Logo

Dyre eller "billige" LCD TV merker

Skriv et svar
01.05.2008 11.02.58 #1 av 7
Postet av: MIB
Hva får man igjen for å kjøpe dyre merker som Metz, Loewe eller Bag Olufsen - bortsett fra ett fint design? Disse merkene er jo langt dyrere enn kvaitesmerkermerker som feks. Panasonic,Phillips,Lg, Sharp, Sony, Grundig,Samsung mfl. Er de dyre designmerkene teknisk bedre?

mib

PS - har noen erfaringer med Metz LCD Tv ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2008 21.17.04 #2 av 7
Postet av: orso
Kjenner ikke til Metz. B&O bruker panel fra Panasonic. Men alikevel kan de være bedre hvis de bruker bedre prosesserings teknologi. OM de gjør det, vet jeg ikke. Har ikke sett noen tester av plasmaene til B&O. Loewe sine skjermer er absolutt i toppklasse av LCDer. Det er klart du betaler mye for design, men de leverer også på bildesiden. Om de er noe særlig bedre enn f.eks Sony sine topp modell tviler jeg på, men det kan være små forbedringer.

Er man ute etter det beste mener jeg du bør kjøpe Pioneer. Og dersom du ønsker ytterligere forbedring så kjøp en videoprosessor. En slik kombinasjon vil være absolutt det beste. Ønsker du LCD fremfor plasma (etter min mening er det ingen grunn til det, plasma er best til TV og film), ville jeg ha kjøpt en toppmodell av Sony sammen med en videoprosessor.
De dyre skjermene som du nevner kan først og fremst ha noe bedre bildeprosessering enn andre merker, panelene de bruker er ikke bedre. Selv den billigste prosessoren til f.eks DVDO vil sansynligvis gjøre jobben mye bedre enn prosesseringen som skjer i de dyreste skjermene. Da kan du dessuten koble alle bildekilder til den og få gnistrende bilder. Er annen mulighet er å kjøpe en surround receiver med bildeoppskalering. Da bør du kjøpe en med Realta brikke. Hvordan de er opp mot en videoprosessor vet jeg ikke. Neppe like bra som de dyreste, men muligens tett på de rimeligere modellene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.05.2008 19.24.46 #3 av 7
Postet av: MIB
Takk for svar.

Jeg har vært litt skeptisk til Plasma grunnet fare for innbrenning. Den gamle CRT- TV´en vi har i dag blir ofte forlatt i pause modus på DVD-en.TV´en. vil hovedsaklig bli brukt til å se TV sendinger og filmer fra DVD spiller.

mib
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.05.2008 10.36.37 #4 av 7
Postet av: orso
Til bruket du nevner er plasma best. Jeg har ikke sett en LCD skjerm som klarer å produsere bilder med dybdeperspektiv. Dette ser du når du sammeligner plasma og LCD ved siden av hverandre og det gjør bildene fra plasma blir mye mer virkelighetsnær.

Det skal godt gjøres å få innbrenning på dagens plasmaer. Skjermene har også en skjermsparer som slår inn dersom det blir stående stillbilde på en stund. Jeg tror derfor du ikke har noe å frykte ved at filmer blir stående på pause. DVD spillere av kjente merker har også skjermsparer. Noe midlertidig innbrenning er derimot ikke uvanlig, men det forsvinner veldig fort igjen.

Uansett om du velger LCD eller plasma, så vil jeg som sagt anbefale deg og heller velge en løsning med videoprosessor sammen med en god skjerm.
Her er noen kjente videoprosessorer:
http://www.mono.no/subcat.x?cid=113&sid=345
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.05.2008 12.29.49 #5 av 7
Postet av: Blueflame
Jeg kan iallefall trygt og på det varmeste anbefale deg Plasma fra Pioneer. Har selv fjorårets PDP-427XA og den brukes til vanlig kabel TV, mye DVD filmer, mye Bluray filmer fra PS3 og selvsagt en god del spilling fra både PS3 og gamle Gamecube. Og bildet er knivskarpt og nydelig fra PS3. Kabel TV er og forblir helt OK, men denne modellen er faktisk den som også er best på SD signaler. Oppskalert dvd filmer fra spilleren eller receiveren (VSX-LX60) gir flotte bilder også. Uansett, du vil ikke angre på om du velger plasma.

Har ikke hatt den minste antydning til innbrenning heller. Dessuten har denne svært god lyd i tv høyttalerene i motsettning til andre.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.05.2008 21.29.20 #6 av 7
Postet av: A8
kan vel ikke si at sharp er billig, vel de har billige enkle tv'er men så har de store overprisede tv'er.

så en 52" på elkjøp her om dagen som kostet 32000 kroner, dyrt men bildet var vel egentlig helt fantastisk til å være lcd. så det kan virke som Sharp er inne på noe her?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.05.2008 07.26.37 #7 av 7
Postet av: orso
Tror Sharp regnes som og ha de beste panelene. I hvert fall for en stund siden, mulig det har endret seg nå da det svinger så fort. Pioneer har valgt å bruke Sharp paneler til sine kommende LCD skjermer. Det er et godt tegn.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar