Logo

Effektforsterker...

Skriv et svar
12.08.2010 20.13.06 #1 av 4
Postet av: Hvar
Hei! La meg starte med å si at jeg ikke er noen HiFi-ekspert, men det ville vel fortsettelsen avslørt uansett. Poenget er at siden jeg er amatør så har jeg rådført meg med en del eksperter, eller i alle fall personer som jeg anser å ha peiling på området. Det fører fort til forvirring har jeg fått erfare, for det er mange meninger om en sak...

Saken er at jeg har et Dali Ikon-system (mk1) bestående av Ikon 7 front, 5 bak, Vokal 2 og Ikon sub. Jeg har en Marantz sr6004 reciever (oppgitt til 7x110w), og jeg har dermed tenkt at jeg trenger en effektforsterker til dette systemet. I utgangspunktet var min tanke å kjøre en to-kanals forsterker på frontene. Det første spørsmålet var da hvor mye effekt jeg bør tenke at en stereoforsterker bør ha for å gi et godt løft til frontene. Jeg har spesielt sett på Rotel RB-1572, eventuelt den rimeligere 1562. Førstnevnte er oppgitt til 2x250 i 8 ohm. Er det noen som har erfaringer med noen av disse, spesielt opp mot Ikon-serien eller eventuelt har andre anbefalinger med tanke på to-kanals effekttrinn?

Jeg har også blitt anbefalt å ikke kjøpe effektforsterker bare til frontene, men minst til front pluss senter for å opprettholde en mest mulig lik klangbalanse. Vil dette egentlig være et stort poeng med nevnte oppsett, eller hva tenker man? Forslag har også vært å kjøpe en multikanalsforsterker som kan kjøre alle høytalerne, og for eksempel gjennom bi-wire øke effekten ganske markant. Marantz MM8003 er nevnt, 8x140w. Men er dette noe stort poeng? Reciver vil da ikke være helt slapp i fisken hvis den også slipper å dra frontene?

Er det derfor noen som har noen tanker/anbefaling angående to- kontra multikanals effekttrinn? Jeg har ikke tenkt å bruke så mye penger som mulig, og hvis det finnes gode forslag på konkrete forsterkere i dette systemet så tas alle tips mot med stor takk! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2010 15.32.12 #2 av 4
Postet av: MindWaste
Ikon 7 trives godt med ekstra effekt, det er hvertfall sikkert.
Ser ikke poenget med å kjøre ekstern effekt på alle kanaler, kjøper du til frontene holder det lenge. Marantz'en din klarer fint å drive resten.
Du har uansett sub til å ta de dypeste tonene på film. Så om du deler alle høyttalere på 80 hz ser jeg ikke hensikten på multikanal effekt.

Rotel på Ikon 7 tror jeg kanskje kan bli litt skarpt.
Parasound har effektamper i alle prisklasser og passer sabla bra med ikon 7. New classic 2125 eller 2250 er en sikker vinner, eller a21/23 om du har mye cash ;)
Finnes også på bruktmarkedet fra tid til annen og.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2010 08.21.16 #3 av 4
Postet av: Hvar
Takk for svar! Jeg har sett på Parasound og lest andre plasser også at det skal være en god kombinasjon til Ikon siden de visstnok skal helle litt mot det mørke. Gjør ikke også Emotiva det? Hvis lydsignaturen på disse to skal være relativt lik så er Emotiva også svært interessant siden de er pent priset og har fått mye positiv omtale rundt omkring på forumer. Dessverre har økonomi litt å si når innkjøp skal gjøres nå... Mener å ha lest at Parasounds gamle sjefsingeniør er mannen som startet opp Emotiva, så mange av egenskapene hos førstnevnte ble også med i den nye merkevaren. XPA-3 ser for eksempel interessant ut siden jeg da kan kjøre frontrekka med den og la reciever dra bak. Jeg ser selvsagt ulempen med ikke å kunne handle i en norsk butikk med norske garantier osv., men det blir jo en vurderingssak om man vil ta sjansen sånn sett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2010 11.04.30 #4 av 4
Postet av: MindWaste
Emotiva har som du sier fått masse skryt, og gir inntrykk av å være bra value for penga.
Jeg har ikke hørt Emotiva selv, så lydsignatur o.l. kan jeg ikke uttale meg om.

Ulempen er som du sier at det er import og kan være trøblete med garanti. Det sagt så ser det ut som Emotiva strekker seg langt for å hjelpe de som har fått problemer med sine produkter. De sender byttedeler i posten slik at bruker selv kan utføre rep hjemme, og slippe en svindyr retur til USA.

Grunnet stor egenimport det siste året dukker Emotiva amp'er ofte opp på brukten, så muligheten for ett lite kupp er absolutt til stede.
Vær dog oppmerksom på at endel Emotiva eiere har meldt om trøbbel med trafostøy og brum.
Får du slike problemer med en norskkjøpt Parasound ordner importøren NCMS opp umiddelbart.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar