Logo

Eltax AVR-900 + NewCentury høyttalere

Skriv et svar
10.01.2008 12.17.04 #1 av 9
Postet av: ryuujin
Hei

Var på expert i dag, og der hadde de ett sett(front, back og senter) med NewCentury(?) høyttalere inne. Butikken oppga disse til 150w ca.

Jeg tenkte å kjøpe meg en forsterker å drive disse med. Og valget foreløpig har falt på Eltax AVR-900. Er denne bra?

Ser at eltaxen er oppgitt til 6x210 watt. Det blir ikke for mye dette da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2008 12.51.14 #2 av 9
Du tenker da på Dantax New Century høytalere? I hvilken ohm er det wattène er oppgitt i? Dette er nok en del "jukse" watt slik at det skal virke som det er mer, altså gjerne oppgitt i lite ohm og du må også ta hensyn til om det er oppgitt i RMS, DIN, FTC og P.M.P.O. Dette er da målestandarder som alle skal definere wattstyrke er at det stilles forskjellige kvalitetskrav med hensyn på forvrengningen som tillates under måling.

RMS er det som er den mest standard målenheten, som er målinger gitt ved gitt motsand eller lettere kalt impedans. Som oftest oppgitt i 8,4 eller 2 ohm.

FTC watt er den mest strenge watt målingen der måles det i kontinuerligeffekt som skal kunne avgis i hele det hørbare frekvensområdet, som da er fra ca 20-20000Hz (hertz: svingninger per sekund) med en forvrengning under 0,5%.

DIN derimot tillater høyere forvrengning og er kun målt ved 1000Hz.

Kunne skrevet mye om watt osv, men Ikke bry deg så mye om watt, se heller på strømforsyningen og at watt er oppgitt i 8ohm RMS, da det er lettere å sammenligne med andre.

Hvilken prisklasse vil du forholde deg til ved kjøp av ny reciver?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2008 14.33.52 #3 av 9
Postet av: ryuujin
Tenkte å kjøpe for ca 5-6 tusen kroner.


Og da må jeg har komplett sett (høyttalere fremme og bak+senter). Og en reciever.

Syntes Eltaxen så så rimelig ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2008 20.04.36 #4 av 9
Da med forbehold på romstørrelsen din så anbefaler jeg ett komplett Dynavoice F6 sett. F6 ble på alvor kjent forrige år da de ble testet i lyd og bilde og fikk der 10 av 10 mulige poeng, siden har dette blitt ett svært populært produkt da det gir svært mye for pengene. Her finner du oppsettet:
http://surround.no/product/6280/6286/44 ... vados.html

Som reciver ville jeg tatt en nærmere titt på Denon sin reciver AVR 1306, dette ser ut som ett godt produkt til prisen, selv om det er "Kun" 5*75 watt er det som litt forklart over "bedre" eller mer korrekte watt en det Eltax har oppgitt. Reciveren er også nokså godt utsyrt. Her finner du produktet: http://www.hifiklubben.no/produkter/hje ... _soelv.htm

Har selv hatt noe lignende Eltax, og ett slikt oppsett nevnt over gir nok en del bedre lyd. Absolutt verdt pengene. Ikke misforstå meg; jeg er ikke en Eltax etc hater eller noe, de låter greit til prisen, men du vil få mer for pengene ved kjøp av ett slik oppsett.

Lykke til ved kjøp!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2008 17.41.18 #5 av 9
Postet av: ryuujin
forslag til sub? eller trenger jeg ikke det når de er inkludert i høyttalerne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2008 17.44.15 #6 av 9
Postet av: ryuujin
har forresten ikke noe stort rom heller. Er snakk om kanskje 4,5x4.

Men vil ha noe jeg kan ha med når jeg eventuelt flytter :P

Og den recieveren blir nok til å drive de høyttalerne bra?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2008 01.45.01 #7 av 9
Har forslag til en subwoofer ja, men vet ikke hvilken prisklasse du vil forholde deg til der i tilegg til anlegget, da det overskreder ditt busjett. En sub er å foretrekke ja, men jeg anbefaler deg heller å høre på F6 først, før du kjøper noe nytt slik at du kan bestemme deg for om du trenger det eller ikke. Og med din romstørrelse foreslår jeg heller at du kjøper sub når du får en større leiglighet/plass.

Ja, reciveren vil klare dette bra, bedre en Eltax modellen.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2008 11.38.55 #8 av 9
Postet av: ryuujin
ok, men er det ikke da like greit å smekke i 400 kr og kjøpe en modell større når det kommer til Denon recieveren?

Ser den er 7x75 istedet for den du nevnte som var 5x75. Og denne har romkorreksjon også?

Og i tillegg kunne jeg tenke meg å ha Dynavoice høyttalerne i svar istedet for trehvitt.

Blir ikke dette oppsettet samme greia da? http://surround.no/product/6280/6286/45 ... _52RR.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2008 11.53.58 #9 av 9
Postet av: Typhoon7
Jo, jeg hadde gjort det. Bare romkorreksjonen er verdt prisforskjellen. Det er vel også snakk om kun kr 300,- opp til AVR-1508. Om du har behov for gulvstående høytalere bak, må du nesten avgjøre selv. Min preferanse er å ha bakhøytalerne på vegg godt over ørehøyde, men det blir smak og behag.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar