet av: Atle Torp
B&W Group Ltd. eier Classe og Rotel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bowers_%26_Wilkins
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2008 16.35.31 #10 av 13
Postet av: Atle Torp
Når det gjelder klasse D generelt så er det ikke slik at hvis den får en last som har lav impedans vil også frekvensregisteret reduseres betraktelig? Jeg kan ikke nok om det men jeg leste en artikkel en gang om dette. Det kan forklare hvorfor det ikke spiller bra på visse elektrostater som dipper langt ned i impedans.

Klasse D spiller for øvrig veldig bra på Pioneer S-1, S-3 og TAD R1.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2008 18.01.42 #11 av 13
Postet av: roffe
"Atle Torp" skrev:Når det gjelder klasse D generelt så er det ikke slik at hvis den får en last som har lav impedans vil også frekvensregisteret reduseres betraktelig? Jeg kan ikke nok om det men jeg leste en artikkel en gang om dette. Det kan forklare hvorfor det ikke spiller bra på visse elektrostater som dipper langt ned i impedans.

Klasse D spiller for øvrig veldig bra på Pioneer S-1, S-3 og TAD R1.

Jeg kjenner ikke alle implementasjoner av klasse D-forsterkere (pulsbreddemodulerte forsterkere), men de aller fleste har et lavpassfilter på utgangen for å filtrere vekk switchefrekvensen for pulsbreddemodulasjonen. ICEpower-modulene fra B&O som er brukt i bl.a. Embla sine effekttrinn og i Midgard Audio Oberson har slike filtre på utgangen, og er i tillegg imponerende godt dokumentert i fritt tilgjengelige datablader. Det er dette filteret som gjør at utgangsimpedansen stiger og dempefaktoren faller med økende frekvens i det øverste frekvensområdet, noe man også kan se ut fra ICEpowers spesifikasjoner. Dette er uproblematisk når impedanskurven i diskanten er relativt flat, og så lenge impedansen er noenlunde høy. Men en kapasitiv last gir en fallende impedans med økende frekvens og representerer et problem.

Det er gjerne elektrostathøyttalere som har lav impedans i den øverste delen av frekvensområdet, og de utgjør nærmest definisjonen på enkapasitiv last. Dynamiske elementer av den vanligste typen har stigende impedans med økende frekvens og vil således ikke representere noe problem for en klasse D-forsterker med et vanlig lavpassfilter. Mener å huske at høyttalerne du nevner har dynamiske diskantelementer eller muligens kompresjonsdiskant som internt også har samme type motor som dynamiske elementer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2008 18.07.10 #12 av 13
Postet av: Typhoon7
"roffe" skrev:En kombinasjon jeg har hatt gleden av å høre et par ganger er Usher Dancer Be-10 og Be-20 på Nagra-elektronikk, da typisk Nagra CDC CD-spiller med innebygget pre og de ekstreme effektblokkene Nagra VPA.
Ja, det er dyrt, men du verden så levende det spiller. Og det fungerer helt nydelig i ganske små rom også.


Enig. Det jeg har hørt av komboen Usher og Nagra har spilt bra i mine ører.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2008 19.31.52 #13 av 13
Postet av: Skrotnisse
Under mitt år som samboer med Jbl Array 1400 ble så mangt testet ut og da selvfølgelig med variabelt resultat. Men det var spesielt to produter som satt et lite støkk i meg.

Før jeg kjøpte inn array1400 plukket jeg opp en mcintosh c220 pre som jobbet sammen med midgard oberon 6.1. Med tanke på hva mc'en gjorde for lyden ble jeg hodestups forelsket i dette merket og dro sporenstreks til oslo for å teste en integrert mcintosh 2275 på de samme høytalerne. Skuffelsen var til å ta og føle på. 2275 plasserte meg langt pokker i vold bak i salen og fikk musikerne til å leike gjemsel på den lydmessige scenen som liksom skulle bli tegnet opp. Ved andre ord en total mismatch.
Ikke så lenge etter fikk jeg høre en rogue stereo90 på disse høytalerne. Opplevelsen var totalt motsatt av mcintoshen. Hvor 2275 plasserte meg langt bak i salen tok rogue meg med til det beste setet og ba på en fanastisk lydgjengivelse som fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på flere som var innom og hørte. Når jeg enda litt senere fikk en kveld med rogue m150 var jeg virkelig forelsket. Bare så utrolig synd at selv m150 manglet litt krefter for å holde arrayene i øra når volummet ble uforsvarlig høyt. Løsningen i mitt tilfellet ble parasound jc1. Det finnes sikkert forsterkere som matcher arrayene enda bedre, men jeg aner ikke hva det kan være.

Det interresante skjedde imidlertid når jeg byttet ut arrayene mine med Atle sine Avantgarder. Plutselig sto jeg på bar bakke og det var bare å begynne på nytt. På besøk kom rogue m150, det måtte jo bare bli rått ikke sant? vel, det skjedde så absolutt ikke. Heller tvert om, beskrivelsen jeg brukte på 2275 og array1400 gjorde seg plutselig gjeldene på m150 og duo, en forsterker som låt utrolig bra på arrayene. Full av nysgjerrighet fikk jeg lånt meg en mcintosh mc275 ei ukes tid,siden det kommer en test av denne etterhvert skal jeg nøye meg konklusjonen her: I'M SO IN LOVE!!! :mrgreen:
[url=http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=32&t=11457][b][u]Skrot-teaterets Diskusjonstråd[/u][/b][/url]

[url=http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=140][b][u][color=red]Skrot-Teateret in living colors[/b][/u][/color][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar